شرایط بنیادی عرضه اولیه غلتک سازان (فسازان)

شرایط بنیادی عرضه اولیه غلتک سازان (فسازان)
خلاصه اخبار

شرکت غلطک سازان سپاهان با نماد فسازان در روز دوشنبه 28 مرداد در بورس اوراق بهادار عرضه خواهد شد. این شرکت در زمینه فروش انواع شمش، پاتیل، قالب های شمش ریزی (کوکیل) و قطعات خاص فعالیت دارد. مالکیت این شرکت در اختیار شرکت چدن سازان می باشد که خود نیز از شرکت های تازه وارد و در عین حال با بنیاد مناسب در بورس می باشد.

عمده فولادسازان کشور از کوره های قوس الکتریک برای تولید فولاد بهره می برند در حالی که غلطک سازان از از کوره های القایی بهره می برد. مزیت اکوره های القایی نسبت به کوره های قوس الکتریک عدم نیاز به الکترودهای گرافیتی می باشد که علاوه بر اینکه از اقلام تحریمی است، در سال های گذشته نیز افزایش قیمت بسیار زیادی داشته است.

همچنین خوراک کوره های القایی آهن الات ذوبی و قراضه می باشد که شرکت غلطک سازان توانسته است با دستیابی به تکنولوژی مورد نیاز، حدود نیمی از خوراک مورد اولیه مورد نیاز خود را به آهن اسفنجی تغییر دهد.

این موضوع موجب کاهش هزینه های تهیه مواد اولیه برای شرکت شده است. نرخ خرید قراضه برای شرکت در بهار 98 حدود 3 میلیون تومان در هر تن بوده است، در حالی که نرخ خرید آهن آهن اسفنجی حدود 1.7 میلیون تومان در هر تن می باشد.

شرکت طی سال 97 توانسته است 360 میلیارد تومان فروش به ثبت برساند که منجر به شناسایی 38 میلیارد تومان سود عملیاتی برای سهم شده است. لا حاشیه سود عملیاتی شرکت در سال مالی قبل حدود 10 درصد بوده است. اما در سه ماهه نخست امسال شرکت 134 میلیارد تومان فروش داشته که سود عملیاتی 23 میلیارد تومانی را برای شرکت به دنبال داشته است.

بر همین اساس حاشیه سود عملیاتی شرکت به 17 درصد رسیده است. دلیل این موضوع بیشتر به خاطر افزایش نرخ فروش شمش می باشد. شرکت شمش را در سال گذشته با نرخ میانگین 3 میلیون تومان فروخته است که این رقم در 4 ماه ابتدای سال 98 به 3.9 میلیون تومان رسیده است. همچنین فروش مقداری شمش نیز از 37 هزار تن در 4 ماه ابتدایی سال گذشته به 41 هزار تن در انتهای تیر ماه 98 رسیده است.

پیش بینی سودآوری

نکته مهم دیگر در مورد شرکت حاشیه سود بالای سایر محصولات شرکت به غیر از شمش می باشد. این محصولات که شامل پاتیل و قالب شمش ریزی  (کوکیل) و فول مولد می باشد، حاشیه سود ناخالصی حدود 35 درصد برای شرکت به دنبال دارند.

حاشیه سود برای پاتیل تا 50 درصد هم می رسد. لذا می توان گفت افزایش تولید و فروش این محصولات می تواند اثر ویژه ای در سودآوری شرکت در آینده داشته باشد.

 با توجه به اینکه شرکت در حال افزایش ظرفیت ذوب ریزی خود می باشد، پیش بینی می شود در طول سال جاری شرکت حداقل 140 هزار تن شمش تولید کند. با احتساب سایر محصولات شرکت، فسازان می تواند حدود 520 میلیارد تومان فروش به ثبت برساند.

بر همین اساس توقع می رود حدود 100 میلیارد تومان سود خالص برای شرکت به ثبت برسد. لذا می توان انتظار داشت امسال این شرکت به ازای هر سهم 270 -280 تومان سود گزارش کند.

این رقم برای سال 99 می تواند تا 350 تومان هم رشد کند. لذا با توجه به پتانسیل های این شرکت، فسازان را می توان یکی از عرضه های بسیار خوب و در حال رشد در بورس به شمار آورد که ارزش سرمایه گذاری میان مدت و بلند مدت را دارا می باشد.

عرضه این شرکت برای چدن هم سود بسیار مناسبی را به دنبال خواهد داشت. در حال حاضر انتظار می رود که چدن در حالت عادی حدود 120 تومان سود به ازای هر سهم شناسایی کند. با عرضه اولیه فسازان حدود 55 تومان سود به ازای هر از محل این عرضه برای چدن ایجاد خواهد شد که سود سال جاری این شرکت را به محدود 160 تومان خواهد رساند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.
نظرات کاربران
    • با سلام،
      مجمع عمومی عادی سالیانه فسازان برای سال مالی 97 در تاریخ 20 خرداد ماه (دو ماه قبل) برگزار شده است.