حذف قیمت‌گذاری دستوری لاستیک/این سهم‌ها در آستانه رشد؟

حذف قیمت‌گذاری دستوری لاستیک/این سهم‌ها در آستانه رشد؟

چند ماهی است که برای خرید لاستیک با قیمت مصوب، باید در سامانه‌ای ثبت نام کرده و منتظر باشید تا نوبتتان شود. همین مورد باعث شده بازار سیاه لاستیک در کشور ایجاد شود. در این بازار، شما می‌توانید بدون نوبت لاستیک خود را تهیه کنید، اما باید هزینه بیشتری بپردازید. در حال حاضر یک جفت لاستیک پراید در بازار آزاد با نرخ 3.5 میلیون تومان معامله می‌شود. در حالی که قیمت لاستیک دولتی 30 درصد ارزان‌تر از بازار است. همین دلیل باعث شده تا صف طولانی برای خرید لاستیک با قیمت مصوب داشته باشیم. قبلا در گزارش “موافقت وزیر صمت با گرانی 20 درصدی لاستیک” به بررسی این صنعت پرداخته شد. با تغییر و تحولات جدید قیمتی که این روزها در بازار لاستیک شاهد هستیم، خوب است که مجددا بازار این صنعت را بررسی کنیم.

نقدینگی و عدم تامین ارز، بزرگترین مشکلات لاستیک‌سازان

میرزایی، رییس انجمن صنفی صنعت تایر ایران، با اشاره به وضعیت نا به سامان بازار لاستیک کشور، گفت: این مشکلات نشان می‌دهد، دولت برای صنایع خودرو و صنایع وابسته به آن، برنامه دقیق و مدونی ندارد. مهمترین مشکل حال حاضر صنعت تایر، کمبود نقدینگی ناشی از قیمت گذاری دستوری و عدم تامین به موقع ارز واردات مواد اولیه است. به همین دلیل است که وضعیت بازار لاستیک کشور، ملتهب شده است. سریع‌ترین راه برای بهبود اوضاع بازار، آزادسازی نرخ لاستیک است. این کار باعث می‌شود سرمایه در گردش شرکت‌ها تامین شده و بتوانند میزان تولید را رشد دهند.

رییس انجمن تایر ایران

وضعیت لاستیکی‌های بورسی

بخش عمده لاستیک‌های تولیدی در کشور، توسط شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه انجام می‌شود. از این رو هر تصمیمی در رابطه با این صنعت، می‌تواند وضعیت این شرکت‌ها را تغییر دهد. در حال حاضر که زمزمه‌های آزادسازی قیمت لاستیک شنیده می‌شود، سهام شرکت‌هایی مانند پکرمان، پکویر،پارتا و پتایر، می‌توانند وضعیت بهتری داشته باشند

برچسب‌ها