اولین تجاوز اسرائیل به قلب بیروت

اولین تجاوز اسرائیل به قلب بیروت
خلاصه اخبار

دنیای اقتصاد :

اسرائیل در اولین حمله به قلب بیروت، پایتخت لبنان، منطقه «الکولا» را بمباران کرد و سه عضو «جبهه خلق برای آزادی فلسطین» را به شهادت رساند. وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد که طی ۲۴ساعت یعنی از یکشنبه صبح (۸ مهرماه) تا صبح دیروز دوشنبه (۹ مهرماه) بیش از ۱۰۵نفر به شهادت رسیده‌اند و مناطق زیادی از لبنان را بمباران و بیش از ۳۰۰نفر را زخمی کرد. «استفانی دکر» در الجزیره نوشت: اسرائیل اکنون نه تنها حزب‌الله و حماس بلکه اعضای «جبهه خلق برای آزادی فلسطین» و رئیس آن را نیز مورد هدف قرار داد. الجزیره معتقد است: «به نظر می‌رسد اسرائیل به دنبال فهرستی از اهداف است که لزوما فقط به حزب‌الله و حماس مرتبط نیستند.» خطر تشدید تنش در منطقه وجود دارد؛ زیرا لفاظی‌هایی که از اسرائیل شنیده می‌شود این است که قرار نیست جنگ متوقف شود.

«الکولا» محله‌ای عمدتا سنی‌نشین در بخش مرکزی پایتخت لبنان است. حمله به «الکولا» در بیروت اولین حمله به قلب پایتخت از سال2006 به این‌سو است. بر اساس گزارش «عروبه جمال» از الجزیره، «جبهه مردمی برای آزادی فلسطین» (PFLP) توسط «جورج حبش» در سال1967 به‌عنوان یک سازمان چترگونه برای گروه‌های مارکسیست-لنینیست و ناسیونالیست عرب پس از اشغال کرانه باختری توسط اسرائیل و تصرف بیت‌المقدس شرقی تاسیس شد. شاخه نظامی آن، موسوم به «گردان‌های ابوعلی مصطفی»، در غزه فعال است و در کنار حماس به عملیات مشغول است. این گروه خواستار ایجاد یک کشور فلسطینی دموکراتیک در سراسر فلسطین تاریخی از طریق مبارزه مسلحانه است. در همین رابطه «دانیل لوی»، تحلیلگر پروژه خاورمیانه-ایالات متحده و مذاکره‌کننده سابق اسرائیل، درباره رویکرد اسرائیل پس از ترور نصرالله به الجزیره گفت: «عنصری از انتقام وجود دارد و حزب‌الله به دنبال بازگرداندن حس بازدارندگی است.» او با اشاره به رویکرد نتانیاهو افزود: «اسرائیل اکنون از بازدارندگی به سوی موضع تهاجمی حرکت کرده و این تلاشی است برای حذف تهدید مقاومت.» او به الجزیره گفت: «اسرائیلی‌ها نیم‌نگاهی نه تنها به افراد، بلکه به ذخایر سلاح دارند و آنها را هدف قرار می‌دهند.»

در همین رابطه الجزیره نوشت، بمباران بیروت و مناطق اطراف آن نشان می‌دهد که پایتخت لبنان که روزگاری «بهشت امن» در برابر حملات اسرائیل تلقی می‌شد؛ اکنون به «خط آتش» همچون سایر نقاط این کشور تبدیل شده و دیگر نشانی از آن «بهشت امن» نیست. «زینه خودر» در الجزیره نوشت: «این اولین بار پس از سال2006 است که قلب لبنان هدف قرار می‌گیرد. این یعنی اینکه اسرائیل احساس می‌کند هیچ خط قرمزی برایش وجود ندارد.»

«مایک ایوز» هم در گزارش 30سپتامبر در نیویورک‌تایمز نوشت، روز دوشنبه 9مهرماه یکی از رهبران حماس در بخش جنوبی لبنان ترور شد. «فتح شریف ابوالامین» رئیس انجمن معلمان آنروا و مدیر مدرسه «دیر یاسین» در لبنان بود که توسط آنروا اداره می‌شد. علاوه بر این، او به‌عنوان فرمانده حماس در لبنان خدمت می‌کرد. او در 29 سپتامبر (یکشنبه 8 مهرماه) در حمله نیروی هوایی اسرائیل به همراه همسر و دو پسرش در اردوگاه آوارگان البس در منطقه صور در جنوب لبنان به شهادت رسید.

اخبار ضد و نقیض از ترور حمدان

اخبار ضد و نقیضی از ترور اسامه حمدان از رهبران ارشد حماس به گوش می‌رسد. درحالی‌که منابع عبری مدعی شدند که این رهبر ارشد حماس به دست نیروهای صهیونیستی در بیروت لبنان ترور شده است، اما یکی از منابع حماس در گفت‌وگو با تلویزیون الجدید، ترور اسامه حمدان را تکذیب کرد. روز گذشته در میانه‌های روز برخی از منابع خبری مدعی ترور اسامه حمدان شدند. او از رهبران سیاسی این گروه به‌حساب می‌آید.

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *