اگر سهامداران مایکروسافت به خرید بیت کوین رای دهند، چه اتفاقی برای قیمت بیت کوین می‌افتد؟

اگر سهامداران مایکروسافت به خرید بیت کوین رای دهند، چه اتفاقی برای قیمت بیت کوین می‌افتد؟
خلاصه اخبار

مرکز تحقیقات سیاست عمومی به مایکروسافت پیشنهاد داده که بررسی کند آیا بهتر است بخشی از دارایی‌های خود را به بیت کوین تبدیل کند یا خیر. دلیل این پیشنهاد آن است که مایکروسافت (MicroSoft) به عنوان یک شرکت بزرگ وظیفه دارد تا ارزش سهام سهامدارانش را حفظ کند. به گزارش میهن بلاکچین، از نظر این …

مرکز تحقیقات سیاست عمومی به مایکروسافت پیشنهاد داده که بررسی کند آیا بهتر است بخشی از دارایی‌های خود را به بیت کوین تبدیل کند یا خیر. دلیل این پیشنهاد آن است که مایکروسافت (MicroSoft) به عنوان یک شرکت بزرگ وظیفه دارد تا ارزش سهام سهامدارانش را حفظ کند.

به گزارش میهن بلاکچین، از نظر این مرکز، نگه داشتن بخشی از دارایی‌ها در قالب بیت کوین، می‌تواند از ارزش آن‌ها در مقابل تورم محافظت کند. این را می‌دانیم که مایکرواستراتژی (MicroStrategy) عاشق بیت کوین است، اما مایکروسافت چطور؟

آنچه در این مطلب می‌خوانید

آیا مایکروسافت بخشی از دارایی خود را به بیت کوین تبدیل خواهد کرد؟

در تاریخ 24 اکتبر (3 آبان)، یک پرونده توسط شرکت مایکروسافت (MSFT) در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) یک مورد غیرمنتظره را در دستور کار مجمع سالانه سهامداران آینده خود که در 10 دسامبر (20 آذر) برگزار خواهد شد، نشان داد.

در کنار رای‌های معمول – مانند انتخاب مدیران، تایید حسابرس مستقل و گزارش‌هایی درباره دروغ پراکنی توسط هوش مصنوعی – یک پیشنهاد بیش از همه به چشم می‌خورد: «ارزیابی سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین». جالب اینجاست که هیات مدیره مایکروسافت به سهامداران توصیه کرد که به آن رای منفی دهند!

در این پیشنهاد، نوسانات قیمت بیت کوین نیز در نظر گرفته شده است. با این حال، در آن گفته شده:

شرکت‌‌ها باید مزایای تبدیل دارایی‌هایشان به بیت کوین را ارزیابی کنند، حتی اگر شده از دارایی‌هایشان را به بیت کوین تبدیل کنند.

در این پیشنهاد به شرکتی که با مایکروسافت تشابه اسمی دارد یعنی مایکرواستراتژی نیز اشاره شده؛ شرکتی که تا ماه گذشته 252,220 بیت کوین داشته است. سهام این شرکت (MSTR) در این سال 249٪ رشد کرده است، درحالی که سهام مایکروسافت (MSFT) تنها 16٪ افزایش یافته است.

مایکل سیلر (Michael Saylor)، بنیان‌گذار مایکرواستراتژی، توییتی منتشر کرده و در آن به ساتیا نادلا (Satya Nadella)، مدیرعامل مایکروسافت گفت:

هی ساتیا نادلا، اگر می‌خواهی برای سهام‌داران مایکروسافت هم که شده 1 تریلیون دلار سود کسب کنی با من تماس بگیر.

منبع: حساب Michael Saylor در X
منبع: حساب Michael Saylor در X

در گزارش مالی سه ماهه دوم سال 2024، مایکروسافت 76 میلیارد دلار پول نقد و معادل آن در اختیار داشت. اگر سهامداران شرکت را تحت فشار قرار دهند تا حتی 10٪ از آن را به بیت کوین اختصاص دهد، سرمایه گذاری عظیم 7.6 میلیارد دلاری را نشان می‌دهد.

با میانگین قیمت ​​73٬000 دلار به ازای هر بیت کوین، این مبلغ به 104٬109 بیت کوین تبدیل می‌شود که تقریبا یازده برابر دارایی تسلا است که در حال حاضر به 9٬720 بیت کوین می‌رسد. در حالی که این رقم قابل توجه است، اما همچنان از استراتژی انباشت تهاجمی مایکرواستراتژی عقب‌تر است که 252٬220 بیت کوین دارد.

اینکه آیا این امر به واقعیت تبدیل خواهد شد یا نه، بستگی به نحوه رای سهامداران در ماه دسامبر دارد.

در شرکت‌های دولتی ایالات متحده مانند مایکروسافت، سهامداران در جلسات سالانه به تصمیمات مهم رای می‌دهند. رای‌گیری در مورد پیشنهادهای ویژه، مانند پیشنهاد سرمایه‌گذاری بیت‌کوین، معمولاً غیرالزام‌آور است، اما به‌عنوان معیاری برای سنجش احساسات سهامداران عمل می‌کند و می‌تواند شرکت را تحت فشار قرار دهد تا در صورت کسب حمایت کافی، مطابق با آن عمل کند.

طبق مقررات SEC برای شرکت های دولتی، یک سهامدار بزرگ می‌تواند یک شرکت را وادار کند تا با همه سهامداران در مورد موضوعات خاص مشورت کند. با این حال، هیات مدیره رای مخالف پیشنهاد بیت کوین را توصیه کرده است که احتمالاً نشان‌دهنده احتیاط در مورد نوسانات و عدم اطمینان نظارتی است. هنوز نمی‌توان تقاضای رو به رشد بیت کوین از سوی سرمایه گذاران نهادی را نادیده گرفت.

هیات مدیره مایکروسافت در بیانیه‌ای گفت:

خزانه‌های شرکتی نیاز به سرمایه‌گذاری‌ها پایدار و قابل اعتماد دارند تا از نقدینگی و تامین مالی اطمینان حاصل کنند؛ برای ارزیابی سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال ، یکی از عوامل مهم که باید در نظر گرفته شود نوسانات قیمتی است.

این شرکت فرآیندهای قوی مناسبی برای مدیریت خزانه‌داری خود دارد و این پیشنهاد غیرضروری است.

اما شاید نکته مهم اینجا باشد که هیات مدیره اعلام کرده این شرکت در گذشته بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را ارزیابی کرده و همچنان روندها و تحولات مربوط به این نوع از دارایی‌ها را بررسی می‌کند.

به‌نظر می‌رسد این شرکت در را کاملاً به روی بیت کوین نبسته است. می‌توان این موضوع را به‌عنوان نشانه‌ای مثبت از پیشرفت‌های ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر در نظر گرفت.

آیا مایکروسافت به بیت کوین فکر می‌کند؟

رید هافمن (Reid Hoffman)، بنیان‌گذار لینکدین و یکی از اعضای هیات مدیره مایکروسافت، نظرات مثبت خود را در مورد بیت کوین در مصاحبه‌ای با یاهو فایننس بیان کرد. هافمن از بیت کوین به عنوان یک ذخیره دیجیتال ارزش یاد و بر نقش آن در تغییر شکل آینده سیستم های مالی تاکید کرد. هافمن به عنوان یک سرمایه‌گذار اولیه در Xapo، یک ارائه‌دهنده کلیدی خدمات حضانت بیت کوین شناخته می‌شود.

اگر مایکروسافت تصمیم به سرمایه‌گذاری در بیت کوین بگیرد، چندین روش در دسترس است. این شرکت می‌تواند مستقیما بیت‌کوین را در صرافی‌های معمولی خریداری کند، مشابه روشی که تسلا دارایی‌های خود را به دست آورد.

گزینه دیگر خرید سهام یک ETF بیت کوین است که با افزایش نقدینگی و شفافیت نظارتی، در معرض سرمایه‌گذاری غیرمستقیم قرار می‌گیرد و از خطرات نگهداری مستقیم مرتبط با نگهداری دارایی‌های فیزیکی جلوگیری می‌کند. این ساختار همچنین خریدوفروش آسان‌تر را تسهیل می‌کند که می‌تواند کارایی سرمایه را بهبود بخشد.

مایکروسافت همچنین می‌تواند استفاده از اهرم‌ها، از جمله استفاده از مشتقات، مانند کال آپشن، برای افزایش استراتژیک سرمایه‌گذاری خود بدون استفاده از سرمایه اولیه بزرگ را در نظر بگیرد. این کار امکان سفته‌بازی در مورد حرکات قیمت را فراهم می‌کند و به طور بالقوه بازده را تقویت می‌کند. با این حال، به دلیل ماهیت اهرمی چنین موقعیت‌هایی، ریسک بیشتری نیز وجود خواهد داشت.

در نهایت، بعید است که مایکروسافت به زودی در بیت کوین سرمایه‌گذاری کند، اما فشار سهامداران جذابیت بیت کوین را برجسته می‌کند و به طور بالقوه سایر شرکت‌ها را تشویق می‌کند تا آن را کشف کنند.

منابع و ارجاعات:

  • توییت مایکل سیلر (Michael Saylor )

منبع: میهن بلاکچین

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *