افزایش هزینههای زندگی در انگلیس با رشد تورم
بر اساس گزارش دفتر آمار ملی بریتانیا، خردهفروشی در این کشور طی ماه اکتبر ۰.۳ درصد نسبت به ماه قبل از آن و ۲.۷ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است. به گزارش یورونیوز، این کاهش در حالی صورت گرفت که تحلیلگران رشد ۰.۳ درصدی را پیشبینی کرده بودند. این رکود بخش خردهفروشی برای نوزدهمین ماه متوالی رخ داد و حکایت از این دارد که اقتصاد بریتانیا طبق انتظارات پیش نمیرود و برای بهبودی با مشکل مواجه است. در حال حاضر، خردهفروشی این کشور به سطح دوران شیوع کرونا بازگشته است که عمدتا دلیل آن افزایش هزینههای زندگی بوده است. بر اساس این گزارش، مصرفکنندگان انگلیسی همچنان با تورم بالا و دائمی دستوپنجه نرم میکنند و این در حالی است که نرخ تورم در حال حاضر به ۴.۷ درصد رسیده است.
اگرچه این رقم مطمئنا کمتر از 6.3 درصد ثبت شده در سپتامبر است، اما همچنان بهشدت بالاست و بیش از دو برابر هدف 2 درصدی بانک مرکزی انگلیس قرار دارد. افزایش قیمتهای انرژی در چند ماه گذشته نیز تاثیر خود را گذاشته است، البته اکنون که سقف قیمت حاملهای انرژی اعلام شده است، فشار قیمتها احتمالا به زودی کاهش مییابد. دنی هیوسون، رئیس بخش تجزیهوتحلیل مالی در موسسه ایجِی بل، تاکید کرد که این اعداد به ویژه برای خردهفروشان نگرانکننده هستند، زیرا این اعداد مربوط به فوریه 2021 نیست، بلکه مربوط به ماه اکتبر است یعنی زمانی که مصرفکنندگان بهطور سنتی خریدهای خود را برای کریسمس آغاز میکنند. او افزود: سوالی که مطرح است این است که آیا ما پول نقد خود را پسانداز میکنیم، آن را کنار میگذاریم تا از آن در روزهای بزرگ تبلیغاتی مانند «جمعه سیاه» بهترین استفاده را ببریم، یا فشارهای قیمتی مردم را وادار به تجدیدنظر کامل در برنامههای کریسمس کرده است؟
بنا بر این گزارش، آب و هوای غیرقابل پیشبینی بریتانیا نیز در کاهش خردهفروشی نقش داشته است، بهطوری که مصرفکنندگان خرید آنلاین را به خرید حضوری ترجیح میدهند. افزایش نرخ بهره بانکی نیز بهطور بالقوه مشتریان را ترسانده است. در حال حاضر نرخ بهره اعلام شده از سوی بانک مرکزی انگلستان 5.25 درصد است.فیل مانکهاوس، رئیس بخش فروش شرکت خدمات مالی جهانی ابوری Ebury، در این باره گفت که تلاشهای بانک مرکزی انگلیس برای رساندن نرخ تورم به هدف 2 درصدی خود «شاید در نهایت با دادههای این ماه که سقوط شدید ماه سپتامبر را تقویت میکند، به نفع جیب مصرفکنندگان تمام شود.» فروش سوخت و خودرو بدترین عملکرد را طی ماه اکتبر داشته است. فروش مواد غذایی نیز از کاهش ضربه خورد، بهویژه اقلام لوکس و گرانقیمت. فروش تنباکو و نوشیدنیها، پوشاک و همچنین کالاهای فروشگاههای بزرگ نیز در معرض «تهدید» قرار گرفته است. مشتریان ممکن است اکنون تصمیم بگیرند که خریدهای اولیه کریسمس را کاهش دهند و هدایای کمتر، اما متفکرانهتر و در برخی موارد گرانتر و بادوامتر را انتخاب کنند./تسنیم
مرجع: دنیای اقتصاد