باقرزاده: جنایات رژیم صهیونیستی مانع اصلی توسعه پایدار در لبنان و غزه است

باقرزاده: جنایات رژیم صهیونیستی مانع اصلی توسعه پایدار در لبنان و غزه است
خلاصه اخبار

عضو هیات پارلمانی ایران در اتحادیه بین‌المجالس جهانی با بیان اینکه جنایات رژیم صهیونیستی مانع اصلی توسعه پایدار در لبنان و غزه است، گفت: مخاصمه طولانی در طول یک سال گذشته باعث آواره شدن نزدیک به دو میلیون نفر از ساکنین غزه و نابودی زیرساخت‌های زندگی و حیات مردم فلسطین شده که این اتفاق در لبنان نیز در حال رخ دادن است.

به گزارش ایسنا، علی اصغر باقرزاده در نشست کمیته دائمی توسعه پایدار بین‌المجالس جهانی (IPU) گفت: توسعه پایدار نمی‌تواند بدون صلح و امنیت یا در شرایط جنگ و مخاصمه مصلحانه محقق شود و تحقق توسعه پایدار می‌تواند نویدبخش صلح و امنیت باشد.

وی مفهوم توسعه پایدار را دارای سه بعد اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی عنوان و اظهار کرد: مهمترین اهداف حملات در مخاصمات زیرساخت‌ها هستند در واقع سال‌ها تلاش برای توسعه می‌تواند در مدت زمان کوتاهی در میان مخاصمه نابود شود. تخریب زیرساخت‌های مانند مدارس، بیمارستان‌ها و جاده‌ها خدمات اساسی را مختل کرده و دسترسی به آموزش، بهداشت و فعالیت‌های اقتصادی را محدود می‌کند. در بسیاری از مخاصمات مصلحانه محیط‌ زیست و منابع طبیعی نیز جز اهداف حملات بوده‌ که ازجمله نتایج آن آلودگی آب، خاک، فرسایش خاک و جنگل‌زدایی است که تاثیر مستقیمی بر دستیابی به توسعه پایدار دارند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: مخاصمات مصلحانه توسعه بلند مدت را با ایجاد موانعی برای تجارت و ایحاد شغل و رشد اقتصادی متوقف می‌سازد به‌علاوه اینکه مخاصمات اغلب منجر به جابه جایی جمعیت انبوهی به‌عنوان آوارگان و مهاجران جنگی و بروز بحران‌های پناه‌جویی می‌شود که منابع مناطق همجوار را با محدود ساخته و نقشه راه توسعه کشور و منطقه میزبان را مختل می‌کند؛ در حال حاضر چنین شرایطی در غزه اتفاق افتاده است.

وی افزود: مخاصمه طولانی مدت بیش از یک سال علاوه‌ بر آواره کردن نزدیک به دو میلیون نفر از ساکنین غزه، زیرساخت‌های زندگی و حیات مردم فلسطین را دچار مشکل کرده و درخصوص لبنان نیز این موضوع نیز در حال اتفاق است. اکنون مانع اصلی توسعه پایدار در این دو کشور جنایات رژیم صهیونیستی است.

باقرزاده تاکید کرد: در شرایط فعلی ضروری است تا پارلمان‌ها در کنار دولت‌ها برای مقابله با اینگونه جنایات خصومت‌آمیز سیاست‌های هماهنگ و عملیاتی اتخاذ کنند. در این رابطه پارلمان‌ها می‌توانند اقدامات و مصوباتی برای جلوگیری یا ترک مخاصمات و کاهش تنش‌ها داشته که ازجمله آن انجام اقدامات و مصوباتی به منظور ایجاد روابط نزدیک‌تر سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان کشورها و مردمان آن‌هاست.

وی با تاکید بر اینکه باید پارلمان‌ها با اتخاد اقدامات لازم برای برقراری صلحی عادلانه و پایدار در سراسر جهان مطابق اهداف و اصول منشور ملل متعهد و در مسیر دستیابی به توسعه پایدار با عظمی راسخ گام بردارند، گفت: نکته قابل توجه دیگر تامین مالی لازم و کافی برای توسعه و حفظ صلح است. پارلمان‌ها می‌توانند با وضع قوانین بودجه‌ای برای این منظور داشته و همچنین برای اجرای برنامه‌های بازسازی پس از جنگ و استفاده از منابع جهت بازسازی زیرساخت‌ها نظارت کنند. مسلما یکی از مهمترین راه‌های دستیابی به توسعه پایدار در کشورها تلاش برای پاسداشت صلح است که می‌تواند کشورها را به سمت توسعه پایدار سوق دهد.

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *