اعطای تسهیلات برای واردات کامیون‌ های سه‌ سال‌ کارکرده

اعطای تسهیلات برای واردات کامیون‌ های سه‌ سال‌ کارکرده
خلاصه اخبار

محمدباقر قالیباف: آیین‌نامه اجرایی بند «ث» ماده ۳۰ احکام دائمی درباره اعطای تسهیلات برای واردات کامیون‌های کارکرده مجددا باید مورد بررسی قرار گیرد

تقریبا از اواسط سال 1403 واردات کامیون‌ها و کشنده‌های سه‌سال‌کارکرد وارداتی بر سر زبان‌ها افتاد و براساس آیین‌نامه‌ منتشرشده، به یک قانون تبدیل شد. گرچه تا امروز این قانون تغییراتی داشته و عمر مجاز خودروهای وارداتی به 5سال رسیده و زمزمه 10سال شدن آن نیز وجود دارد، اما به گفته برخی کارشناسان تنها بخشی از نیاز بازار را تامین کرده است.

با آن‌که انتظار از تاثیر مثبتی این خودروها بر قیمت و تقاضای سایر محصولات بازار بالا بود، اما این خودروها آنچنان تاثیری بر بازار نداشتند و خودشان هم درگیر افزایش نرخ ارز شده و با قیمت‌های بالایی در بازار عرضه شدند. البته می‌توان عمده دلیل آن را در عدم حمایت و ارائه تسهیلات به این خودروها دانست. حالا رئیس مجلس شورای اسلامی در تازه‌ترین دستور خود خواسته که آیین‌نامه اجرایی بند «ث» ماده30 احکام دائمی درباره اعطای تسهیلات برای واردات کامیون‌های کارکرده مجددا مورد بررسی قرار گیرد.

مقصران عدم اجرای بند «ث» ماده30 چه کسانی هستند؟

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی با اشاره به بند «ث» ماده 30 قانون احکام دائمی اظهار کرد: «این قانون اجازه داده با تایید و تشخیص سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، کامیون‌های مورد نیاز که استانداردهای روز را دارا بوده و عمر کمتر از 3 سال داشته باشند، مشروط به وجود خدمات پس از فروش موضوع قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب 23خرداد سال 86 وارد شود و همچنین دولت مجاز به اعطای تخفیفات و تسهیلات گمرکی در این خصوص است.»

عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی توضیح داد: «دولت آیین‌نامه اجرایی این حکم قانونی را طوری تدوین کرده که این قانون از حیز انتفاع افتاده است. همچنین بر اساس ماده10 قانون ساماندهی خودرو باید از صندوق توسعه فناوری تسهیلات داده شود که آیین‌نامه اجرایی آن با تاخیر نوشته شد و تا امروز هم تسهیلاتی ارائه نشده است.»

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «باید مشخص شود که مقصران عدم اجرای بند ث ماده30 قانون احکام دائمی چه کسانی هستند؟»

رئیس مجلس: بند «ث» ماده 30 احکام دائمی دوباره بررسی شود

در واکنش به صحبت‌های عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، رئیس مجلس اظهار کرد: «آیین‌نامه اجرایی بند «ث» ماده 30 احکام دائمی درباره اعطای تسهیلات برای واردات کامیون‌های کارکرده مجددا باید مورد بررسی قرار گیرد.»

محمدباقر قالیباف در این خصوص افزود: «در برنامه هفتم احکامی مربوط به بهینه‌سازی و صرفه‌جویی آمده که به‌طور جدی دنبال نشده است. باید در اجرای برنامه هفتم مصمم باشیم و باید در بودجه سال 1404 به این موضوع توجه ویژه شود.»

وی ادامه داد: «معاونت قوانین مجلس و هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس مجددا آیین‌نامه اجرایی ماده 30 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور را بررسی کرده و اگر اشکالی داشت و نیازمند اصلاح بود، آن را پیگیری کنند.»

دست باز دولت در ارائه تخفیفات و تسهیلات گمرکی به کشنده‌های وارداتی

از نظر قانونی، بر اساس بند «ث» ماده 30 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، با تایید و تشخیص سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، واردات کامیون با عمر کمتر از سه سال مجاز است.

بر اساس این قانون اجازه داده می‌شود با تایید و تشخیص سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، کامیون‌های موردنیاز که استانداردهای روز را دارا بوده و عمر کمتر از سه ‌سال داشته باشند مشروط به وجود خدمات پس از فروش موضوع قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو به کشور وارد شود. همچنین دولت مجاز است در این رابطه تخفیفات و تسهیلات گمرکی را اعمال کند. استفاده از این تخفیفات منوط به خروج یک کامیون فرسوده با عمر بیش‌از 25سال به ازای هر کامیون وارداتی است.

چه تعداد کامیون‌ و کشنده کارکرده به کشور وارد شد؟

واردات کامیون‌های کارکرده بعد از گذر از فرازونشیب‌های بسیاری در واقع از سال 1401 رنگ‌وبوی جدی به خود گرفت. بر اساس آمارها طی دو سال اول این طرح، یعی 1401 و 1402، حدود 26000 دستگاه کامیون سنگین از گمرکات کشور ترخیص شدند.

آمارهای منتشرشده درخصوص واردات کامیون‌ها و کشنده‌های کارکرده در شش‌ماهه سال جاری نیز نشان از افزایش 225 درصدی تعداد این خودروها در مدت مشابه سال گذشته داشته است. همچنین این آمارها نشان می‌دهند که از حیث ارزش، واردات این خودروها 187 درصد افزایش داشته است.

در مدت مشابه سال گذشته 2067 دستگاه کامیون و کشنده به ارزش 245میلیون دلار از گمرکات ترخیص شده بود. واردات کامیون و کشنده در ‌شش‌ماهه نخست سال‌جاری نسبت‌به مدت مشابه سال قبل به 6هزار و 721 دستگاه رسید که رشد سه‌برابری در هم‌سنجی با پارسال نشان می‌دهد. گفتنی است؛ ارزش این تعداد کامیون و کشنده‌ جاده‌ای در این مدت 703میلیون دلار بوده است.

منبع: اخبار خودرو

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *