اندوخته 3 هزار میلیارد تومانی فملی در انتظار رفع گره صادراتی

اندوخته 3 هزار میلیارد تومانی فملی در انتظار رفع گره صادراتی
خلاصه اخبار

فهرست عناوین شرکت ملی مس ایران گزارش عملکرد آذر ماه را منتشر کرد. بر اساس این گزارش «فملی» در آذر ماه مجموعا 10.6 هزار تن کاتد و مفتول مس به فروش رسانده است. حجم و مبالغ فروش این دو محصول از دادوستدهای بورس کالایی فراتر است و این مساله می‌تواند نشان از صادرات نسبی این […]

شرکت ملی مس ایران گزارش عملکرد آذر ماه را منتشر کرد. بر اساس این گزارش «فملی» در آذر ماه مجموعا 10.6 هزار تن کاتد و مفتول مس به فروش رسانده است. حجم و مبالغ فروش این دو محصول از دادوستدهای بورس کالایی فراتر است و این مساله می‌تواند نشان از صادرات نسبی این شرکت در آذر ماه داشته باشد. با این حال و در سوی مقابل حجم محدود فروش می‌تواند نشانه‌ای از تداوم مشکلات صادراتی باشد.

به گزارش سیگنال به نقل از دنیای بورس، «فملی» در آذر ماه در حدود 658 میلیارد تومان فروش محقق کرده است که از این مبلغ، 596 میلیارد تومان را 2 محصول اصلی سبد شرکت، یعنی کاتد و مفتول مسی، تشکیل می‌دهد.
حجم تولید محصول همچنان بر مدار معمول خود قرار دارد. متوسط ماهانه تولید کاتد در 8 ابتدایی سال 19.8 هزار تن بوده و این عدد در آذر ماه در حدود 20.5 هزار تن بوده است. حفظ سطوح متعادل تولید علی‌رغم مشکلات فروش می‌تواند امکان کسب سود در ماه‌های آتی را زنده نگاه‌دارد.
در رابطه با فروش کاتد، متوسط ماهانه 8 ماه ابتدایی در حدود 14.3 هزار تن بوده، که این عدد در آذر ماه 8.8 هزار تن گزارش شده است. این در حالی است که حجم معاملات این محصول در بورس کالا برای تحویل در ماه آذر 3680 تن و ارزش معاملات آن در حدود 203 میلیارد تومان بوده است.
فروش بیش از 5 هزار تن محصول خارج از مجرای بورس کالا می‌تواند نویدبخش باز شدن دریچه صادرات به روی این شرکت باشد؛ با این حال همچنان این میزان از فروش صادراتی، نسبت به انتظارات در سطوح پایین‌تری است.
انتظار برای رکود تقاضا در معاملات بورس کالا، الزام برای حل موانع صادراتی را تشدید کرده است. «فملی» برای آن که بتواند فروش 174 هزار تنی کاتد در سال جاری را محقق کند لازم است متوسط فروش این محصول در 3 ماه باقیمانده از سال را در حدود 17 هزار تن نگاه دارد.
رویه فعلی تا حدود زیادی مطابق با انتظارات «دنیای بورس» از گزارش ماهانه این شرکت بوده است. در گزارش انتظارات از عملکرد ماهانه شرکت‌ها به این موضوع پرداخته شده است.
مطابق با محاسبات، ملی مس در انتهای آذر ماه موجودی نزدیک به 61 هزار تن کاتد را داراست که با فرض قیمت 6950 دلاری هر تن مس و نرخ تسعیر 8500 تومانی دلار می‌توان ارزش تقریبی فروش این موجودی را بیش از 3 هزار میلیارد تومان برآورد کرد. از آن‌جا که عمده هزینه‌های مصرفی این شرکت غیر دلاری است می‌توان انتظار داشت با رفع موانع صادراتی رشد قابل‌توجه سودآوری شرکت و همزمان جهش قیمت سهم را شاهد باشیم.
بر این اساس رصد دقیق گزارش‌های ماهانه این شرکت همچنان از اهمیت بسیاری برخوردار است.

برچسب‌ها