افزایش نگرانی‌ها در بازار اوراق قرضه ایالات متحده/ اوضاع نقدینگی بدتر می‌شود؟

افزایش نگرانی‌ها در بازار اوراق قرضه ایالات متحده/ اوضاع نقدینگی بدتر می‌شود؟
خلاصه اخبار

اکوایران: فعالان بازار اوراق قرضه ایالات متحده نگران هستند که نقدینگی بازار همچنان رو به وخامت بگذارد. خزانه‌داری ایالات متحده به انتشار مقادیر زیادی بدهی برای حمایت از مخارج کسری ادامه می دهد؛ در حالی که معامله‌گران برای همگام شدن با اندازه بالون بازار تلاش می‌کنند.

به گزارش اکوایران، نقدینگی(توانایی معامله یک دارایی بدون تغییر قابل توجه قیمت آن) بازار بدهی در چند سال گذشته کمتر شده است. قیمت اوراق قرضه دولتی ایالات متحده از زمانی که فدرال رزرو شروع به افزایش نرخ بهره برای مهار تورم کرد به شدت در نوسان بوده است.

بر اساس گزارشی از رویترز، تعدیل کننده‌ها و خود خزانه‌داری برای بهبود شرایط تجاری و جلوگیری از اختلال در بزرگترین بازار اوراق قرضه جهان که بستر سیستم مالی جهانی به شمار می‌رود، اصلاحاتی را آغاز کرده‌اند. با این حال، بسیاری نگران هستند که آسیب‌پذیری‌هایی که در حوادث قبلی ظاهر شد، مانند واقعه مارس 2020 که نقدینگی به‌سرعت در میان ترس‌های همه‌گیری کرونا بدتر شد، همچنان در صورت افزایش نوسانات و در شرایطی که تقاضا برای همگام شدن با عرضه تلاش می‌کند، دوباره ظاهر شود.

کریس کانکان، مدیر اجرایی MarketAxess، یک پلت فرم معاملات الکترونیکی با درآمد ثابت، در کنفرانسی گفت: من نگران نقدینگی بازار هستم. در حال حاضر ما بدهی خزانه‌داری را صادر می‌کنیم تا بهره بدهی خزانه‌داری را بپردازیم و اگر به بازیگرانی که از نقدینگی حمایت می‌کنند نگاه کنید، تعداد آن‌ها افزایش نمی‌یابد. بر اساس داده‌های انجمن صنعت اوراق بهادار و بازارهای مالی، بازار خزانه‌داری طی 10 سال گذشته بیش از دو برابر (از 12.5 تریلیون دلار در سال 2014 به 27 تریلیون دلار در پایان ماه مه) شده است. بر اساس گزارش دفتر بودجه کنگره، بدهی فدرال تا سال 2034 به 48 تریلیون دلار افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر، ظرفیت واسطه‌گری معامله‌گران به دلیل نیاز به سرمایه بالاتر که بانک‌ها را از داشتن معاملات بزرگ منصرف می‌کند، محدود شده است. علاوه بر این، منحنی بازدهی عمیقاً معکوس باقی می‌ماند (به این معنی که بازده بدهی کوتاه مدت بیشتر از اوراق با تاریخ طولانی تر است). این مسئله یک بازدارنده بیشتر برای بانک‌ها است تا در معرض به اصطلاح مدت زمان یا حساسیت نرخ بهره معاملات خود قرار بگیرند.

بازار سرمایه در انتظار تعیین تکلیف خودرو

هری ملاندری، مشاور MI2 Partners، یک شرکت تحقیقاتی اقتصاد کلان، گفت: هیچ وسیله‌ای برای حمل وجود ندارد، پس چرا شما صاحب این چیزها هستید؟ ترازنامه شما را مصرف می‌کند، شما پولی به دست نمی آورید. اگر ما بازاری داریم که در آن فروش زیادی وجود دارد، بازارسازان از افزایش حجم خشنود نخواهند شد. من نمی‌گویم امروز یا فردا مشکلی جدی وجود دارد اما آسیب پذیری وجود دارد.

بر اساس تحلیلی که توسط استیون آبراهامز، رئیس استراتژی سرمایه‌گذاری در بازارهای سرمایه ایالات متحده سانتاندر انجام شد، نقدینگی در چند ماه گذشته پس از بهبود آن در پایان سال گذشته و با افزایش انتظارات کاهش نرخ بهره، بدتر شده است. در این تحلیل نقدینگی را با اندازه‌گیری انحرافات بین بازدهی خزانه‌داری خاص محاسبه می‌کنند و در نتایج آن آمده است که در بازارهای غیر نقدشونده، انحرافات تمایل دارند ادامه پیدا کنند، در حالی که در بازارهای نقدی به سرعت از بین می‌روند.

محققان فدرال رزرو نیویورک نیز سال گذشته در مقاله‌ای گفتند که نوسانات سود، بخش عمده‌ای از تغییرات در نقدینگی بازار خزانه‌داری را توضیح می‌دهد. جیمز فیشبک، یکی از بنیان‌گذاران و مدیر ارشد سرمایه‌گذاری Azoria Partners، یک شرکت سرمایه‌گذاری چند دارایی، گفت: این روزها، من نگرانم که به دلیل افزایش در صدور بدهی‌های دولتی، این وضعیت به شدت بدتر شود. اگر شما یک حراج خزانه‌داری داشته باشید و کسی حاضر نشود ورود کند، چه اتفاقی می افتد؟ این یک نگرانی واقعی است و اینجاست که نقدینگی واقعا مهم است.

تورم کمتر از انتظار اژدهای زرد: نگرانی‌ها از کاهش تقاضا بالا گرفت

مرجع: اکو ایران

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *