افزایش خطر تصادفات با نصب غیراصولی تابلوهای تبلیغاتی

افزایش خطر تصادفات با نصب غیراصولی تابلوهای تبلیغاتی
خلاصه اخبار

یکی از پارامترهای تاثیرگذار بر عدم توجه کافی به جلو توسط رانندگان در تصادفات، وجود تابلوهای تبلیغاتی در سطح شهر است.

حضورشان مختص یک مکان خاص نیست و شما در هرجایی که باشید، می‌توانید بیینده آن‌ها باشید؛ در خیابان‌ها، بزرگراه‌ها ، جاده‌های بین‌شهری و غیره… هرچقدر هم زرق و برق آنها بیشتر باشد، جلوه‌گری‌شان دوچندان می‌شود و چشم‌های رانندگان خودروها بیشتر به سمت آنها می‌چرخد. صحبت از بیلبوردها و بنرهای تبلیغاتی است! این بیلبوردها ممکن است نظر راننده خودرو را جلب کند و این حواس‌پرتی عواقب خطرناکی به دنبال داشته باشد. در ادامه این موضوع را بررسی می کنیم.

نصب تابلوهای تبلیغاتی باید تابع مقررات شورای عالی ترافیک باشد

چندی پیش رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: یکی از پارامترهای تاثیرگذار بر عدم توجه کافی به جلو توسط رانندگان در تصادفات، وجود تابلوهای تبلیغاتی در سطح شهر است. تابلوها به عنوان منبع حواس‌پرتی شناخته می‌شوند، اما در مقایسه با سایر مزاحمت‌ها مانند ارسال پیامک و یا صحبت کردن با تلفن همراه در حین رانندگی، توجه کمتری به آن شده است.

تابلوهای تبلیغاتی در کنار جاده را می توان نوعی به هم ریختگی محیطی در نظر گرفت که الگوهای حرکتی چشم رانندگان را طبیعتا تحت تاثیر قرار می دهد و مختل می کند و در تصمیم‌گیری های راننده هم مشکلاتی را پدید می آورد.

سرهنگ مصطفی زینی‌وند ادامه داد: اکثر مطالعات در این زمینه بی‌نتیجه مانده، ولی شواهد و بررسی‌ها نشان می‌دهند تبلیغات و بنرها می‌توانند خطر تصادف را افزایش دهند. همچنین حتما باید تمام مراحل نصب تابلوهای تبلیغاتی تابع ضوابط و مقررات شورای عالی ترافیک باشد. یکی از ضوابط مهم، محل نصب این تابلو است. نصب بنر در میانه راه‌ها و تقاطعات غیرهمسطح، ورودی و خروجی ها ممنوع است و نور پردازی تابلوها نباید به صورت چشمک زن باشد و باید به صورت ثابت باشد. همچنین نورپردازی در پشت این تابلوها ممنوع است زیرا ممکن است موجب جلب‌توجه بیش‌از حد رانندگان شود.

به‌گفته رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، تابلوهای تبلیغاتی که چراغ‌های قرمز، سبز و زرد دارند در مجاورت تقاطع‌ها باید به صورتی نصب شوند که مانع عملکرد چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و دوربین ها نشوند که البته همه اینها در مقررات دیده شده است. با توجه به اینکه یکی از علل شایع تصادفات عدم توجه به جلو است، در بحث تابلوهای تبلیغاتی باید توجه و دقت بیشتری انجام شود تا موجب انحراف ذهنی راننده نشوند.

تاثیر برچیده شدن تابلوهای غیر مجاز در کاهش تصادفات

رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه گفت: به منظور دیده شدن تابلوهای تبلیغاتی در حداقل زمان ممکن، خواندن و درک کردن پیام تابلو و همچنین واقع شدن در مخروط دید راننده، استفاده از این موارد در طرح تابلوهای تبلیغاتی ممنوع است: معکوس نوشتن کلمات، استفاده از تصاویر به جای یک یا چند کلمه در یک عبارت یا سرهم نوشتن کلمات، استفاده از فونت‌های فانتزی و پیچیده و غیرساده که کلمه یا عبارت آن به سرعت قابل درک نباشد، تصاویر درهم و ترکیبی (که درک روابط و کنار هم بودن آنها به دلیل غیرمعمول بودن به سرعت قابل‌درک نیست)، استفاده از روش‌های طرح معما، ایجاد ابهام، نوشتن نامتعارف و… همچنین نصب هر نوع تابلوی تبلیغاتی در معابر که به هر شکلی متحرک طراحی شده باشد، غیرمجاز است.

سرهنگ زینی‌وند در پایان بیان کرد: نکته قابل‌تامل درخصوص اغلب تابلوهای تبلیغاتی نصب‌شده در سطح معابر درون‌شهری و جاده‌ها، عدم دقت و نظارت کافی مسئولان مربوطه بر عملکرد پیمانکاران این حوزه است تا جایی که اعمال سلیقه در طراحی و نصب این تابلوها در حال تبدیل شدن به یک امری عادی بوده و این موضوع، یک هشدار و زنگ خطر جدی برای کاهش ایمنی تردد شهروندان و افزایش خطر وقوع تصادفات به واسطه تابلوهای تبلیغاتی است.

یک عضو کمیسیون عمران مجلس نیز در این باره گفته بود متاسفانه این تابلوها منبع درآمدی برای راهداری، شهرداری و شرکت‌ها هستند؛ تصادفات زیادی به این دلیل رخ داده و به صورت پایلوت هم هست که نیاز به تشکیل کارگروه دارد.

در رابطه با چنین موضوع مهمی باید مراعات شود، زیرا دیده می‌شود که در هر 3 تا 4کیلومتر یک تابلو و بنر تبلیغاتی نصب شده که در تصادقات نقش فراوانی دارند.

رئیس اداره سرمایه‌گذاری و بازرگانی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان بوشهر نیز با اشاره به جمع‌آوری 19تابلوی غیر مجاز از سطح محورهای استان گفت: براساس قانون ایمنی راه‌ها، نصب هرگونه تابلوی تبلیغاتی و اختصاصی در حریم راه‌ها باید با مجوز سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای صورت گیرد.

وی دلیل اصلی جمع‌آوری تابلوهای نصب شده در جاده‌ها را ناایمن کردن جاده‌ها، پرت کردن حواس رانندگان در حین سفر و غیرفنی بودن نصب آنها در حریم جاده‌ها دانست و اظهار کرد: لازم است متقاضیان قبل از نصب تابلوهای تبلیغاتی و اختصاصی در حاشیه راه‌ها نسبت‌به اخذ مجوز مطابق با استانداردهای لازم از اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اقدام کنند. برچیده شدن تابلوهای غیرمجاز ضمن اینکه بهبود نمای بصری جاده‌های استان بوشهر را درپی خواهد داشت، در کاهش تصادفات جاده‌ای نیز تاثیرگذار است.

منبع: اخبار خودرو

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *