افزایش ۶۰ درصدی فروش الکتروباس‌ های شهری تا سال ۲۰۳۰

افزایش ۶۰ درصدی فروش الکتروباس‌ های شهری تا سال ۲۰۳۰
خلاصه اخبار

تقاضای کشورهای اتحادیه اروپا در بخش اتوبوس‌های برقی با رشد ۵۳درصدی همراه بوده است

اتوبوس‌های برقی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهری در سراسر جهان رشد پیدا کرده و در حال توسعه هستند. این فعالیت در سال‌های اخیر از چین شروع شد و چند سال طول کشید تا به مناطق دیگری انتقال پیدا کند. براساس چشم‌انداز خودروهای الکتریکی؛ اتوبوس‌های شهری با سرعتی سریع به سمت الکتریکی‌شدن حرکت می‌کنند و رشد فروش آن‌ها تا سال 2030 از 60درصد فراتر می‌رود و تا سال 2040 به 83درصد می‌رسد.

انتظار می‌رود تا سال 2050 اتوبوس‌های الکترونیکی 86درصد از ناوگان جهانی را تشکیل دهند. در این مسیر اتحادیه اروپا یکی از بزرگترین بازارهای جهانی است که از اتوبوس‌های الکتریکی استقبال کرده، این اتحادیه در سال گذشته میلادی با رشد 53درصدی تقاضا در بخش اتوبوس‌های الکتریکی همراه بوده است.

رشد 53درصدی بازار الکتروباس‌ها در اروپا

بازار اتوبوس الکترونیکی اروپا شاهد رشد 53درصدی تقاضا در سال 2023 بود؛ بر این اساس، فروش 6هزار و 354 هزار دستگاه اتوبوس در این اتحادیه و سه کشور نروژ، ایسلند و سوئیس ثبت شد.

بیش‌از 42درصد از این اتوبوس‌های شهری بدون‌آلایندگی از نوع هیدروژنی بودند که نسبت به سال قبل از آن با رشد 15درصدی همراه بودند. همچنین آمارها نشان می‌دهند تقاضا برای این خودروها طی 3سال، سه برابر شده است.

مان؛ لیدر بازار اتوبوس‌های برقی در اتحادیه اروپا

خودروسازی مان (MAN) به‌عنوان رهبر بازار اتوبوس‌های برقی در این بازارها شناخته می‌شود و پس از آن سولاریس، یوتونگ (که در سال 2022 در جایگاه اول قرار داشت) و رایت‌باس قرار گرفتند.

سولاریس در این میان رشد قابل‌توجهی را تجربه کرد که نسبت به سال 2022 رشد 320درصدی داشت. تنها برندی که در سال 2023 کاهش تقاضا داشت، سرمایه‌گذاری مشترک بین بی‌وای‌دی و الکساندر دنیس است.

آمارها اما نشان می‌دهد که در پایان سال 2022، یوتونگ رتبه اول را در بازار اتوبوس برقی 2022 در اروپا کسب کرد و بعد از آن جایگاه دوم و سوم به ترتیب در اختیار سرمایه‌گذاری مشترک الکساندر دنیس و بی‌وای‌دی و اتوبوس دایملر بود.

نگاهی به وضعیت بازار اتوبوس‌های الکتریکی اروپا در 2019

سال 2019 به‌عنوان سالی که حجم فروش اتوبوس‌های برقی افزایش یافت، شناخته می‌شود. درحالی‌که در سال 2018 بازار اتوبوس‌های برقی اروپا 48 درصد نسبت به سال 2017 افزایش یافت، سال 2019 شاهد سه‌برابر شدن تعداد ثبت‌نام اتوبوس‌های برقی در اروپای غربی بودیم و در سال 2020 (سال کووید) بازار اتوبوس‌های برقی باتری‌دار در همان منطقه 22 درصد افزایش یافت و 2هزار و 62 اتوبوس الکترونیکی به ثبت رسید.

شش کشور اروپایی در سال 2020 تعدادی اتوبوس بدون آلایندگی (اتوبوس‌های باتری-برقی به اضافه پیل سوختی) را ثبت کرده‌اند که بیش‌از 25 درصد از تقاضا در کلاس I را تشکیل می‌دهند.

بازار اتوبوس برقی در اروپا، سال 2021 و 2022

تقاضا برای اتوبوس‌های برقی در سال 2021 نسبت به سال 2020 در اروپا 48درصد افزایش یافت و مجموع اتوبوس‌های الکتریکی ثبت‌شده در این منطقه را از سال 2012 به به بیش از 8500دستگاه رساند در سال 2021 برای اولین‌بار سه کشور اروپایی بیش‌از 500 اتوبوس الکترونیکی را ثبت کردند که آلمان با 555 دستگاه پیشتاز آن‌ها بود و پس از آن انگلستان با 540 دستگاه و فرانسه با 512 دستگاه پیشگام بودند. بازار اتوبوس‌های برقی در اروپا در سال 2022 نیز با رشد 26درصدی همراه بوده و به 4152 دستگاه رسیده است.

آینده بازار الکتروباس‌ها در کشورهای غربی

براساس مطالعات شرکت مشاوره مالی ING در سال در سال 2021، یک‌سوم از 200هزار اتوبوس فعال در حمل‌ونقل عمومی اروپا تا سال 2030 آلایندگی صفر خواهند داشت.

در آن سال، اتوبوس‌های بدون آلایندگی دوسوم از تقاضای اتوبوس‌های شهری جدید را پوشش خواهند داد. ING در این خصوص به وضوح می‌گویدکه این دهه، دهه تغییر خواهد بود.

بازار جهانی اتوبوس برقی در سال 2027 به 670هزار دستگاه خواهد رسید. این بازار در سال 2022 شامل 112هزار اتوبوس می‌شد. پیش‌بینی می‌شود؛ آمریکای‌شمالی که شامل ایالات متحده و کانادا می‌شود، سریع‌ترین بازار در حال رشد در طول دوره مورد پیش‌بینی باشند.

تقاضای فزاینده برای راه‌حل‌های حمل‌ونقل انبوه الکتریکی، OEMهای معروف در حال گسترش در منطقه و حمایت دولت عواملی هستند که بازار اتوبوس‌های الکتریکی آمریکای‌شمالی را هدایت می‌کنند.

مرجع: اخبار خودرو