«بنز» در مقابل «بامو»؛ این بار در فاز برقی
در سهماهه سوم سال جاری، فروش خودروهای الکتریکی بامو ۲۲.۶درصد افزایش داشته درحالیکه فروش خودروهای الکتریکی مرسدسبنز ۳۱درصد کمتر شده است.
خودروسازان در سراسر جهان با کاهش فروش خودروهای الکتریکی مواجه شدهاند ولی دراینبین، بامو یک استثنای بزرگ است. فروش خودروهای الکتریکی این شرکت در 9ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 22.6 درصد رشد داشته است. علاوه بر این، فروش خودروهای الکتریکی کل گروه بامو با احتساب برندهای مینی و رولزرویس هم 19.1 درصد بیشتر شده است. هرچند رشد فروش خودروهای الکتریکی گروه بامو در سهماهه سوم سال کمتر بوده ولی هنوز هم 10.1درصد افزایش را نسبت به سهماهه سوم سال 2023 نشان میدهد.
استراتژی که شکست خورد
ماههای اخیر خودروهای الکتریکی اکثر خودروسازان با کاهش فروش مواجه بودهاند. بهعنوانمثال، فروش خودروهای الکتریکی مرسدسبنز در سهماهه سوم امسال 31 درصد کمتر شده است. مدلهای سری EQ این شرکت اوضاع خوبی ندارند بهگونهای که فروش مدلهای EQB، EQE و EQS در سهماهه سوم امسال در ایالاتمتحده کاهش 42درصدی را تجربه کرده و از 9,984دستگاه به تنها 5,769 دستگاه رسیده است.
در بین این سه مدل، EQS بدترین عملکرد را داشته و فروش آن در 9ماه سال جاری نسبت به مدل مشابه سال قبل نصف شده است. به همین دلیل، مرسدسبنز به شکست برنامههای الکتریکیسازی خود اذعان کرد. و چند ماه پیش اولا کالنیوس، مدیرعامل شرکت اعلام کرد مرسدسبنز برای خودروهای الکتریکی آینده خود از استراتژی مشابه بامو استفاده خواهد کرد.
این یعنی خودروهای الکتریکی آینده این شرکت مشابه نسخههای درونسوز خواهند بود. ازسویدیگر صرفنظر از خودروهای الکتریکی، فروش کلی تمام محصولات گروه بامو در 9 ماه امسال 4.5درصد و سهماهه سوم سال 13درصد کاهش پیدا کرده است.
فروش مدلهای برند بامو نیز در 9 ماه سال 2.3درصد و در سهماهه سوم 11.4درصد کمتر شده است. این در حالی است که فروش مرسدسبنز در سهماهه سوم با یکدرصد افزایش به 503,600 دستگاه رسیده و با فاصله زیادی بامو را با فروش 487 هزار دستگاه پشت سر گذاشته است.
بامو از توقف خط تولید خود برای برطرف کردن مشکل قطعات معیوب سیستم ترمز خودروها و همینطور شرایط سخت در بازار چین بهعنوان دلایل کاهش فروش خود در سال 2024 یاد کرده است.
البته مشکل ترمز حل شده است ولی در چین با وجود خودروسازان داخلی که بهسرعت در حال پیشرفت هستند و سهم بازار خودروسازان خارجی را تصاحب میکنند، اوضاع به این زودیها درست نخواهد شد.
رویترز گزارش کرد مرسدسبنز اعلام کرد کاهش هزینهها را دو برابر خواهد کرد. این خودروساز بیشتر تولید خود را در اروپا انجام میدهد، که قیمت نیروی کار و انرژی بالاست، بنابراین هزینههای بسیار بالاتری نسبت به رقبایی مانند تسلا دارد.
رقابت در بازار تسلا
فروش بامو و مینی در بازار ایالاتمتحده در 9ماه سال جاری 2.1درصد و در سهماهه سوم 9.2درصد کاهش پیدا کرده، درحالیکه در اروپا فروش این برندها در 9ماه 1.4درصد افزایش و در سهماهه سوم فقط یک درصد کاهش یافته است. در چین اما شرایط اصلا خوب نیست زیرا فروش بامو در 9ماه سال جاری در این کشور 13.1 درصد و در سهماهه سوم 29.8درصد کمتر شده درحالیکه فروش فقط یک درصد کاهش داشته است.
مرسدسبنز در بازار ایالاتمتحده هم شرایط خوبی داشته است زیرا فروش این برند آلمانی در سهماهه سوم امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 11درصد بیشتر شده است. البته در این مدت، E کلاس که تنها دو سال از عرضه نسل جدید آن میگذرد، کاهش فروش 51درصدی را تجربه کرده و فروش SL هم 81درصد کمتر شده است. در عوض، کوپه جدید CLE تا اینجای سال 2024 در آمریکا بیشاز 10هزار دستگاه فروخت، در همین حال، شرایط خودروهای اسپرت بامو M نیز نسبتا خوب بوده است.
فروش این خودروها در 9 ماه امسال 2درصد افزایش و در سهماهه سوم فقط 3.9 درصد کاهش پیدا کرده است. فروش رولزرویس اما در 9 ماه اول 12.8 درصد و در سهماهه سوم 16.2 درصد کاهش پیدا کرد و مینی هم به ترتیب با کاهش 20.9 درصدی و 25.2 درصدی در 9ماه و سهماهه سوم، شرایط سختی را سپری میکند.
البته مدیران مینی دلیل این کاهش را نوسازی کل سبد محصولات شرکت میدانند و امیدوارند با عرضه مدلهای جدید فروش افزایش پیدا کند. بامو در بازار اروپا هم بسیار خوب ظاهر شده و تقاضای برای محصولات برقی آن، به ویژه در کشورهای ایتالیا، فرانسه و انگلستان، خیلی بالا بوده البته فروش این شرکت در اروپا 7.6 درصد افزایش یافته و به 577,803دستگاه رسیده است. از این تعداد 121,844 دستگاه خودرو برقی بوده که از رشد 35.8 درصدی حکایت دارد. با این حال، فروش کلی گروه بامو در سطح جهانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4.5 درصد کاهش یافته است.
توقف تولید چند مدل در فصل سوم سال جاری به خاطر وجود نقص در سیستم ترمز یکپارچه و افت فروش در بازار چین از دلایل اصلی افت آمار فروش بامو به شمار میروند. شاید بدانید چین همچنان بزرگترین بازار بامو و سایر خودروسازان اروپایی به حساب میآید و کاهش فروش در این بازار کلیدی به میزانی قابل توجه تاثیر منفی بر آمار کلی میگذارد.
منبع: اخبار خودرو