افزایش قیمت خودرو/ کوبیدن سازمان حمایت بر طبل توخالی مصوبه ستاد تنظیم بازار

افزایش قیمت خودرو/ کوبیدن سازمان حمایت بر طبل توخالی مصوبه ستاد تنظیم بازار

افزایش قمیت خودروها در حالی توسط خودروسازان آغاز شده که سازمان حمایت بدون هیچ واکنش بازدارنده همچنان اعلام می‌کند که برای افزایش قیمت خودروهای پرتیراژ مصوبه ستاد تنظیم بازار لازم است.

به گزارش سیگنال به نقل از فارس نیوز، بعد از اعلام قیمت‌ جدید چند محصول ایران خودرو، این بار شرکت خودروسازی سایپا اقدام نیز به افزایش قیمت 4 محصول خود کرده است.
براین اساس این شرکت خودروسازی طی بخشنامه قیمت پراید 151 (وانت پراید) را از 23 میلیون و 400 هزار تومان به 28 میلیون و 900 هزار تومان رساند و قیمت چانگان را از 75 میلیون میلیون به 127 میلیون تومان افزایش داد.
این در حالی است که قیمت خودرو چانگان در بازار طی هفته‌های گذشته بین 128 تا 129 میلیون تومان متغیر بوده است، بنابراین با این روند افزایش قیمت توسط خودروسازی‌ها قیمت‌ خودروها کاملا به قیمت حاشیه بازار در حال نزدیک شدن است، اما معلوم نیست وزارت صنعت، معدن و تجارت با چه ساز و کاری می‌خواهد اختلاف قیمت کارخانه تا بازار را چند درصد و به قول وزیر صنعت 5 درصد حفظ کند؟
این خودرو ساز همچنین با افزایش 87 درصدی قیمت خودرو کیا سراتو 1600 سی سی دنده‌ای آپشنال قیمت این محصول خود را از 93 میلیون و 813 هزار تومان به 176 میلیون تومان افزایش داد و با افزایش 73 درصد قیمت کیا سراتو آپشنال 2000 را از 113 میلیون و 62 هزار به 196 میلیون تومان افزایش داد.

این افزایش قیمت‌ها در حالی است که شهرام میرآخرلو معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان می‌گوید افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان در مورد خودروهای پرتیراژ مانند پراید 151 مورد تایید سازمان حمایت نیست و گروه خودروسازی سایپا باید نسبت به توقف فروش این خودروها با قیمت‌های جدید اقدام کند تا اینکه مصوبه کمیته خودرو و تنظیم بازار اعلام شود و اگر این کمیته به در مورد قیمت‌گذاری این خودرو به همین ادبیاتی که گروه سایپا رسیده آن‌گاه گروه خودروسازی سایپا می‌تواند به نسبت به تغییر قیمت بنابر شرایط جدید اقدام کند.
اما حسن قره‌ئی رئیس مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی استراتژیک و فناوری اطلاعات گروه سایپا می‌گوید: افزایش قیمت‌ها قانونی بوده و این خودروها مشمول قیمت‌گذاری نبوده است.
پیش از این هم گروه خودروسازی ایران خودرو به دنبال افزایش قیمت‌ چند محصول خود در فروش تحویل فوری خود دقیقا همین استدلال را داشت، به طوری که خان کرمی معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرد که فروش تحویل فوری چهار محصول ایران خودرو مشمول قیمت‌گذاری نیست.
به گزارش فارس، شرکت خودروسازی ایران خودرو هفته گذشته قیمت جدید پژو پارس ال ایکس اتوماتیک با ترمز ضد قفل و کیسه هوای راننده و سرنشین و ایموبیلایزر و یورو 4 را 76 میلیون و 700 هزار تومان اعلام کرد.
همچنین این خودروساز قیمت پژو 207i دنده دستی با کیسه هوای راننده و سرنشین و رینگ فولادی و یور 4 را 70 میلیون تومان اعلام کرد.
براساس فهرست اعلامی این خودروسازی قیمت دنا پلاس با کیسه هوای راننده و سرنشین یورو 4 رقم 76 میلیون تومان اعلام شد.
همچنین قیمت هایما S5 توربو دنده اتوماتیک با کیسه هوای رانده و سرنشین، جانبی و پرده‌ای تریم تیره و یورو 5 رقم 138 میلیون اعلام کرد و قیمت دانگ فنگ H30cross اتوماتیک با تریم تیره و کیسه هوای راننده و سرنشین جانبی و استاندارد یورو 4 هم 75 میلیون تومان اعلام شد.
این در حالی است که این خودرو ساز حدود سه هفته قبل هم در طرح فروش فوری خود قیمت های جدید برای چند محصول خود را اعلام کرد و بدین ترتیب در این طرح قیمت پژو پارس اتوماتیک را از 54 میلیون و 800 هزار تومان به 83 میلیون و رنو تندر 90 پیکاپ را از 39 میلیون و 162 تومان به 77 میلیون تومان و وانت آریسان دوگانه سوز را از 31 میلیون 861 هزار تومان به 36 میلیون تومان افزایش داد و برای محصول S30 اتوماتیک خود قیمت 141 میلیون تومان را اعلام کرد.
به گزارش فارس از این افزایش قیمت‌های که هر روز توسط خودروسازی‌ها در حال وقوع است، می‌توان نتیجه گرفت که سیر افزایش خودروها توسط خودروسازی‌ها بدون توقف آغاز شده ، اما معلوم نیست که آن کارگروهی که وزارت صنعت و سازمان حمایت از آن صحبت می‌کند، چه زمانی قرار است نتایج خود را اعلام کند.
نکته قابل توجه دیگر این است که اگر افزایش قیمت ها مورد تایید سازمان حمایت نیست و به گفته معاون بازرسی این سازمان افزایش قیمت‌ها باید مصوبه ستاد تنظیم بازار را داشته باشد، چرا از سوی سازمان حمایت اقدامی برای بازدارندگی این اتفاقات حوزه خودرو انجام نمی‌شود.