بررسی سناریو های صعودی و نزولی قیمت بیتکوین در سال 2024

بررسی سناریو های صعودی و نزولی قیمت بیتکوین در سال 2024
خلاصه اخبار

قیمت بیت کوین طی سال 2023، به نسبت سال گذشته عملکرد بهتری داشت، در این مقاله شرایط فاندامنتال آن را برای سال 2024 بررشی خواهیم کرد

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز و سایت اینوستینگ، 

قیمت بیت کوین طی سال 2023، در مقابل افت قیمت سال گذشته خود مقاومت کرد و نسبت به سال2022 تا به امروز با 164 درصد رشد داشته و از دارایی ­هایی مثل طلا و S&P 500 عملکرد بهتری را از خود نشان داده است. چنین عملکردی روی دامیننس بیتکوین نیز تاثیرگذار بوده و دامیننس بیت کوین طی سالی که گذشت 50 درصد افزایش داده. طبیعتاً معاملات بیت کوین نیز طی سال جاری افزایش یافته و چندین روند مهم روی رشد قیمت و محبوبیت بیت کوین تاثیرگذار بودند.

انتظارات بازار مبنی بر تایید ETF بیت کوین، باعث ایجاد خوش بینی در بازار و افزایش قیمت در ماه­های منتهی به پایان سال شد. و همین انتظارات موجب شده که نهاد ها و مؤسسات زیادی به بیت کوین علاقه مند شوند.

عامل مهم دیگر افزایش عدم اطمینان اقتصادی جهانی است که سرمایه گذاران را به سمت دارایی های جایگزین دیگری مانند بیت کوین سوق داده است. مسائل اقتصادی مانند تورم، تنش های ژئوپلیتیکی و غیرقابل پیش بینی بودن بازارهای سنتی باعث شده است که سرمایه گذاران از ارزهای دیجیتال برای تنوع بخشیدن به پورتفوی خود استفاده کنند.

با وجود این روندهای مثبت، دیدن چشم انداز آینده بازار همچنان چالش برانگیز است. مسائل مربوط به قانون گذاری بر ارزهای دیجیتال همچنان این فضا را دستخوش تغییرات غیرمترقبه می کنند و استراتژی افراد و مؤسسات را تحت تاثیر قرار می دهد.

یکی از دلایل افزایش قابل توجه قیمت بیت کوین از 16200 دلار به 44000 دلار در سال 2023، به خاطر افزایش علاقه مؤسسات بزرگی نظیر «بلک راک» و «فیدلیتی» به بیت کوین بود. پذیرش بیت کوین توسط مؤسسات بزرگ نه تنها موجب کسب اعتبار و مقبولیت آن می شود، بلکه ثبات بازار و پتانسیل رشد را نیز افزایش می دهد.

انتظارات برای هاوینگ بیت کوین در ماه آوریل 2024 نیز عامل تاثیر گذار دیگری است. با توجه به سابقه قیمتی، اتفاقاتی نظیر این سرعت ایجاد بیت کوین جدید را کاهش می دهند، و همین امر باعث کم شدن بیت کوین موجود در بازار و در نتیجه افزایش قابل توجهی در قیمت بیت کوین می شوند.

علاوه بر این، همواره از بیت کوین با عنوان طلای دیجیتال یاد می شود، این عنوان نشان می دهد که بیت کوین فضای قابل توجهی برای رشد دارد. منابع محدود و رشد تقاضا برای بیت کوین می تواند چشم انداز کلی خوبی برای آن رقم بزند و عده ای پیش بینی کرده اند که قیمت بیت کوین به صدهزار دلار نیز برسد.

سناریوهای صعودی و نزولی قیمت بیت کوین

در سال 2024، اخبار مربوط به بیت کوین حول چند موضوع مهم خواهد بود. اول، خوش بینی بازار در مورد تایید احتمالی ETF بیت کوین در آمریکا و انتظار کاهش قیمت بیت کوین در پی این خبر، و دیگر اینکه به نظر تحلیلگران، از جمله استراتژیست های جی پی مورگان، این عوامل ممکن است قبلاً در بازار منعکس شده باشند و این اتفاق سرمایه های جدید و قابل توجهی را به سوی این ارز جذب نکند. این امر ممکن است عامل محدود کننده ای برای پتانسیل رشد بیشتر قیمت بیت کوین باشد.

دوم، عدم قطعیت سیستم های نظارتی، احتمال ریسک زیادی در بازار بوجود می آورد. تغییرات سیاست گذاری ، به ویژه در بازارهای بزرگی مانند آمریکا، ممکن است دسترسی یا کاربرد بیت کوین را محدود کند، که همین امر می تواند بر اعتماد سرمایه گذاران و پویایی بازار تاثیر منفی بگذارد. ریسک های مرتبط با سیستم های نظارتی همچنان ابهام بزرگی است و عدم قطعیت ناشی از آن می تواند به سرعت بر احساسات بازار تاثیر گذاشته و آن را دگرگون کند.

در نهایت، اگر نرخ تورم همینطور بالا باقی بماند یا در سال 2024 رکود اقتصادی اتفاق بیفتد، احتمالاً سرمایه گذاران به سرمایه گذاری های سنتی و به ظاهر مطمئن تری مانند سودهای بانکی دل ببندند. این موانع اقتصادی می تواند جهت سرمایه ها را از بیت کوین منحرف کرده و به طبع رشد آن را متوقف و یا موجب کاهش قیمت شود. چنین سناریویی نشان از حساسیت بیت کوین به تغییرات اقتصادی جهانی و تاثیر بازارهای مالی سنتی بر قیمت های ارزهای دیجیتال دارد.

مرجع: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز