اعطای جایزه دکتر تقی‌خانی به ۵ محقق حوزه بیوشیمی و علوم زیستی

اعطای جایزه دکتر تقی‌خانی به ۵ محقق حوزه بیوشیمی و علوم زیستی
خلاصه اخبار

جایزه استاد محمد تقی‌خانی در حاشیه هجدهمین کنگره ملی و نهمین کنگره بین‌المللی بیوشیمی و بیولوژی مولکولی که در آبان سال جاری برگزار می‌شود، به ۵ محقق حوزه بیوشیمی و علوم زیستی اعطا می‌شود.

دکتر رضا مشکانی، رئیس انجمن بیوشیمی ایران در گفت‌وگو با ایسنا، علم بیوشیمی را اتفاقات شیمیایی در محیط‌های زیستی توصیف کرد و گفت: هر اتفاقی که در بدن ما رخ می‌دهد و یا هر دارویی که مصرف می‌کنیم و یا بروز بیماری بر پایه تغییرات شیمیایی است و ما اثرات بیوشیمیایی را بر روی بروز بیماری‌ها بررسی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بیوشیمی یا شیمی حیات، علم مطالعه ساختار و ویژگی‌های مواد موجود در سلول‌ها و بدن جانداران و بررسی واکنش‌های شیمیایی در آنها است، اظهار کرد: هجدهمین کنگره ملی و نهمین کنگره بین‌المللی بیوشیمی و بیولوژی مولکولی از 2 تا 4 آبان ماه سال جاری در دانشگاه علوم پزشکی ایران با هدف ایجاد بستر مناسب برای آشنایی، هم‌اندیشی و تبادل اطلاعات بین دانشجویان و اساتید داخل کشور برگزار می‌شود.

مشکانی، بیوشیمی بالینی و تشخیص مولکولی، روش‌های نوین تشخیصی در آزمایشگاه تشخیص طبی، مدیریت در بخش بیوشیمی آزمایشگاه تشخیص طبی، بیوشیمی سرطان، بیوشیمی تغذیه، بیوشیمی داروها، نانوبیوشیمی، بیولوژی مولکولی و بیوشیمی ساختارها را از محورهای این رویداد علمی دانست.

رئیس انجمن بیوشیمی ایران با اشاره به برگزاری پنل‌های تخصصی در این کنگره، خاطر نشان کرد: بخشی از این کنگره به تحقیقات اجرا شده در دانشگاه‌ها اختصاص داده شده است، تاکنون 850 خلاصه مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده است و حضور افراد در این رویداد، 15 امتیاز بازآموزی را در پی دارد.

وی با بیان اینکه هجدهمین کنگره ملی و نهمین کنگره بین‌المللی بیوشیمی و بیولوژی مولکولی با همکاری فدراسیون بین‌المللی شیمی بالینی IFCC برگزار می‌شود، اظهار کرد: این فدراسیون معتبرترین فدراسیون جهان در حوزه تشخیص طبی است و انجمن بیوشیمی ایران عضو این فدراسیون است.

مشکانی با اشاره به حضور 8 محقق خارجی در این کنگره، گفت: این محققان از کشورهایی چون کانادا، انگلستان، پاکستان، آلمان و ایتالیا هستند.

وی برگزاری نشستی در زمینه بررسی وضعیت بیماری‌های متابولیک مادرزادی و ارثی نوزادان را از دیگر برنامه‌های جنبی این رویداد نام برد و اظهار کرد: در این نشست در خصوص بیماری‌های مادرزادی نوزدان بحث و تبادل نظر خواهد شد.

مشکانی، اعطای جایزه محمد تقی‌خانی را از دیگر برنامه‌های هجدهمین کنگره ملی و نهمین کنگره بین‌المللی بیوشیمی و بیولوژی مولکولی ذکر کرد و گفت: استاد دکتر محمد تقی‌خانی از پیشکسوتان و بزرگان بیوشیمی است که 3 دهه ریاست انجمن را بر عهده داشتند، ضمن آنکه ایشان پایه‌گذار علم بیوشیمی در مقاطع تحصیلات تکمیلی بودند.

وی افزود: جایزه دکتر تقی‌خانی در 3 حوزه به 3 نفر اعطا می‌شود که به این شرح است:

* اعطای 3 جایزه محقق جوان دکتر محمد تقی‌خانی برای دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته‌های بیوشیمی و بیوشیمی بالینی کمتر از 53 سال دارای مدارک بیوشیمی بالینی یا بیوشیمی و فعال در تحقیقات بیوشیمی؛

* اعطای یک جایزه محقق جوان دکتر محمد تقی‌خانی برای دانشجویان و دانش‌آموختگان سایر رشته‌های علوم زیستی کمتر از 53 سال و دارای مدارک دانشگاهی در یکی از رشته‌های علوم زیستی؛

* اعطای یک جایزه استاد فقید دکتر محمد تقی‌خانی برای کارکنان برتر آزمایشگاه‌ها کمتر از 53 سال و دارای مدارک دانشگاهی در رشته علوم آزمایشگاهی.

رئیس انجمن بیوشیمی ایران گفت: علاوه بر اینها به 5 پوستر برتر نیز جوایزی تعلق خواهد گرفت.

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *