اسقاط ۲۳۷ هزار دستگاه خودرو در هشت‌ ماهه امسال

اسقاط ۲۳۷ هزار دستگاه خودرو در هشت‌ ماهه امسال
خلاصه اخبار

براساس آمار موجود از ۳۵میلیون و ۱۵۹هزار دستگاه انواع خودرویی که در سطح کشور تردد می‌کنند، ۱۳میلیون و ۵۱هزار دستگاه آنها فرسوده است.

همچنین طبق آخرین آمار مرکز پژوهش‌های مجلس در سال گذشته دولت از محل اسقاط 72هزار و 228دستگاه خودرو فرسوده، به میزان 152میلیون و 65هزار و 360دلار در پرداخت یارانه سوخت صرفه‌جویی کرده است.

آیا رکورد بالاترین میزان اسقاط شکسته می‌شود؟

رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور، ضمن اشاره به روند خوب اسقاط خودروها در کشور که افزایش300درصدی را نسبت به سال گذشته ثبت کرده، از اسقاط 237هزار دستگاه خودرو طی هشت‌ماهه امسال خبر داده و ابراز امیدواری کرد تا پایان سال رکورد بالاترین میزان اسقاط در کشور که مربوط به سال 1393 معادل 330هزار دستگاه بوده است، شکسته شود.

مهران سالاریه ضمن ابراز خرسندی از این‌که از سال گذشته، دوباره موضوع اسقاط خودروهای فرسوده و جایگزینی آن‌ها، مورد توجه قرار گرفته است و مردم از حقوق و تکالیفی که در این حوزه دارند، مطلع شده‌اند، اظهار کرد: «نتیجه‌ این آگاهی و توجه، این شد که در سال گذشته، به‌رغم ضعف‌هایی که در زیرساخت‌های لازم داشتیم، اتفاقات خوبی نظیر اجرایی شدن آیین‌نامه‌ اجرایی ماده10 قانون ساماندهی صنعت خودرو رخ داد و خوشبختانه توانستیم اسقاط حدود 78هزار دستگاه خودرو را در سال گذشته انجام دهیم. از این تعداد، حدود 10هزار دستگاه در حوزه خودروهای فرسوده‌ای بود که با خودروهای نو جایگزین شدند و 8هزار دستگاه هم سهم تاکسی‌ها بوده است.»

صرفه‌جویی 3میلیارد لیتری در مصرف سوخت از ابتدای پارسال تاکنون

سالاریه بیان کرد: «طی سال‌های 1398 تا 1401 که جمعا چهارسال می‌شود، 57هزار دستگاه اسقاط خودروهای فرسوده را داشتیم. اما صرفا در سال 1402 این عدد به 78هزار دستگاه رسید؛ به عبارتی حدود 25درصد افزایش را شاهد بودیم.»

وی درخصوص جدیدترین آمار سال جاری اعلام کرد: «امسال با وجود این‌که هشت‌ماه از سال می‌گذرد تا روز 27 آبان‌ماه، 237هزار دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج‌شده است که در مقایسه با آمار سال گذشته، شاهد رشد 300درصدی اسقاط بوده‌ایم که امیدواریم که این 300درصد را تا پایان سال بالاتر ببریم و رکورد 18ساله گذشته را هم حتی رد کنیم.»

سالاریه با بیان این‌که بالاترین رکورد تعداد اسقاط خودرو مربوط به سال1393 و معادل 330هزار دستگاه است، گفت: «با در نظر گرفتن 78هزار دستگاه اسقاط‌شده در سال گذشته و 237هزار دستگاه در سال جاری که جمعا به 315هزار دستگاه می‌رسد، یک‌میلیون لیتر در سال گذشته و 2میلیون لیتر در سال جاری صرفه‌جویی در مصرف سوخت داشتیم که درمجموع به 3میلیون لیتر می‌رسد و موجب 2.8میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی بابت خروج خودروهای فرسوده شده است.»

کاهش میزان ریزش متقاضیان اسقاط خودرو

رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور همچنین با اشاره به وجود 27هزار نفر متقاضی جایگزینی خودرو فرسوده با محصولات ایران‌خودرو و سایپا گفت: «از این تعداد، حدود 23هزار نفر سهم ایران‌خودرو و حدود 4هزار نفر سهم سایپا هستند که حدود یک‌سوم آن‌ها (9هزار نفر) فراخوان شده‌اند و پذیرش 7200متقاضی در مراکز اسقاط کل کشور قطعی شده است که 6هزار نفر آنها به خودروسازان معرفی شده‌اند.»

وی با بیان این‌که هماهنگی‌های مربوط به مرحله دوم فراخوان برای اسقاط خودورهای فرسوده با خودروسازان صورت گرفته و به‌زودی فراخوان آن انجام خواهد شد، افزود: «در فرآیند جدید اسقاط خودروهای فرسوده، میزان ریزش متقاضیان اسقاط خودرو از 90درصد به 30درصد کاهش پیدا کرده است که برای ریزش‌های موجود نیز متقاضیان جدید را جایگزین می‌کنیم.»

نوسازی 31هزار تاکسی تا پایان امسال

سالاریه در ادامه با بیان این‌که نوسازی 31هزار دستگاه تاکسی برای امسال برنامه‌ریزی شده است، اعلام کرد: «از این تعداد، 25هزار دستگاه تاکسی‌های بنزین‌سوز یا گازسوز یا دوگانه هستند و 6هزار دستگاه هم برقی هستند که مربوط به چهار خودروساز کشور می‌شود.»

وی افزود:‌ «در حوزه موتورسیکلت هم نوسازی 105هزار دستگاه را در برنامه داریم که حدود 100هزار دستگاه بنزینی و مابقی (5هزار دستگاه) برقی هستند.»

وی با بیان این‌که در حوزه خودروهای فرسوده و اسقاط، یکی از ارکان‌های مهم، پلیس راهور فراجاست، اظهار کرد: «کارشناسان پلیس راهور در اقصی نقاط کشور به مراکز اسقاط، خدمات ارائه می‌دهند که ما سپاسگزار آن‌ها هستیم و امیدواریم این همکاری‌ها ادامه داشته باشد و به‌ویژه از راهور فراجا انتظار داریم که در حوزه ارتباطاتِ سیستمی و برخط، پیش‌قدم باشند و بتوانند بخشی از مشکلاتی که بر سر راه متقاضیان وجود دارد را بدین وسیله حل کنند.»

رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور تاکید کرد: «هر اندازه ما بتوانیم ارتباطات خود را هوشمندتر کرده و فرآیند را کوتاه‌تر کنیم، اشتیاق مردم برای این‌که بخواهند خودرو فرسوده‌ خود را از رده خارج کنند و خودرو جایگزین دریافت کنند، بیشتر خواهد شد.»

گفتنی است برای هر یک از انواع خودروها نظیر تاکسی، سواری شخصی، سواری دولتی، مینی‌بوس، کامیون و غیره، یک سن فرسودگی مشخص در نظر گرفته شده است. اگر خودرو به این سن فرسودگی برسد و امکان دریافت گواهی معاینه فنی برای آن وجود نداشته باشد، به‌عنوان خودرو فرسوده شناخته می‌شود و باید به‌گونه‌ای اسقاط شود که امکان استفاده مجدد در چرخه حمل‌ونقل برای آن وجود نداشته باشد.

منبع: اخبار خودرو

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *