بات تایلند، ضعیف‌ترین ارز آسیایی

بات تایلند، ضعیف‌ترین ارز آسیایی
خلاصه اخبار

در حالی که دلار در آستانه‌ی انتشار داده‌های کلیدی تورم ایالات متحده با رشد اندکی همراه بود، اکثر ارزهای آسیایی کاهش یافتند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز سایت اینوستینگ، در یادداشت تحلیلی خود با نگاهی به رویدادهای کلیدی مرتبط در بازار، نوسان قیمت ارزها را اینگونه تشریح کرد:

دلار در روز سه‌شنبه و در آستانه‌ی انتشار داده‌های کلیدی تورم ایالات متحده که انتظار می‌رود مسیر سیاست پولی را تعیین کند، رشد اندکی داشت و این در حالی بود که اکثر ارزهای آسیایی کاهش یافتند.

شاخص دلار و معاملات آتی شاخص دلار هر دو در معاملات آسیایی، 0.1 درصد افزایش را ثبت کردند و به دنبال جهش از پایین‌ترین سطح شش هفته‌ی اخیر در هفته‌ی گذشته، ثابت ماندند.

در پی هشدار چندین مقام فدرال رزرو مبنی بر اینکه تورم ثابت می‌تواند باعث افزایش بیشتر نرخ بهره بانک مرکزی شود، داده‌های CPI برای بازارها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شد؛ از این رو، بازارها دقیقاً بر روی داده‌های CPI ایالات متحده در ماه اکتبر با موعد انتشار در پایان روز، متمرکز بودند.

بدیهی است هرگونه نشانه‌ای از تورم ثابت احتمالاً بر شرط‌بندی برای افزایش بیشتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو می‌افزاید و این سناریو گرچه به نفع بازارهای آسیایی نیست، اما برای دلار، حامل خبر خوبی خواهد بود.

اما ترس از افزایش نرخ‌های ایالات متحده، بر اکثر ارزهای آسیایی، صدمه زد؛ در بین این ارزها، ین ژاپن در برابر دلار آمریکا ضعیف‌ترین سطوح خود در یک سال اخیر را تجربه کرد. با این حال، هشدار دوباره‌ی مقامات ژاپنی مبنی بر مداخله در بازارهای ارزی، مانع زیان بیشتر این ارز شد.

ین ژاپن

با نگاهی به نوسانات اخیر ارز ژاپن می‌توان مشاهده کرد که ین در روز دوشنبه با کاهش شدیدی روبرو شد و برخی گمانه‌زنی‌ها را مبنی بر مداخله‌ی از پیش تعیین‌شده‌ی دولت برای حمایت از این ارز برانگیخت. ضعف ین، که نزدیک به پایین‌ترین حد در 32 سال گذشته بود، باعث شد تا دولت در اواسط تا اواخر سال 2022 میلیاردها دلار برای مداخله، هزینه کند.

در چین، در پی انتشار داده‌هایی حاکی از کاهش بیشتر فعالیت وام‌دهی در این کشور تا ماه اکتبر، نگرانی‌ها در مورد چین بر احساسات منطقه‌ای تاثیر گذاشت و به این ترتیب ارزش یوان 0.1 درصد کاهش یافت و به سطح 7.3 در برابر دلار نزدیک شد.

در حوزه‌ی داده‌های این کشور، گزارش تولید صنعتی و سرمایه‌گذاری دارایی‌های ثابت نیز در راه است.

گفتنی است با وجود حجم اندک معاملات که ناشی از تعطیلات منطقه‌ای است، ارزهای آسیایی گسترده‌تر نیز عقب نشینی کردند. در حالی که وون کره جنوبی 0.5 درصد از دست داد، دلار استرالیا 0.1 درصد کاهش یافت. برخی آمار اقتصادی از جمله گزارش خرده‌فروشی که از کاهش در فصل پرتعطیلات حکایت دارد، چشم‌انداز ضعیفی را برای اقتصاد استرالیا ترسیم می‌کند.

روپیه هند در معاملات کم‌حجم تعطیلات به سمت نزولی حرکت کرد و پس از آن که داده‌ها نشان داد تورم شاخص قیمت مصرف کننده هند (CPI) در ماه اکتبر بیش از حد انتظار رشد کرده است، نزدیک به پایین‌ترین سطح خود قرار گرفت. با این حال، از آنجا که بانک مرکزی هند از توقف طولانی‌مدت چرخه‌ی افزایش نرخ خود خبر داده بود، احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره توسط این بانک کم بود.

و در نهایت، بات تایلند با کاهش 0.4 درصدی بدترین عملکرد را در آسیای جنوب شرقی داشت، در حالی که رینگیت مالزی 0.3 درصد کاهش یافت.

بات تایلند

مرجع: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز