اعتماد به بیت کوین؛ سرمایه‌گذاران واقعی از نوسان قیمت بیت کوین هراسی ندارند!

اعتماد به بیت کوین؛ سرمایه‌گذاران واقعی از نوسان قیمت بیت کوین هراسی ندارند!
خلاصه اخبار

بیت کوین پس از رالی صعودی اخیر و ثبت قیمت ۷۳٬۰۰۰ دلار، برخلاف انتظارها کاهش قابل‌توجهی داشت و حتی کف ۵۴ هزار دلاری را هم ثبت کرد. سقوط ناگهانی بیت کوین برای برخی نگران‌کننده است و باعث می‌شود که ثبات و عملکرد بلندمدت آن را به عنوان یک دارایی ذخیره ارزش زیر سوال ببرند. اما …

بیت کوین پس از رالی صعودی اخیر و ثبت قیمت 73٬000 دلار، برخلاف انتظارها کاهش قابل‌توجهی داشت و حتی کف 54 هزار دلاری را هم ثبت کرد. سقوط ناگهانی بیت کوین برای برخی نگران‌کننده است و باعث می‌شود که ثبات و عملکرد بلندمدت آن را به عنوان یک دارایی ذخیره ارزش زیر سوال ببرند. اما واقعیت این است که پادشاه رمزارزها پایدارترین و قابل‌پیش‌بینی‌ترین دارایی موجود است و سرمایه‌گذاران نباید از نوسان قیمت بیت کوین واهمه داشته باشند. با میهن بلاکچین همراه باشید تا ببینیم علت نوسان‌ قیمت بیت کوین چیست و چرا باید به بیت کوین اعتماد کنیم.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

بیت کوین یک دارایی منحصربه‌فرد است

علت نوسان قیمت بیت کوین
منبع: miethereum.com

بیت کوین یک دارایی تحول‌آفرین است که ساختارهای مالی سنتی را به چالش می‌کشد. برخلاف شرکت‌ها و سیستم‌های مالی سنتی، بیت کوین به مدیرعامل و تیم مدیریتی نیاز ندارد. به‌علاوه لازم نیست برای دستیابی به اهداف درآمدی تلاش کند و با رقبا بر سر به‌دست‌آوردن سهم بازار بجنگد.

بیت کوین یک دارایی دیجیتال قابل‌حمل است که با چالش‌هایی مانند بدعهدی طرف معامله یا همان ریسک طرف مقابل (Counterparty Risk) و کاهش ارزش میزان درصد سهامداری که به آن‌ ریسک رقیق‌شدگی (Dilution Risk) گفته می‌شود، مواجه نیست. بیت کوین تنها دارایی است که برنامه توزیع عرضه از پیش‌تعیین شده‌ای دارد و عرضه کل آن ثابت و غیرقابل‌تغییر است. این ویژگی‌ها باعث شده است که بیت کوین یک دارایی منحصر‌به‌فرد در حوزه مالی باشد.

دلیل نوسان قیمت بیت کوین چیست؟

حالا سوال این است که اگر بیت کوین یک دارایی ثابت است، چرا قیمت آن نوسان دارد؟ حقیقت این است که تعداد بسیار زیادی از مردم جهان هنوز در مورد ارزش واقعی بیت کوین چیزی نمی‌دانند. برخی آن را کاملا بی‌ارزش می‌دانند و گروهی دیگر بر این باورند که هر واحد بیت کوین میلیون‌ها دلار می‌ارزد. همین تفاوت گسترده در نوع نگاه افراد به بیت کوین، دلیل اصلی نوسان قیمت است.

بیت کوین در طول 15 سال گذشته، نرخ رشد ترکیبی سالانه 140 درصدی را تجربه کرده است که واقعا رقم بسیار بالایی است. این رشد سریع، نتیجه پذیرش جهانی بیت کوین و پذیرفتن آن به عنوان شکل برتر پول است. در طول دو ماه گذشته میزان پذیرش بیت کوین در 14 کشور جهان به بالاترین حد خود رسیده است. کشورهایی مانند آرژانتین، بوروندی، کنگو، مصر، غنا، لائوس، لبنان، مالاوی، نیجریه، پاکستان، سیرالئون، سودان و ترکیه شاهد استقبال گسترده مردم از بیت کوین بوده‌اند. هرچه افراد بیشتری با ویژگی‌ها و مزایای بیت کوین آشنا شوند و این دارایی دیجیتال را در سبد سرمایه‌ خود قراردهند، نسبت به ارزهای فیات ارزشمند‌تر می‌شود.

نوسان قیمت بیت کوین بازتابی از پذیرش سریع جهانی است

دلیل نوسان قیمت بیت کوین چیست
منبع: tech.everyeye.it

افت قیمت بیت کوین در روزهای اخیر که نگرانی بسیاری از سرمایه‌گذاران را به همراه داشت، فقط یک بحران کوتاه‌مدت بود که نمونه آن را قبلا هم دیده بودیم. چهار سال پیش در ماه مارس 2020 (اسفند 1398)، بیت کوین زیر 8٬000 دلار معامله شد. این نوسان‌ها نشانه بی‌ثبات بودن نیست؛ بلکه بازتابی از پذیرش سریع جهانی بیت کوین در 15 سال گذشته است.

جالب اینجا است که نوسان‌های بیت کوین شباهت بسیاری به نوسان سهام شرکت آمازون، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ایالات متحده دارد. در تاریخچه 26 ساله معاملات سهام آمازون در بورس ایالات متحده، سهم این شرکت در هر سال یک افت قیمت دو رقمی را تجربه کرده است که به‌طور میانگین 31٪ بوده است.

مقایسه نوسان قیمت بیت کوین با سهام شرکت‌های بزرگی مانند آمازون حاکی از آن است که نوسان‌ها ذاتا منفی نیستند و گاهی سکوی رشد و نوآوری محسوب می‌شوند. همان‌طور که نوسان‌های آمازون سد راه موفقیت‌های بلندمدت این شرکت نشده‌اند، نوسان قیمت بیت کوین را نیز نباید یک عامل بازدارنده بدانیم؛ چراکه افت و خیزهای بیت کوین ناشی از پذیرش سریع جهانی آن است.

جمع‌بندی

نوسان قیمت بیت کوین ممکن است برای برخی از سرمایه‌گذاران نگران‌کننده باشد؛ اما باید به یاد داشته باشیم که رشد در بازارهای مالی هیچ‌وقت به‌طور مستقیم و در یک روند ثابت اتفاق نمی‌افتد. نوسان بیت کوین را نباید نشانه بی‌ثباتی ذاتی آن قلمداد کنیم؛ بلکه این فراز و نشیب‌ها نشان‌دهنده رشد سریع و پذیرش جهانی بیت کوین هستند.

هرچه تعداد افراد و نهادهایی که بیت کوین را به عنوان شکل برتر پول بپذیرند، بیشتر شوند؛ روند صعودی آن هرچند با اصلاح و نوسان‌های کوتاه‌مدت؛ اما قوی‌تر از قبل ادامه پیدا می‌کند. نوسان بیت کوین جزئی از فرآیند رشد و پذیرش آن در سطح جهانی است و اگر سرمایه‌گذاران این ماهیت را درک کنند، مطمئنا تصمیم‌های آگاهانه‌تری می‌گیرند. نظر شما در مورد نوسان‌های قیمت بیت کوین چیست؟ آیا به بیت کوین و آینده آن اعتماد دارید؟

مرجع: میهن بلاکچین