افت قیمت خودرو در روزهای ملتهب بازار

افت قیمت خودرو در روزهای ملتهب بازار
خلاصه اخبار

بازار خودرو در حوادث چند روز اخیر واکنش‌های چندان عجیبی از خود نشان نداد. هرچند که بازار طلا و ارز در این روزها به‌یک‌باره با رشد قیمت چشمگیری مواجه شد، اما خوشبختانه این روند روی بازار خودرو تاثیر چندانی نداشت.

در روزهای ملتهب بازار، با افزایش قیمت یک‌هزار و 200 تومانی ارز روبه‌رو بودیم. این مساله تا حدی روی بهای خودرو نیز تاثیر گذاشت؛ اما به‌فاصله یک روز با وجود افزایش نرخ ارز، بازار خودرو کاهش قیمت قابل توجهی را تجربه کرد. این درحالی است که کارشناسان معتقدند در چنین شرایطی انتظار افزایش قیمت از بازار خودرو بیشتر بود تا این‌که بازار به‌سمت روند کاهشی سوق پیدا کند.

از طرفی باید گفت قیمت‌ها در بازار خودروهای وارداتی جدید، در نیم‌سال نخست 1403 با افت قابل‌ توجهی همراه بود؛ اتفاقی که به‌نظر می‌رسد علاوه‌بر ریشه داشتن در کاهش انتظارات تورمی و قیمت ارز، با تخلیه هیجان ابتدایی و افزایش عرضه نیز در ارتباط است.

واردات خودرو به‌کشور پس از یک دوره ممنوعیت 5 ‌ساله، در اردیبهشت 1401 آزاد شد و نیمه دوم همان سال، نخستین محموله خودروهای وارداتی به‌کشور رسید. هرچند روند واردات در سال 1401 بسیار کند بود و خودرو چندانی وارد کشور نشد، اما سیاستگزار در اسفند 1401 اقدام به‌پیش‌فروش خودروهای وارداتی کرد. پس از طی مراحل مختلف ثبت‌نام و پالایش متقاضیان، درنهایت 33 هزار نفر به‌عنوان متقاضی نهایی خودروهای وارداتی انتخاب شدند.این درحالی بود که آن زمان حتی به‌اندازه همین 33 هزار نفر نیز خودرو وارد کشور نشده بود. به‌هر حال پس از مشخص شدن متقاضیان نهایی، کم‌کم از قیمت خودروهای وارداتی در بازار نیز رونمایی شد.

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، بین قیمت نمایندگی و بازار آزاد خودروهای وارداتی فاصله بسیار زیادی شکل گرفت که بیش از هرچیزی ریشه در عطش بازار برای محصولات خارجی داشت. درواقع به‌دلیل ممنوعیت 5 ‌ساله واردات، بازار به‌نوعی با فقر خودرو خارجی مواجه بود و خارجی‌های تازه‌وارد به‌اصطلاح حکم طلا را داشتند و طبیعی بود که قیمت‌های بسیار بالایی از سوی دارندگان حواله آن‌ها پیشنهاد می‌شد.

در فروردین امسال همزمان با اتفاقاتی که در منطقه رخ داد، انتظارات تورمی و قیمت ارز صعودی شد و بازار خودرو نیز روندی افزایشی به‌خود گرفت. در این بین، خودروهای وارداتی بیش از پیش با رشد قیمت مواجه شدند. در ادامه اما با فروکش کردن انتظارات تورمی و قیمت ارز، منحنی قیمت خودروهای وارداتی نیز نزولی شد و این روند تا پایان نیم‌سال نیز ادامه داشت.

واردات خودرو به‌کشور تا همین انتهای سال گذشته نیز سرعت چندانی نداشت؛ به‌نحوی که در کل سال 1402 کمتر از 12 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شد. در نیمه نخست امسال اما تقریبا دو برابر آن‌چه در کل پارسال وارد شد، خودرو خارجی به‌کشور آمد.

هرچه واردات بیشتر شد، عرضه خودروهای خارجی نیز شدت گرفت و در نتیجه، قیمت‌ها رفته‌رفته از اوج فاصله گرفتند و کمتر و کمتر شدند. در این میان البته اتفاقاتی مانند ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده نیز در فروکش کردن هیجان قیمتی بی‌تاثیر نبود؛ هرچند این آیین‌نامه فعلا بایگانی شده و خبری از ورود دست‌دوم‌های خارجی نیست.

بدون شک اگر واردات کارکرده‌ها اجرایی می‌شد و دست‌دوم‌ها می‌آمدند، با توجه به‌افزایش عرضه، منحنی قیمت در بازار خودروهای وارداتی جدید افتی بیش از این‌ها را به‌خود می‌دید. این اتفاق اگر در نیمه دوم امسال نیز رخ دهد، ریزش قیمت در بازار نه‌فقط وارداتی‌ها، بلکه بخش مرتبط با داخلی‌ها و مدل‌های ‌مونتاژی را نیز تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.

کاهش قیمت 20 میلیون‌تومانی ام‌وی‌ام X55 پرو (1403)

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته افت بهای یک تا 8 میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پارس سال سفارشی (1402) با 8 میلیون‌تومان کاهش 670 میلیون‌تومان، پارس سال (دریچه برقی) (1403) با 7 میلیون‌تومان کاهش 688 میلیون‌تومان، نیسان دوگانه آپشنال (دریچه‌سیمی) (1403) با 6 میلیون‌تومان کاهش 654 میلیون‌تومان، پژو 206 تیپ 2 (1401) با 5 میلیون‌تومان کاهش 903 میلیون‌تومان، پژو 207 پانوراما (85 گانه) (1403) با 4 میلیون‌تومان کاهش 778 میلیون‌تومان و سورن پلاس دوگانه (1403) با 3 میلیون‌تومان کاهش 752 میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد افت قیمت 5 تا 20 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت ام‌وی‌ام X55 پرو (1403) با 20 میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و 380 میلیون‌تومان، هایما S7 پلاس (1403) با 10 میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و 630 میلیون‌تومان، فونیکس تیگو 8 پرو مکس هیبرید (1403) با 10 میلیون‌تومان کاهش به 2 ‌میلیارد و 690 میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم 7 نفره (رینگ 10 پره) (1403) با 5 میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و 830 میلیون‌تومان و جک S3 (1403) با 5 میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و 130 میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای وارداتی شاهد افت بهای 50 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای اکسنت (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش 2 میلیارد و 250 میلیون‌تومان، تویوتا لوین هیبرید (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش 3 ‌میلیارد و 100 میلیون‌تومان، جتا VS7 (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش 2 ‌میلیارد و 350 میلیون‌تومان، تویوتا کرولا – 1200 سی‌سی (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش 2 میلیارد و 750 میلیون‌تومان و جتا VS5 (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش 2 ‌میلیارد و 100 میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

منبع: اخبار خودرو

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *