اسپانیا و ایتالیا در صدر بازارهای دیزلی اروپا
کامیونهای قابل شارژ الکتریکی با رشد قوی ۵۱.۶درصدی، سهم بازار خود را از ۱.۳ درصد در سال گذشته به ۱.۹ درصد افزایش دادند.
بازار خودروهای تجاری اروپا بعد از آمریکا و تقریبا همرده با چین قرار گرفته است. این بازار در سالهای اخیر و بعد از گذر از فرازونشیبهای ناشی از همهگیری کووید-19، با رشد تقاضا در اکثر بخشها همراه شد. این افزایش تقاضا در بازار باریها و مسافریهای سبک و نیمهسنگین دیده میشود. هرچند این افزایش چندان چشمگیر نیست و به نظر میرسد این قاره هنوز از برنامههای پیش از کرونا، باز مانده است اما نمیتوان رشد بازارهای تجاری و توسعه مدلهای جدید را نادیده گرفت. ورود خودروهایی با تکنولوژیها و پیشرانههای جدید به بازارهای جهانی ازجمله اروپاییها نیز باعث شده است تقاضای جدیدی در این بخش شکل بگیرد و بخشی هرچند اندک از سهم مدلهای قدیمی دیزلی و بنزینی به خودروهای الکتریکی اختصاص یابد. در همین راستا نیز پیشبینی شده است که در سالهای آینده و همزمان با توسعه این خودروها و افزایش قوانین استفاده از مدلهای آلاینده، سهم مدلهای الکتریکی در تمام بخشهای صنعت خودرو افزایش یابد.
آلمان بیشترین فروش ون در اتحادیه اروپا را دارد
در شش ماه نخست سال 2024 میلادی در بازارهای اتحادیه اروپای، فروش ونهای جدید با رشد دو رقمی در بازارهای کلیدی همراه شد و توانست رشد 15درصدی در این بخش را به ثبت برساند. بر این اساس، آمار فروش این خودروها در نیمه نخست سال جاری میلادی به 840هزار و 409 دستگاه در بازارهای اروپایی رسید.
در این میان، آلمان با رشد قابل توجه 19.3 درصد، اسپانیا با 18.5درصد، ایتالیا با 17.8درصد و فرانسه با 10.5درصد به ترتیب رتبههای اول تا چهارم این بازار را در فروش ونها به خود اختصاص دادهاند. با آنکه در سالهای اخیر تمرکز بر تولید و توسعه و فروش مدلهای الکتریکی در تمام بخشهای صنعت خودرو دنیا بوده است، اما همچنان اکثر خریداران به دنبال انتخاب مدلهای دیزلی و بنزینی هستند. در بخش ونها نیز مدلهای دیزلی انتخاب ارجح در اتحادیه اروپا طی نیمهاول سال 2024 بودهاند.
مدلهای بنزینی نیز با افزایش 15.3 درصدی، سهم بازار 6درصدی را به خود اختصاص دادند. ونهای شارژی الکتریکی با کاهش 3.7درصدی، 5.8درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دادند که نسبت به سال گذشته 6.9درصد کاهش نشان میدهد. البته فروش ون هیبرید-الکتریکی با افزایش 8.3درصدی سرعت گرفته است، اما همچنان تنها 2.1 درصد از بازار را تشکیل میدهد.
اسپانیا و ایتالیا در صدر بازارهای کامیون اروپا
ازسویدیگر آمارهای منتشرشده در این قاره نیز نشان از آن دارد که ثبتنام کامیونهای جدید اتحادیه اروپا در نیمه نخست سال جاری با افزایش 3درصدی همراه بوده و توانسته فروش 183هزار و 295 دستگاهی را به ثبت برساند. این رشد عمدتا ناشی از افزایش 18.2درصدی در فروش کامیونهای نیمهسنگین بود، درحالیکه کامیونهای سنگین با 0.3درصد افزایش تقریبا آمار مشابهی نسبت به 6 ماه پیش از آن داشتهاند.
اسپانیا و ایتالیا با افزایش دو رقمی به ترتیب 21.7 و 10.5درصد فروش کامیونهای سنگین، نیمهسنگین و حتی خودروهای برای سبک در این بازار پیشتاز بودهاند، در حالی که آلمان و فرانسه بعد از این بازارها قرار داشته و به ترتیب رشد 8.1درصدی و 5.5درصدی را به ثبت رساندهاند. کامیونهای دیزلی همچنان در نیمه اول سال 2024 به تسلط خود بر بازار ادامه دادند و 95.7 درصد از ثبتنامهای جدید اتحادیه اروپا را تشکیل میدادند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2.6درصد افزایش داشت.
کامیونهای قابل شارژ الکتریکی با رشد قوی 51.6درصدی، سهم بازار خود را از 1.3درصد در سال گذشته به 1.9درصد افزایش دادند. آلمان با رشد 113.9درصدی این توسعه را رهبری کرد که به 53درصد از فروش کامیونهای شارژی اتحادیه اروپا کمک کرد.
رشد 28درصدی فروش اتوبوس در اروپا
آمارهای مربوط به فروش اتوبوس در بازار اتحادیه اروپا در شش ماهه نخست سال جاری نشان از آن دارد که فروش اتوبوس در این بازارها شروع خوبی داشته است. تقاضاهای ثبتشده برای اتوبوسهای جدید در اتحادیه اروپا 28.6درصد نسبت به نیمه اول سال 2023 افزایش یافته است. بر همین اساس، فروش این خودروها در مجموع در نیمه نخست سال جاری به 20هزار و 370 دستگاه رسیده است. در این بازار، ایتالیا با رشد 44.6درصدی صدرنشین رشد در بازار مسافریهای سنگین بوده است.
بعد از آن نیز اسپانیا و آلمان به ترتیب رشد 24.2 و 17.8درصدی را به ثبت رساندند و در جایگاه دوم و سوم رشد این بازارها قرار گرفتند. ثبتنام اتوبوسهای شارژ الکتریکی جدید اتحادیه اروپا در نیمه اول سال 2024، 45.4 درصد افزایش یافت و سهم بازار از 13.7 درصد به 15.5درصد افزایش یافت.
آلمان، دومین بازار بزرگ از نظر حجم، 25.2درصد رشد کرد، درحالیکه اسپانیا 21.6درصد رشد کرد و به سومین بازار بزرگ اتوبوسهای شارژی الکتریکی تبدیل شد. با اینحال، فرانسه بهعنوان بزرگترین بازار، 16.4درصد با کاهش همراه شد. ثبتنام اتوبوسهای دیزلی نیز از 65.1درصد به 68.5درصد افزایش یافت.
منبع: اخبار خودرو