اولین تصویر از رشد اقتصادی ماهانه در ایران

اولین تصویر از رشد اقتصادی ماهانه در ایران
خلاصه اخبار

​اکوایران: بر اساس آخرین آمارهای مرکز پژوهش‌های مجلس، رشد اقتصادی در تیر ماه سال جاری معادل ۱.۴ درصد بوده که با افزایش در مرداد ماه امسال به سطح به ۲.۳ درصد رسیده است.

به گزارش اکوایران، مرکز پژوهش‌های مجلس در تازه‌ترین گزارش خود رشد اقتصادی را به صورت ماهانه از ابتدای 1402 تا مرداد ماه 1403 منتشر کرده است. این در حالی است که تا پیش از این رشد اقتصادی به صورت فصلی از طریق بانک مرکزی و مرکز آمار ایران منتشر می‌شده است.

آمارهای این مرکز نشان می‌دهد رشد اقتصادی ماهانه در تیرماه سال جاری سطح 1.4 درصد داشته و با افزایش به سطح 2.3 درصد در مرداد ماه امسال رسیده است.

همچنین براساس این آمار رشد اقتصادی (بدون نفت) در تیر ماه امسال معادل 0.6 درصد بوده که با افزایش به 2 درصد در مرداد ماه رسیده است.

روند 17 ماهه رشد اقتصادی در ایران

آمارهای مرکز پژوهش‌های مجلس از رشد اقتصادی در سال 1402 و 5 ماهه 1403 نشان می‌دهد بیشترین سطح رشد اقتصادی (با نفت) مربوط به اردیبهشت ماه سال 1402 بوده است. پس از آن مهر ماه سال گذشته بیشترین سطح رشد اقتصادی را شاهد بوده است. بررسی روند این آمارها نشان می‌دهد در سال 1403، بیشترین سطح رشد اقتصادی مربوط به اردیبهشت ماه بوده است.

آخرین آمارهای منتشر شده توسط این مرکز نشان می‌دهد رشد اقتصادی (با نفت) در تیر ماه سال جاری معادل 1.4 درصد بوده و با افزایش به نرخ 2.3 درصد در مرداد ماه رسیده است.

این آمار نشان می‌دهد رشد اقتصادی تیر و مرداد امسال نسبت به تیر و مرداد سال گذشته با کاهش همراه شده است.

030720

اما در خصوص روند رشد اقتصادی (بدون نفت) در مدت زمان مشابه باید گفت بیشترین رشد اقتصادی (بدون نفت) مربوط به مهرماه 1402 بوده است و پیش از آن رشد اقتصادی در اردیبهشت ماه این سال در رتبه دوم قرار گرفته است. طبق این آمارها رشد اقتصادی در این دو ماه به سطحی بالای 6 درصد رسیده است.

آخرین آمارهای رشد اقتصادی (بدون نفت) نیز نشان می‌دهد رشد اقتصادی بدون نفت در تیر ماه امسال سطحی معادل 0.6 درصد داشته که با افزایش به 2 درصد در مرداد ماه رسیده است. رشد اقتصادی بدون نفت در این دو ماه نسبت به 2 ماه مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

030720

سهم معنی‌دار خدمات از رشد اقتصادی مرداد ماه

سهم از رشد اقتصادی یکی دیگر از آمارهایی است که توسط این مرکز منتشر شده. سهم از رشد اقتصادی نشان می‌دهد هر یک از بخش‌های اقتصاد چه میزان بر ایجاد رشد اقتصاد آن ماه اثرگذار بوده‌اند.

بر این اساس سهم بخش‌های اقتصاد از رشد اقتصادی تیر ماه نشان می‌دهد «نفت و گاز» اثر بسیار زیادی در ایجاد رشد 1.4 درصدی این ماه داشته است. سهم نفت از این رشد معادل 0.86 واحد درصد بوده است. یعنی اگر تولید نفت در این ماه تغییری نمی‌کرد و رشد صفر می‌داشت، رشد اقتصادی تیر ماه 0.86 واحد کمتر می‌شد.

030720

اما طبق این آمار، سهم بخش‌ها از رشد اقتصادی در مرداد ماه تغییر زیادی نسبت به تیر ماه داشته است. این آمار نشان می‌دهد کِشنده اصلی رشد اقتصادی 2.3 درصدی در این ماه بخش خدمات بوده است. به طوریکه سهم این بخش از رشد اقتصادی معادل 1.69 واحد درصد بوده است.

همچنین این آمار نشان می‌دهد سهم بخش صنعت از رشد اقتصادی مرداد معادل منفی 0.36 واحد درصد بوده است. یعنی اگر رشد اقتصادی بخش صنعت صفر می‌شد، رشد اقتصاد مرداد ماه 0.36 واحد درصد افزایش می‌یافت و می‌توان گفت بخش صنعت در این ماه اثر منفی زیادی بر رشد اقتصادی داشته است.

منبع: اکو ایران

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *