اولین تصویر از بازار کار تابستان 1403: بیکاری به کجا رسید؟

اولین تصویر از بازار کار تابستان 1403: بیکاری به کجا رسید؟
خلاصه اخبار

اکوایران: تازه‌ترین داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در تابستان سال جاری در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل، نرخ بیکاری در کل کشور کاهش یافته است.

به گزارش اکوایران، مرکز آمار در تازه‌ترین انتشارات خود، وضعیت بازار کار در تابستان 1403 را منتشر کرده است.

طبق گزارش مرکز آمار، نرخ بیکاری کل کشور در تابستان امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل کاهش یافته است. در مقابل، نسبت اشتغال در همین بازه زمانی با افزایش روبرو بوده است. تغییرات نرخ مشارکت نیز اگر چه مثبت بوده اما بسیار جزئی و در حد 0.1 واحد درصد بوده است.

بررسی وضعیت زنان و مردان نشان می‌دهد که رفتار کلی سه شاخص اصلی بازار کار برای هر گروه مشابه وضعیت کلی در کشور بوده است. به بیان دیگر،‌ نرخ بیکاری زنان کاهش یافته و نسبت اشتغال آن‌ها در مقایسه با تابستان 1402 در سطح بالاتری قرار گرفته اما نرخ مشارکت آن‌ها ثابت مانده است. مشابه این وضعیت در بازار کار مردان نیز مشاهده شده با این تفاوت که نرخ مشارکت نیز برای مردان با افزایش روبرو بوده است.

030714

توقف رشد نرخ مشارکت زنان در تابستان 1403

بازار کار سه شاخص عمده دارد که تحلیل آن‌ها دید مناسبی نسبت به وضعیت کار در هر اقتصاد ایجاد می‌کند. اولین شاخص، نرخ مشارکت است که از تقسیم جمعیت فعال اقتصادی بر جمعیت در سن کار به دست می‌آید. جمعیت فعال اقتصادی به مجموع افراد شاغل و بیکار اطلاق می‌شود. سن اشتغال نیز 15 سال و بالاتر در نظر گرفته شده است.

داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که نرخ مشارکت کل کشور از 41.6 درصد در تابستان سال قبل به 41.7 درصد در تابستان امسال رسیده است. به عبارت دیگر، در سه ماهه دوم سال جاری، از هر 100 نفری که در سن اشتغال بوده، بیش از 41 نفر به صورت شاغل یا بیکار در بازار کار فعالیت داشته‌اند.

نرخ مشارکت مردان نیز با افزایش روبرو بوده و از 68.6 درصد به 68.8 درصد رسیده است. با این حال، نرخ مشارکت زنان همچنان روی 14.6 درصد ثابت مانده است و نشان می‌دهد که بین فعالیت شغلی زنان و مردان همچنان فاصله چشم‌گیری وجود دارد.

030714

اُفت نرخ بیکاری و افزایش نسبت اشتغال

دومین شاخص مورد بحث در ادبیات بازار کار، نسبت اشتغال است. این نسبت از تقسیم جمعیت شاغل بر جمعیت در سن کار به دست می‌آید. این نسبت در کل کشور از 38.3 درصد به 38.5 درصد رسیده و نشان می‌دهد که از هر 100 نفری که در سن اشتغال قرار دارد، تقریبا 38 نفر شاغل است.

نسبت اشتغال برای زنان و مردان نیز رفتار صعودی در پیش گرفته است. این نسبت در زنان 0.2 واحد درصد افزایش یافته و به 12.5 درصد رسیده است. نسبت اشتغال مردان نیز افزایش 0.3 واحد درصدی را تجربه کرده و به 64.6 درصد رسیده است.

آخرین شاخص مهم در شاخص‌های سه‌گانه‌ی بازار کار، نرخ بیکاری است که ماحصل تقسیم جمعیت بیکار بر جمعیت فعال است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ بیکاری از 7.9 درصد در تابستان سال قبل به 7.5 درصد در تابستان سال جاری اُفت کرده است. این نرخ برای مردان و زنان نیز رفتار کاهشی داشته است. به بیان دقیق‌تر، نرخ بیکاری زنان از 15.4 درصد به 14.2 درصد اُفت کرده در حالی که این نرخ برای مردان از 6.3 درصد به 6.1 درصد رسیده است.

منبع: اکو ایران

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *