اصلاح قیمت ۳۰ درصدی خودروهای داخلی؛ دیرهنگام اما موثر
اصلاح ۳۰ درصدی قیمت خودروهای داخلی در ابتدای آذر سال جاری هرچند به خودروسازان بابت افزایش نقدینگی و حتی خروج از زیان کمک بزرگی کرد، اما تاخیر در بهروزرسانی قیمتها، حدود ۱۴۰ همت درآمد بالقوه را از دسترس خودروسازان خارج کرد.
در اوایل آذر امسال پس از حدود 19 ماه فریز قیمت، مجوز اصلاح نرخ میانگین 30 درصدی برای خودروسازان بزرگ وابسته بهدولت صادر شد؛ درحالی که میتوانست طبق عرف معمول، بعد از یک سال و در فروردین امسال قیمتها بهروزرسانی شوند. پس از اصلاح قیمت میانگین 30 درصدی در ابتدای آذر امسال، خودروسازان توانستند ضمن اصلاح قیمت کارخانهای محصولاتشان، درآمد و نقدینگی آتی خود را بالا ببرند.
همچنین طبق آنچه مدیران عامل خودروسازان بزرگ اعلام کردند، این اصلاح قیمت نهتنها سبب ایجاد تناسب بین هزینه تولید و قیمت فروش محصولات شد، بلکه آنها را از زیاندهی نیز نجات داد. در واقع هرچند سیاستگزار با فروش خودروها در حاشیه بازار و درخواست خودروسازان مبنی بر افزایش قیمت 80 درصدی موافقت نکرد، اما همین 30 درصد نیز توانست شوک مثبت و نسبتا بزرگی به خودروسازی بخش دولتی وارد کند.
اگر این اصلاح قیمت زودتر انجام میشد، طبعا نقدینگی بسیار بیشتری را نصیب خودروسازان میکرد. از طرفی، طبق گفته خودروسازان، اصلاح 30 درصدی قیمت خودرو در اوایل آذر امسال، سبب ایجاد تعادل بین هزینه تولید و قیمت فروش و همچنین خروج از زیاندهی تولید شده است؛ بنابراین اگر این اتفاق زودتر میافتاد (بهعنوان مثال در ابتدای سال) شاهد تبعات مثبت آن برای خودروسازان در همان ابتدای سال بودیم و بهطور کلی تاثیر بیشتری بر فرآیند تولید داشت.
بر این اساس طی یک دهه گذشته و از روزی که شورایرقابت مسئولیت قیمتگذاری خودرو را برعهده گرفت، قیمت انواع خودرو بهطور متوسط سالی یکبار اصلاح شد. این روال اما در ادامه بههم خورد؛ بهنحوی که سیاستگزاران فریز قیمت طولانی و فراتر از یک سال را رقم زدند. این اتفاق تا بهامروز دو بار رخ داده و هر دو بار، قیمت کارخانهای خودروها بالغ بر 15 ماه فریز شده است.
در ماجرای اخیر نیز قیمت کارخانهای خودروها پس از اصلاح در فروردین 1402، حدود 19 ماه تقریبا فریز شد و سرانجام در ابتدای آذر امسال، مجوز افزایش میانگین 30 درصدی قیمتها صادر شد.
البته خودروسازان در پاییز سال گذشته با گزینه «محصولات ارتقایافته» توانستند مجوز افزایش قیمت کارخانهای برخی محصولات خود را دریافت کنند؛ اما در مدت مورد نظر شاهد اصلاح قیمت طبق روال رسمی که همه خودروها را شامل شود، نبودیم.
خودروسازان بسیار امیدوار بودند که در فروردین امسال و با گذشت یک سال از اصلاح قیمت رسمی و حدودا 6 ماه پس از اعمال قیمت محصولات ارتقایافته خود، بار دیگر مجوز افزایش قیمت بگیرند. علاوهبر این، عرف معمول سیاستگزاران، اصلاح قیمت سالی یکبار بود و از همین رو انتظار میرفت در ابتدای امسال قیمت کارخانهای خودروها بهروز شود؛ اما اصلاح قیمت بهتاخیر خورد و تا اوایل آذر طول کشید.
خودروسازان در این هشت ماه تاخیر، بخش قابل توجهی از محصولات خود را با قیمتهای اصلاحنشده فروختند و بههمین دلیل، تعلیق قیمت سبب پریدن 140 همت نقدینگی بالقوه از جیب آنها شده است.
محصولاتی که خودروسازان در این هشت ماه فروختهاند، شامل فروش فوری و پیشفروش میشود. خودروهایی که بهصورت فروش فوری عرضه شدهاند، دارای قیمت قطعی بودند؛ بنابراین با نرخهای قبل از اصلاح 30 درصدی بهفروش رفتهاند. محصولاتی هم که پیشفروش شدهاند، در صورتی که زمان تحویل آنها در همین هشت ماه بوده، با قیمتهای قبل از اصلاح 30 درصدی بهفروش رسیدهاند. این درحالی است که اگر طبق عرف معمول، مجوز اصلاح قیمت کارخانهای خودروها در ابتدای امسال صادر میشد، هم خودروهای فروش فوری و هم پیشفروشها با قیمت بالاتری (بهطور میانگین 30 درصد) فروخته میشدند.
کاهش قیمت 50 میلیونتومانی جتا VS7 (2023)
خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا 30 میلیونتومانی را تجربه کردند. جایی که ری را (1403) با 30 میلیونتومان کاهش یکمیلیارد و 780 میلیونتومان، شاهین اتومات پلاس (1403) با 15 میلیونتومان کاهش یکمیلیارد و 200 میلیونتومان، پژو 207 اتومات (85 گانه) (1403) با 5 میلیونتومان کاهش 974 میلیونتومان، سورن پلاس فول (85 گانه) (1403) با 4 میلیونتومان کاهش 792 میلیونتومان، تارا اتومات V4 ال ایکس (1403) با 4 میلیونتومان کاهش یکمیلیارد و 43 میلیونتومان و سورن پلاس با مانیتور بدون رینگ (1403) با 3 میلیونتومان کاهش 776 میلیونتومان ارزشگذاری شدند.
همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد افت بهای 5 تا 50 میلیونتومانی بودیم. جایی که قیمت اکستریم TXL (1403) با 50 میلیونتومان کاهش به 3 میلیارد و 650 میلیونتومان، اسکایول ET5 نبکا (1403) با 20 میلیونتومان کاهش به 2 میلیارد و 550 میلیونتومان، کیامسی J7 (1403) با 10 میلیونتومان کاهش به یکمیلیارد و 725 میلیونتومان و هایما S7 پلاس (1403) با 5 میلیونتومان کاهش به یکمیلیارد و 830 میلیونتومان رسید.
همچنین در گروه خودروهای وارداتی شاهد افزایش و کاهش بهای 50 میلیونتومانی بودیم. جایی که ارزش کیا K5 توربو (2024) با 50 میلیونتومان افزایش به 5 میلیارد و 300 میلیونتومان و نیسان سانی (2023) با 50 میلیونتومان افزایش به یکمیلیارد و 600 میلیونتومان رسید. از طرفی جتا VS7 (2023) با 50 میلیونتومان کاهش، 2 میلیارد و 250 میلیونتومان قیمتگذاری شد.
منبع: اخبار خودرو