به بهانه تولید خودرو پلتفرم P۹۰ / محصول جدید پارس خودرو را بهتر بشناسید

به بهانه تولید خودرو پلتفرم P۹۰ / محصول جدید پارس خودرو را بهتر بشناسید
خلاصه اخبار

خودروهای اقتصادی در بازار ما طرفداران زیادی دارند، به همین منظور شرکت های خودروساز همواره سعی می کنند تا محصولاتی با قیمت مناسب و مشخصات معقول را روانه بازار کنند.

خودروهای اقتصادی در بازار ما طرفداران زیادی دارند، به همین منظور شرکت های خودروساز همواره سعی می کنند تا محصولاتی با قیمت مناسب و مشخصات معقول را روانه بازار کنند.

 شرکت پارس خودرو هم خودرو جدیدی را که مبتنی بر پلتفرم P90 طراحی شده، به زودی به بازار عرضه می کند؛ به همین منظور نگاهی به این سدان جدید انداخته‌ایم.

شکل گیری پروژه P90

رنو لوگان یا همان L90 سال ها به عنوان خودرویی بادوام و باکیفیت در میان مردم شناخته می شد؛ پس از خروج L90 از خطوط تولید، جای این خودرو در بازار کشور خالی بود تا این که پارس خودرو دست به کار شد و نسخه ایرانیزه شده این خودرو را در قالب پروژه ای به نام P90 معرفی کرد.

این خودرو بر روی همان پلتفرم L90 بنا شده و سعی شده با تغییراتی در طراحی و امکانات، خودرویی به روزتر و زیباتر جلوه کند. شاید جالب باشد بدانید که خودروهایی نظیر تندر 90، پارس تندر، تندر پلاس، ساندرو و ساندرو استپ وی بر روی همین پلتفرم توسعه یافته‌اند، پس می توان نتیجه گرفت که این پلتفرم قابلیت تولید چند کلاس خودرو مختلف را دارد.

مشخصات فنی

در بحث فنی دیگر موتور K4M روی این خودرو نصب نمی شود و به جای آن نسخه بهبودیافته و به روزتر موتور TU5 یعنی ME16 وظیفه تولید قدرت را در L90 ایرانی دارد. این موتور 1587 سی سی 16 سوپاپ در بهترین حالت، توانایی تولید 111 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور را دارد. تمامی این نیرو توسط گیربکس پنج سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می شود. این موتور به سیستم های به روزی همچون سیستم زمان بندی متغیر میل سوپاپ هوا (VVT) و اویل پمپ دی متغیر مجهز شده است. در مقایسه با موتور K4M، این موتور شش اسب بخار قدرت و 10 نیوتن متر گشتاور بیشتر تولید می کند.

یکی از نکات مثبت این موتور، استفاده از آن در خودروهای دیگر همچون سایپا شاهین است که سبب می شود تا بابت تامین قطعات و خدمات پس از فروش مشکلی به وجود نیاید.

سیستم تعلیق P90 در جلو مستقل مک فرسون و در عقب، نیمه مستقل میله پیچشی است که در اکثر خودروهای اقتصادی این ترکیب سیستم تعلیق نصب شده است.

امکانات ایمنی و رفاهی

L90 به عنوان خودرویی اقتصادی تقریباً هیچ آپشنی را به مصرف کنندگان تحویل نمی داد! شرکت پارس خودرو با درک این موضوع و رعایت استانداردهای 85 گانه، فهرست تجهیزات این خودرو را تکمیل تر از گذشته کرد.

با نگاهی به فهرست امکانات این خودرو، مواردی همچون دو کیسه هوا راننده و سرنشین، سیستم کنترل پایداری، دی لایت، سیستم کنترل فشار باد تایرها، مالتی مدیا هفت اینچی با دوربین دنده عقب، سنسور دنده عقب، سنسور نور و باران، آنتن کوسه ای، تنظیم آیینه برقی، شیشه های دودی عقب، تنظیم صندلی راننده در شش جهت با گودی کمر، سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، رینگ 15 اینچی آلومینیومی، فرمان برقی D-TYPE با دکمه های کنترلی سیستم صوتی، تریم داخلی دو رنگ، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ جلو و چراغ های همراهی تا درب منزل مشاهده می شود که به نسبت L90 پیشرفت چشمگیری داشته است.

استاندارد 85 گانه

با توجه به ضرورت رعایت استاندارد 85 گانه توسط شرکت ها، خودروهای تولیدی باید از تجهیزاتی که از آن ها به عنوان امکانات ایمنی یاد می شود، بهره مند شوند. از جمله این امکانات می توان به دی‌ لایت، سنسور نور، سامانه راهنمای تعویض دنده(GSI)، سیستم کنترل فشار باد تایرها و سیستم کنترل پایداری اشاره کرد که سبب افزایش ایمنی این خودرو می شود.

طراحی متفاوت

محصول پلت فرم P90 نسبت به ساندرو و تندر90، حداقل در چهره ظاهری، بسیار تفاوت کرده و در کل، هویت مجزایی نسبت به لوگان دارد. نمای جلو خودرو با جلو پنجره شش ضلعی و ورودی های هوای در اطراف سپر، یک چهره جدید به خود گرفته که تلاش های طراحان برای ایجاد حالت تهاجمی را به نمایش می گذارد. در نمای عقب هم چراغ های جدیدی دیده می شود که تا روی درب صندوق کشیده شده اند؛ این در حالی است که چهره جانبی خودرو به جز رینگ های متفاوت و آینه های راهنما دار، هیچ تغییر خاصی نسبت به L90 ندارد.

در داخل خودرو فضا بسیار شبیه رنو ساندرو است و البته با تغییراتی که سبب شده تا در نگاه اول برای سرنشینان خودرویی متفاوت باشد. کلاستر نیمه دیجیتالی، مالتی مدیا لمسی با دوربین دنده عقب، تغییر غربیلک فرمان، انتقال بوق از روی دسته راهنما به وسط فرمان و تغییراتی در کنسول وسط، از جمله بهبودهایی است که اتفاق افتاده تا این خودرو از L90 متفاوت تر باشد.

در نهایت، همه این تغییرات سبب شده تا در کنار پلتفرم و سازه مستحکم، خودرویی با ظاهر به روزتر و امکاناتی به مراتب تکمیل تر برای خانواده های ایرانی طراحی و ساخته شود.

منبع: آخرین خودرو

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *