افت نقطه‌به‌نقطه تولید خودرو

افت نقطه‌به‌نقطه تولید خودرو
خلاصه اخبار

دنیای اقتصاد: تولید کل خودروسازی کشور در نیمه نخست امسال، به بالای ۶۰۵هزار و ۵۰۰دستگاه رسید، آماری که در مقایسه با مدت مشابه پارسال افت پنج‌درصدی را نشان می‌دهد.

2 copy

«دنیای اقتصاد» پیش‌تر در همین صفحه بنا بر آمارهای ارائه‌شده از سوی خودروسازان به بورس، گزارش داد که طی نیمه نخست امسال، تولید خودروی سواری در شرکت‌های وابسته به دولت حدود 10درصد نسبت به نیمسال نخست پارسال افت کرده است.

حالا طبق گزارشی که انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور در اختیار «دنیای اقتصاد» گذاشته، تولید کل خودرو در نیمسال 1403افت پنج‌درصدی داشته است.

در گزارش قبلی «دنیای اقتصاد» عنوان شد که افت تولید شش‌ماهه ریشه در سه مساله اصلی، یعنی کمبود ارز، ضعف نقدینگی و بی‌برقی داشت. انتظار می‌رود در نیمه دوم سال با توجه به اینکه مساله تخصیص ارز تا حدی حل شده و بی‌برقی مخصوص روزهای گرم نیز در میان نیست، تولید روند بهتری را نسبت به نیمسال نخست طی کند.

اما طبق گزارشی که انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی ارائه کرده، کل تولید خودرو در فروردین امسال 61هزار و 690دستگاه بوده است. در مقایسه با فروردین پارسال با تولید 76هزار و 49 دستگاهی، کل تولید خودرو 19درصد افت کرده است.

در اردیبهشت، تولید خودرو به 182هزار و 594دستگاه می‌رسد که نسبت به دو ماه ابتدایی پارسال، بیش از پنج‌درصد افت را نشان می‌دهد.

تولید سه‌ماهه کل خودرو در سال جاری اما به 306 هزار و 233 دستگاه می رسد که باز هم کمتر از مدت مشابه پارسال است و از افت کمی بیش از چهار درصد حکایت دارد.در پایان تیر امسال، تولید کل خودرو در کشور به حدود 418هزار دستگاه می‌رسد، حال آنکه در چهار ماه مشابه پارسال تولید بیش از 441دستگاه بوده است. بنابراین در بازه زمانی تحت بررسی، تولید بیش از پنج‌درصد افت داشته است.

در پایان مرداد امسال، خودروسازان آمار تولید 509هزار و 208دستگاهی را ثبت می‌کنند که نسبت به پنج ماه مشابه پارسال، حدود پنج‌درصد کاهش داشته است.

در نهایت در پایان نیمسال، تولید کل خودرو در کشور به 605هزار و 546 دستگاه می‌رسد که در مقایسه با نیمسال ابتدایی 1402 افت پنج‌درصدی را ثبت کرده است.

اما بررسی تولید ماهانه خودروسازان نشان می‌دهد تولید نقطه‌به‌نقطه خودروسازان در نیمه نخست امسال به‌جز اردیبهشت، در دیگر ماه‌ها منفی بوده است.

تولید کل خودرو تنها در اردیبهشت نسبت به ماه مشابه پارسال افزایشی بوده، به نحوی که حدودا چهارهزار دستگاه خودروی بیشتر به تولید رسیده است.

بیشترین افت نقطه‌به‌نقطه اما به فروردین مربوط می‌شود، چه آنکه تولید افت 19درصدی را به خود می‌بیند.

همچنین کمترین افت نقطه‌به‌نقطه تولید در خرداد رخ داده که تولید خرداد 1403حدودا سه‌هزار دستگاه کمتر از ماه مشابه پارسال بوده است.

نکته دیگر اینکه با صرف‌نظر کردن از فروردین (به عنوان ماهی که تولید در نیمی از آن متوقف است) مرداد بدترین‌ماه تولید نیمسال 1403 بوده است. در این ماه، بی‌برقی نقش مهمی در افت تولید داشته، به نحوی که تیراژ کل خودرو کمتر از 92هزار دستگاه بوده است. در مرداد سال گذشته نیز تیراژ خودروسازان کمتر از 95هزار دستگاه بود، چه آنکه در آن مقطع هم بی‌برقی، تولید را تحت‌تاثیر قرار داد.

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *