اهمیت سفر «عراقچی» به ریاض/عربستان باید نقش بیشتری درقبال لبنان و فلسطین ایفا کند

اهمیت سفر «عراقچی» به ریاض/عربستان باید نقش بیشتری درقبال لبنان و فلسطین ایفا کند
خلاصه اخبار

تهران – ایرنا – عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، جایگاه عربستان در توقف جنایات رژیم صهیونیستی را بسیار اثرگذار دانست و گفت: عربستان باید نقش مسئولانه‌تری در قبال فلسطین و لبنان بر عهده بگیرد.

عباس گلرو در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا ، درباره سفر عباس عراقچی به عربستان گفت: عربستان سعودی کشور مهمی درمنطقه است و سفر وزیر امورخارجه به ریاض برای جمهوری اسلامی و طرف مقابل ارزشمند است و نتایج و پیامدهای مهمی برای دو کشور خواهد داشت.

وی با بیان اینکه با توجه به اتفاقات منطقه، باید ایران و عربستان بیش از گذشته روابط خود را مستحکم کنند، یادآور شد: از کشور عربستان نیز پیام‌های مهم وخوبی در اجلاس اخیر قطر دریافت شد و وزیر امورخارجه قطر پیام «محمدبن سلمان» را برای آقای دکتر پزشکیان فرستاد که نشان دهنده تمایل عربستان برای توسعه همکاری با ایران است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سفر دکتر عراقچی به عربستان نخستین سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به ریاض و دومین سفر به منطقه خلیج فارس پس از سفر هفته گذشته رئیس‌جمهور و هیات همراه به قطر محسوب می‌شود و قطعا هدف از این سفر رایزنی در مورد تحولات منطقه و تلاش برای توقف حملات رژیم صهیونیستی در لبنان و غزه است.

گلرو یادآور شد: عربستان از جایگاه مهمی برای مدیریت تنش‌ها در منطقه برخوردار است که می‌تواند نقش مسئولانه‌تری در قبال فلسطین و لبنان بر عهده بگیرد.

وی با بیان اینکه وزیر امورخارجه کشورمان امتداد دیپلماسی تقویت سیاست همسایگی ایران با مجموعه شورای همکاری خلیج فارس را دنبال می‌کند، گفت: علاوه بر مسائل اقتصادی و تجاری، مسائل منطقه‌ای نیز در این سفر پیگیری می شود تا همگرایی دو کشور سبب توقف جنایات رژیم صهیونیستی در منطقه شود.

سفر عراقچی به لبنان و سوریه پرمخاطره با ریسک بالا بود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سفر فوری و پرمخاطره روزهای گذشته عراقچی به لبنان و سوریه، تصریح کرد: رویکردهای دیپلماتیک وزیر امورخارجه با هدف برقراری آتش‌بس و توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی سبب سفر او به لبنان شده بود که بنده همراه با آقای نبویان، وزیر امورخارجه را در این سفر همراهی کردیم.

گلرو دیپلماسی فعال وزیر امورخارجه با کشورهای لبنان و سوریه را از نظر زمانی، مکانی و محتوای گفت‌وگوها بسیار خاص و متفاوت ارزیابی کرد و گفت: سفر وزیر امورخارجه به سوریه و لبنان بسیار پرخطر با ریسک بالایی انجام شد اما حضور جمهوری اسلامی ایران در آن زمان در لبنان ضروری بود.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از همه اقشار مختلف مردم لبنان حمایت می کند، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از شمال تا جنوب لبنان و همه طوایف و ادیان این کشور از جمله مسیحی و مسلمان حمایت می‌کند و برای توقف جنایت‌های صهیونیست‌ها از هیچ تلاشی فروگذار نیست.

به گزارش ایرنا، سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان که بعدازظهر امروز (چهارشنبه 18 مهر) وارد ریاض شد و مورد استقبال مقامات عربستان قرار گرفت.

او سپس با همتای عربستانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

اسماعیل بقایی هامانه سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران پیش‌ از این در پیامی که در حساب شخصی خود در پیام رسان ایکس به اشتراک گذاشت، عنوان داشت: عراقچی وزیر امور خارجه، در چارچوب رایزنی های دیپلماتیک و هماهنگی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه برای توقف نسل کشی و حملات اسرائیل و کاهش آلام برادران و خواهرانمان در غزه و لبنان امروز به پادشاهی عربستان سعودی سفر خواهد کرد.

وی افزود: نسل کشی و تجاوز باید متوقف شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: ایران مصمم به تقویت روابط با همسایگان خود برای تضمین ثبات و امنیت و توسعه همکاری‌های اقتصادی به گونه ای است که در خدمت همه مردم منطقه باشد.

منبع: ایرنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *