انتقاد امام جمعه شیراز از عملکرد بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج؛ “باید ‌مواخذه شوند”

انتقاد امام جمعه شیراز از عملکرد بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج؛ “باید ‌مواخذه شوند”
خلاصه اخبار

امام جمعه شیراز با انتقاد از بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج گفت: متاسفانه دی‌ماه وقتی تمام می‌شود دیگر نسبت به پرداخت وام بانک‌ها در جریان هستید و گله ما از بانک‌ها کم نیست و خدا می‌داند چقدر اصرار شده تا همین مقدار هم انجام داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه امروز شیرازدر باب وظایف دولت و حاکمیت در خصوص مسئله خانواده و جوانی جمعیت، اظهار داشت: وجود مقدس پیامبر گرامی اسلام فرمود، ازدواج کنید و خانواده تشکیل دهید.

وی با اشاره به اینکه حدود 14 میلیون جوان در سن ازدواج داریم و اگر غفلت کنیم سن این جوانان از سنی که اوج جوانی و نشاط است می‌گذرد و نسلی که از آن‌ها پا می‌گیرد نسل ضعیفی خواهد شد، افزود: اگر ما نسل ایرانی و سالم، پرتحرک و بانشاط برای ملت خودمان می‌خواهیم جوانان باید در آغاز جوانی صاحب فرزند شوند، اما اگر سن از حدودی رد شد آن نسلی که تولید می‌شود دیگر توانمندی و نشاط لازم را ندارد بنابراین بایستی تلاش کنیم تا سن ازدواج پایین بیاید و جوان ما بتواند در آغاز سنین جوانی ازدواج کند تا نسل سالم بعدی جایگزین نسل فعلی شود.

امام جمعه شیراز در ادامه گفت: درباب وظایف دولت در بحث خانواده و جوانی جمعیت بند 9 سیاست‌های کلی خانواده رهبر معظم انقلاب فرموده اند”ارتقای معیشت و ارتقای خانواده‌ها با توانمندسازی آنان برای کاهش دغدغه‌های آینده آن‌ها درباره اشتغال، ازدواج و مسکن” این وظیفه دولت است یعنی دولت باید کاری کند که دغدغه مردم و جوانان نسبت به سه مسئله کم شود.

وی همچنین بیان کرد: در خصوص اشتغال نیز بایستی یک گزارش کار جدی و مفصل بشنویم، رهبر معظم انقلاب در دیدار با هیئت دولت فرمودند اطلاع رسانی شما خوب نیست و باید کاری که انجام می‌شود برای مردم بگویید تا ببینید کجای کار عیب دارد و کار زمین مانده است و این تبادل اطلاعات باعث می‌شود که آنجایی که کار زمین مانده است حرکت انجام شود، اما اگر کسی نداند به نتیجه نمیرسیم.

نماینده، ولی فقیه در استان فارس اظهارکرد: در باب ازدواج قرار است وام ازدواجی پرداخت شود، مسئول امور خانواده در استانداری به بنده اعلام کرد که اول سال 1402 تعداد 10 هزار نفر در نوبت وام ازدواج داشتیم که باید وام می‌گرفتند و ایشان گفت با تاکیدی که شده 9 هزار نفر وامشان را دریافت کرده‌اند و البته هزار نفر باقی مانده است.

آیت‌الله دژکام با ابراز تاسف و انتقاد نسبت به عملکرد بانک‌ها در پایان سال، تصریح کرد: متاسفانه دی‌ماه وقتی تمام می‌شود دیگر نسبت به پرداخت وام بانک‌ها در جریان هستید و گله ما از بانک‌ها کم نیست و خدا می‌داند چقدر اصرار شده تا همین مقدار هم انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: بانک مرکزی به حسب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ابلاغ کرده که باید بانک به همه کسانی که در نوبت وام ازدواج هستند بپردازد و بانک‌هایی که تعلل می‌کنند باید مورد مواخذه قرار گیرند و این کار واجبی است. ما امیدواریم تا پایان سال برای کسانی که در نوبت وام بودند اقدام شود.

امام جمعه شیراز با اشاره به ایام پیش رو، افزود: باید در ماه رجب و شعبان عقد و ازدواج زیاد انجام شود و جشن داریم و ایام خوبی پیش رو هست و در این فضا‌ها بایستی ازدواج رخ دهد و نگویند هزار وام باقی مانده را سال آینده می‌پردازیم که سال آینده باید ازدواج‌های جدید رخ دهد.

وی اضافه کرد: وام ازدواج عدد قابل توجهی است و برای سال 1403 هم پیشنهاد عدد خوبی برای وام ازدواج کرده بودند که بالاخره دونفر که ازدواج می‌کنند و دو وام ازدواج می‌گیرند؛ بتوانند خانه خود را رونقی دهند.

آیت‌الله دژکام در ادامه سخنان خود بیان کرد: آماری در خصوص اشتغال استان فارس متاسفانه نتوانستم به دست نیاوردم و در باب اشتغال آمار دقیقی وجود ندارد و باید طوری باشد که مسئله اشتغال را واضح بیان کنیم و ببینیم چقدر جوان در سن اشتغال داریم و چقدر از آن‌ها شاغل هستند و چقدر شاغل نیستند و مشکل آن‌هایی که شاغل نیستند، چیست؟ تلاش عزیزانی که زحمت کشیدند جای تشکر دارد، اما هم تلاش بیشتر و هم اطلاع رسانی بهتر می‌خواهد.

خطیب نمازجمعه شیراز در خصوص بحث مسکن نیز افزود: دولت هدف گذاری خوبی کرد که میلیونی مسکن تولید شود، ولی این حلقه‌های میانی چقدر موفق بودند تا سهم خود را انجام دهند؟ لذا بایستی باید توضیح داده شود.

وی همچنین با بیان اینکه در دهه فجر امسال مدیران استانی آمادگی داشته باشند و حرف راست و حسینی زده شود تا مردم دلگرم شوند، گفت: 
دهه فجر فرصت خوبی برای اطلاع رسانی فعالیت‌های انجام شده دولت است.

نماینده، ولی فقیه در استان فارس خطاب به بانک‌ها گفت: بانک‌ها حواسشان جمع باشد، ما 10 سال است در بانک‌های استان فارس با اطلاعاتی مواجه هستیم که این بانک‌ها کار خود را درست انجام نمی‌دهند، بحث سر این است که چند هزار میلیارد پول مردم استان ما در جای دیگری هزینه می‌شود و این نوع رفتار‌ها کافی است و موظفند نسبت به مردم خود این استان کار خود را درست انجام دهند. بررسی می‌شود و هر کس کار خود را درست انجام می‌دهد باید تشویق شود، اما اگر کوتاهی‌هایی هست بالاخره این رفتار ناشایست و تضییع حق مردم جای سکوت ندارد و باید با جدیت بخواهیم و دستگاه‌های نظارتی نظارت کنند که چه شده است و این حجم سپرده‌ای که پیش بانک‌ها قرار دارد آیا درست طبق موازین قانونی که بانک مرکزی گفته خرج مردم استان شده است یا خیر؟ این چیزی است که توقع ما هست و دستگاه‌های نظارتی هم ورود جدی داشته باشند تا دغدغه مردم در باب ازدواج، مسکن و اشتغال کم شود.

آیت‌الله دژکام در بخش دیگری از سخنان خود ضمن یادآوری و ضرورت تقوا خصوصا برای مسئولان در ایامی که حساسیت اجتماعی زیادتر می‌شود، گفت: انتخابات را در پیش داریم و بالاخره مجموعه مدیران بایستی مراقب باشند ولو شخصا حمایت از کسی بخواهند کنند هیچ مانعی ندارد، ولی استفاده از مقام و موقعیت به نفع کسی بی انصافی در حق دیگران است و این جور کار‌ها نباید انجام شود.

وی ادامه داد: جلسه گرفتن و هماهنگ کردن با مدیر در راستای اینکه از مدیریت خود مایه بگذارد برای انتخابات این و آن مسلما خلاف قانون است، در قانون انتخابات ما این مسئله تصریحا ذکر شده است و باید همه پیش از اینکه فضای انتخابات داغ شود انصاف را در نظر داشته باشیم.

امام جمعه شیراز با اشاره به ایام اعتکاف، افزود: در مساجد مختلف شهر اعتکاف برگزار می‌شود و ما چشممان روشن است به حضور جمع قابل توجهی از جوانان که 3 روز را در خانه خدا مهمان خان رحمت الهی می‌شوند و روزه می‌گیرند و دعا می‌خوانند، دعای ام داوود می‌خوانند که خدای متعال به برکت این نیات پاک رحمت خود را شامل حال ما کند.

مرجع: تسنیم