بورس درگیر تبعات یک تصمیم ناپخته

بورس درگیر تبعات یک تصمیم ناپخته
خلاصه اخبار

تغییر دامنه نوسان به ۳ درصد یکی از تصمیماتی بود که نه تنها نتوانست وضعیت بازار سهام را به تعادل برساند بلکه از طرفی منجر به افزایش زیان سهامداران در این روز ها شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، بازار سهام سومین روز کاری هفته مشابه روزهای گذشته، با فشار عرضه آغاز به کار کرد و هرچه به ساعات انتهایی بازار نزدیک شدیم، رفته رفته بر میزان عرضه های افزوده شد. گفتنی است اگرچه گمان می شد، سیاست نزدیک سازی نرخ نیما به نرخ ارز در بازار غیر رسمی، یکی از تغییر رویکردهایی است که می تواند اثرات مثبتی در بازار سرمایه داشته باشد، اما تا کنون نتوانسته روند بازار سرمایه را عوض کند.

بنابراین در پایان معاملات امروز شاخص کل بورس اوراق بهادار با ریزشی 14 هزار واحدی به 2 میلیون و 7 هزار واحد رسید. همچنین نیز شاخص کل هم‌وزن با ریزشی 4 هزار واحدی به ارتفاع 665 هزار واحد رسید.

لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 30 مهر ماه 1403، مبلغ 2 هزار میلیارد و 800 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 46 میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.

در بازار امروز 85 نماد در محدوده مثبت و 359 نماد در محدوده منفی و در بازار فرابورس 135 نماد در محدوده مثبت و 310 نماد در محدوده منفی معامله شدند.

تصمیم اشتباه افزایش دامنه نوسان به 3 درصد

یکی از اقدامات نسنجیده سازمان بورس که به نظر می رسد در تشدید وضعیت بحرانی بورس بی تاثیر نبود، افزایش دامنه نوسان به 3 درصد است. اقداماتی که با توجه به عدم تزریق نقدینگی به بازار نه تنها منجر به بازیابی نقدشوندگی بازار نشد، بلکه زیان سهاماداران را بیشتر از گذشته کرد.

از طرفی به اعتقاد برخی از اگرچه وجود ریسک‌های سیاسی در وضعیت امروز بازار سرمایه قطعاً بی‌تاثیر نیست، اما وجود سیاست‌های ضدونقیض و از طرفی عدم‌وجود نگاه واحد در دولت چهاردهم در خصوص وضعیت بازار سرمایه نیز در وضعیت نابسامان این بازار بی‌تاثیر نبوده است.
به‌عنوان مثال در شرایطی که محدودیت دامنه نوسان وجود دارد، شاهد عرضه اوراق 60 همتی در بازار بودیم که طبیعتاً فروش آن‌ها فشار عرضه در بازار ایجاد می‌کند و وجود محدودیت دامنه این فشار عرضه را تبدیل به صف‌های فروش می‌کند.

منبع: تسنیم

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *