افزایش صادرات غیرنفتی در دوران تحریم

افزایش صادرات غیرنفتی در دوران تحریم

به گزارش سیگنال به نقل از شبکه خبر، به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 آقای روحانی در آیین بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت با اشاره به دومین افتتاح امروز افزود: این افتتاح در بخش پتروپالایش بود، از آغاز این دولت تاکنون کار بسیار بزرگی در این حوزه انجام شده و یکی از افتخارات بزرگ ما صنعت پتروشیمی بوده است.
رئیس جمهور گفت: در بسیاری از موارد که افتتاح صورت می‌گیرد صنایع بالادستی است و ما باید بتوانیم پایین دستی‌ها را هم طراحی کنیم؛ معتقدم آقای زنگنه یک طرحی را آماده کند مربوط به کار‌هایی که دولت بعد باید در حوزه پتروشیمی انجام دهد.

آقای روحانی با تاکید بر اینکه در سال 99 تا امروز 12 طرح بزرگ پتروشیمی افتتاح شده است، افزود: افتتاح امروز حدود یک و نیم میلیارد یورو و یک افتتاح دیگر یک مقدار کمتر از یک میلیارد یورو بوده است؛ یعنی امروز دو و نیم میلیارد یورو طرح افتتاح کردیم؛ شما ببینید که در این شرایط سخت از آغاز سال دوازدهمین افتتاح در حوزه پتروشیمی را انجام داده ایم و امیدواریم تا پایان سال بازهم افتتاح داشته باشیم.

رئیس جمهور ادامه داد: پتروشیمی ما در سال 1400 دو برابر آنچه که تاکنون بهره برداری شده است خواهد بود و محصول پتروشیمی ما در سال 1400 به 100 میلیون تن خواهد رسید یعنی دو برابر می‌شود.
آقای روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در این سال‌های اخیر در تحریم و جنگ اقتصادی بودیم و ناچار بودیم درآمد ارزی را از غیرنفت به دست بیاوریم؛ یکی از افتخارات ما در دوره تحریم‌ها و در این دولت این بود که صادرات غیرنفتی ما هر سال افزایش پیدا کرد. البته امسال به دلیل کرونا در ابتدای سال کاهش داشتیم، اما دیروز در جلسه اقتصادی آمار و ارقام را که بررسی کردیم، خوشبختانه در دو ماه آخر سال مشابه پارسال شده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه الحمدلله در حال حاضر امکان صادرات غیرنفتی فراهم شده است، افزود: تاکنون 31 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته ایم و تا پایان سال این رقم بالاتر هم خواهد رفت و بخش بزرگی از این صادرات غیرنفتی مربوط به پتروشیمی و فولاد است که نقش عمده‌ای در صادرات غیرنفتی دارند و امروز هم به دوازدهمین پتروشیمی مهم رسیدیم.

آقای روحانی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی یک طرح بسیار بزرگ امروز آغاز شد، اظهارداشت: بیش از دو میلیارد دلار سرمایه گذاری شد و البته در دولت بعد به افتتاح می‌رسد و آن از موارد بسیار مهم در بخش پتروشیمی ما است.