بازار آتی زعفران در هفته ای که گذشت (هفته سوم تیر ماه 1398)

بازار آتی زعفران در هفته ای که گذشت (هفته سوم تیر ماه 1398)
خلاصه اخبار

بازار آتی، یکی از بازار های جذاب و در عین حال پر ریسک مالی است. در ایران چند وقتی است زعفران جای خود را در بازار آتی پیدا کرده است. در سیگنال هر هفته به ارائه گزارشی از بازار آتی زعفران خواهیم پرداخت.

دلار هفته ی سوم تیر ماه نیز در بی خبری به سر برد. ابتدای هفته با 12950 تومان شروع کرد و روز پنجشنبه 12880 تومان قیمت خورد. در بازار ارز به نظر می رسد در هفته های اخیر نوسانات محدود شده اند و دلار واکنش خاصی به محرک های سیاسی نشان نمی دهد. با این حال باید در نظر داشت ایران اقدامات تلافی جویانه ی هسته ای را آغاز کرده و سطح غنی سازی اورانیوم را به بالاتر از 3.67 افزایش داده است. موضوعی که آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز روی آن صحّه گذاشت. این دلیلی بود تا امریکا از شورای حکام آژانس تقاضای نشست اضطراری کند. باید تا انتهای تیر ماه بازار ارز و اخبار مربوط به آن را به طور جدی رصد کرد. باید دید کدامیک در نهایت پیروز می شوند؛ میانجی گری فرانسه بین ایران و امریکا و تلاش امانوئل مکرون یا خودکامگی دو طرف.

اطلاعیه های بازار آتی زعفران

روز شنبه اطلاعیه ی “فرآیند تحویل قرارداد های آتی زعفران نگین در سر رسید تیر ماه 98” بر روی وبسایت بورس کالا قرار گرفت. طبق این اطلاعیه، فرآیند تحویل این قرارداد روز سه شنبه مورخ 98/04/25 و از طریق گواهی سپرده زعفران انجام خواهد پذیرفت.

همچنین روز دوشنبه، بورس کالا طی اطلاعیه ای، وجه تضمین اولیه در قرارداد های آتی زعفران نگین را از 500 هزار تومان به 480 هزار تومان کاهش داد. این موضوع از روز چهارشنبه هفته قبل اجرایی شد.

گواهی سپرده زعفران و ارز (در تاریخ 20 تیر ماه 1398)

دلار آزاد (صرافی ملی) 12880  تومان
گواهی سپرده نگین زرین (پایانی) 12150 تومان
گواهی سپرده پوشال معمولی زرین (پایانی) 10270 تومان

قیمت تسویه

قیمت تسویه روز پنجشنبه 12738 تومان بود. روند تغییرات قیمت تسویه در هفته ی گذشته می تواند معیار بهتری برای قضاوت بازار باشد.

موقعیت تعهدی باز

بازار آتی زعفران در هفته ای که گذشت (هفته سوم تیر ماه 1398)

توضیح: موقعیت تعهدی باز به معنی تعداد قرارداد های آتی است که هنوز تسویه نشده است. یعنی موقعیت هایی هستند که از سوی معامله گران بسته نشده یا به مرحله تسویه فیزیکی نرسیده است.

راهنما: افزایش موقعیت باز در روند صعودی یا نزولی، هشدار بر ادامه روند صادر می کند. کاهش موقعیت باز در روند ها نشان دهنده احتمال تضعیف روند و بازگشت است. همراهی داده های مربوط به تغییرات حجم با موقعیت باز به عنوان سیگنال تایید محسوب می شود.

هشدار: با توجه به وضعیت تغییرات رادیکال قیمت در قرارداد ها، از ناحیه تغییرات و حجم معاملات نمی توان سیگنال قوی دریافت کرد.

خرید و فروش حقیقی و حقوقی

بازار آتی زعفران در هفته ای که گذشت (هفته سوم تیر ماه 1398)

حمایت و مقاومت مهم آتی زعفران (بر اساس نقاط پیوت هفتگی)

بازار آتی زعفران در هفته ای که گذشت (هفته سوم تیر ماه 1398)
برچسب‌ها