اشتباه ایران، کره جنوبی را تبدیل به غول کشتی سازی کرد!
علی عبدالعلیزاده، نماینده ویژه رئیسجمهوری در اقتصاد دریامحور، با انتقاد از خرید انبوه کشتی از کرهجنوبی در گذشته، بر لزوم حمایت از کشتیسازی داخلی تأکید کرد. او پیشنهاد داد ایدرو به محور صنایع دریایی تبدیل شود و کشتیسازان داخلی تقویت شوند.
علی عبدالعلیزاده، نماینده ویژه رئیسجمهوری در حوزه اقتصاد دریامحور، در صحبتهایی که اخیراً داشت، به یک خاطره تلخ اشاره کرد. او گفت: “هفته گذشته در ملاقات با احمد خرم، وزیر دولت خاتمی، که از سال 52 با یکدیگر ارتباط داریم، ایشان در گوشم گفت که خطای بزرگی مرتکب شدم که هیچگاه خودم را بهخاطر آن نمیبخشم.”
او توضیح داد: “ما 80 فروند کشتی را یکجا از کرهجنوبی خریداری کردیم. در آن زمان، هیچ واحد کشتیسازی در کشور نمیتوانست بهاندازه کشتیسازی خلیجفارس پیشرفته باشد.”
عبدالعلیزاده افزود: “تصور کردیم که آنها قادر به ساخت این کشتیها نیستند، به همین دلیل از کره خریداری کردیم. این خرید باعث شد که کرهجنوبی به یکی از پیشروترین کشورهای تولیدکننده کشتی در جهان تبدیل شود، در حالی که ما همچنان درجا زدیم.”
نماینده ویژه رئیسجمهوری در اقتصاد دریامحور با تأکید گفت: “اگر از صنایع دریایی داخلی حمایت نکنیم، پس از رفع تحریمها، کدام کشور میتواند در این زمینه به پیشرو تبدیل شود؟”
او همچنین به دولت توصیه کرد: “آقای دولت، بهجای اینکه دیگران را تقویت کنید، از کشتیسازان داخلی حمایت کنید. ما ایدرو را بهعنوان محور صنایع دریایی تعیین کردهایم و از مدیرعامل آن خواستهایم که سه کشتیساز بزرگ را تقویت کند، در حالی که 97 کشتیساز کوچکتر باید به تولید قطعات کشتی تبدیل شوند.”