با پشتوانه مردم ترامپ را شکست دادیم

با پشتوانه مردم ترامپ را شکست دادیم

به گزارش سیگنال به نقل از شبکه خبر، به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

آقای محمد جواد ظریف با حضور در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس و در پاسخ به سوال آقای محمدجواد کریمی قدوسی درباره مصاحبه اش با مجله اشپیگل اظهار کرد: ابتدا این را بگویم که این‌که من نتوانستم برای پاسخگویی به این سوال خدمت دوستان نماینده در کمیسیون شرف‌یاب شوم؛ اصلا جسارت به مجلس شورای اسلامی نبوده بلکه به دلیل مشغله کاری بوده که گاهی امکان حضور به این دلیل فراهم نمی‌شود، البته کمیسیون بار دوم بود که برنامه ریزی کرد، ولی من نتوانستم خدمت برسم و دلیلش اجلاس سران آستانه بود.

وی ادامه داد: سیاست خارجی در واقع وظیفه و هدفش جلوگیری از موفقیت سیاست‌های آمریکا، رقبا و دیگران است. ابزار سیاست خارجی هم ابزار مشخصی است. ابزار ما مذاکره، مصاحبه و ائتلاف سازی است و ابزار دیگری نداریم؛ خدا را شاکریم امروز که روز آخر ریاست جمهوری منحوس دونالد ترامپ است با پشتوانه مردم ایران توانستیم ترامپ را در سیاست خارجی شکست دهیم.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا من با آمریکا درخواست مذاکره کرده ام، گفت: یکی از مهمترین مصاحبه با اشپیگل موجود است، سوال این بود در پی ترور سردار سلیمانی احتمال مذاکره با آمریکا را رد می‌کنید؟! پاسخ من؛ نه من هرگز این احتمال را که افراد رویکرد خود را تغییر داده و واقعیات را دریابند رد نمی‌کنم، برای ما مهم نیست چه کسی در کاخ سفید است، آنچه مهم است نحوه رفتار آنهاست و دولت ترامپ می‌تواند گذشته اش را اصلاح کرده و تحریم‌ها را برداشته و به میز مذاکره برگردد؛ ما هنوز پشت میز مذاکره هستیم آن‌ها هستند که میز را ترک کردند، ایالات متحده آسیب عظیمی به ملت ایران وارد کرده است، روزی فرا خواهد رسید که آن‌ها باید بابت آن آسیب خسارت پرداخت کنند ما صبر زیادی داریم این پاسخی است که من در آن جا دادم.

آقای ظریف همچنین در ادامه اظهار داشت: ما در واقع خط مقام معظم رهبری حرکت می‌کنیم، ایشان در سخنرانی خود فرمودند ما عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام نداریم.

وی افزود: حضرت آقا فرمودند ما عجله‌ای نداریم، اما اگر آمریکا تعهداتش را اجرا کند و تحریم‌ها را بردارد آن وقت می‌تواند به برجام برگردد و در قالب پنج به علاوه یک بنشیند؛ سیاست ما نیز همین است، ریاست مجلس نیز در جلسه حضور داشتند و این فرمایش حضرت آقا است.

آقای ظریف درباره ملاقاتش با طرف‌های غربی ادامه داد: ملاقات بنده یک هفته قبل از شهادت سردار بزرگ شهید سلیمانی بلکه یک سال و نیم قبل آن است و برای آزاد کردن یک سلیمانی دیگر؛ مسعود سلیمانی دانشمند بزرگ کشورمان که یک سال در بدترین شرایط اسیر آمریکا بود؛ فردی که از طرف آمریکا می‌خواست مذاکره در این زمینه داشته باشد و ما از او استفاده کنیم، فردی را همراه خود آورد که بعدا معلوم شد این فرد 10 سال قبل در اسرائیل بوده است ما نه او را می‌شناختیم و نه خبر داشتیم؛ ما فقط طرف ملاقات کننده را می‌شناختیم و فقط یادداشت برمی داشت و یک عکسی با بنده گرفت.

آقای ظریف گفت: به هر حال آقای سلیمانی دانشمند ماست که در بند آمریکایی‌ها بود و افتخار داشتم از مونیخ ایشان را به سلامتی به کشور بیاوریم، در داخل هواپیما به من گفت اتفاقاتی برای افتاده من؛ گناه من جناب آقای کریمی قدسی این بود که برای آزاد کردن ایشان با دوستانی گفتگو کنم که از آن‌ها هیچ خوشم نمی‌آید؛ بپذیرید اگر حضرت آقا می‌فرمایند این‌هایی که پشت میز مذاکره می‌نشینند همان تروریست‌ها هستند و بنده باید مقابل این‌ها بنیشینم این را درک می‌کنم و اگر لبخندی هم میزنم آن لبخند برای این است که مقاومت ملت ایران را در برابر آن‌ها نشان دهم.