از تاکید بر لزوم حفظ شان فرش دستباف تا درخواست حذف پیمان‌سپاری ارزی

از تاکید بر لزوم حفظ شان فرش دستباف تا درخواست حذف پیمان‌سپاری ارزی
خلاصه اخبار

ایسنا/آذربایجان شرقی هشتمین نشست مجمع تشکل‌های صادراتی فرش دستباف کشور، به‌منظور بررسی چالش‌ها و مشکلات این صنعت و هم‌افزایی بیشتر در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.

این نشست با حضور استاندار آذربایجان‌شرقی، رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق ایران، رؤسای اتحادیه‌های فرش دستباف کشور، جمعی از هیئت‌رئیسه اتاق تبریز، رئیس کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق بازرگانی تبریز و فعالان این صنعت برگزار شد. 

بهرام سرمست استاندار آذربایجان‌شرقی، این نشست را مجلسی گران‌سنگ و وزین که اصحاب هنر و تشکل های فرش در آن حضور دارند، دانست و گفت: صنعت فرش در تبریز قدمت دیرینه دارد و ثبت جهانی شده است.


وی به انتقال پیشنهادات و دغدغه های فعالان حوزه فرش به هیئت دولت تاکید کرد و گفت: حتما من مطالب، پیشنهادات و مطالبه‌های شما را به حضور هیئت دولت و شخص رئیس جمهور خواهم رساند.


سرمست با بیان اینکه جایگاه ملی فرش ایران در سال‌های اخیر از منظر ثبات مدیریت و اعمال مدیریت دچار ترلزل شده است، ادامه داد: جایگاه فرش باید در حد حضور در هیئت دولت، یا معاونت وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشد.

استاندار آذربایجان‌شرقی به بیان راه‌حل‌هایی برای حل مشکلات فرش پرداخت و گفت: رفع تعهدات ارزی و برگزاری نمایشگاه دائمی فرش از جمله راهکارهای حوزه فرش است.

وی به مقام و جایگاه اتاق بازرگانی تاکید کرد و افزود: اتاق بازرگانی تبریز، اولین اتاق بازرگانی ایران است که نقش ویژه‌ و بسزایی در استان دارد.

مسعود بنابیان، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تبریز، با بیان اینکه تبریز پایتخت فرش ایران محسوب می‌شود، گفت: این هنر- صنعت در استان ما از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. 

وی خواستار انجام تمهیداتی در راستای جلوگیری از افول جایگاه فرش ایران در بازارهای بین‌المللی شد. 

به شان و جایگاه فرش دستباف توجه نشده است

سیدمرتضی حاجی آقامیری؛ ر‎ئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌ دستی اتاق بازرگانی ایران، فرآیند تغییر و تحولات جایگاه فرش در دولت‌های مختلف را تشریح کرد و افزود: با مخالفت بخش خصوصی سازمان فرش را در سال 1382 از حوزه مرکزی وزارت بازرگانی در سطح معاونت وزیر، نتوانستند حذف کنند، ولی به‌دلیل اینکه جایگاهی در چارت نداشت با دفتر صنایع ورزشی و خلاق ادغام شد و به زیرمجموعه معاونت صنایع عمومی انتقال یافت.


وی وضعیت موجود حوزه فرش را نتیجه سیاست‌های اتخاذی سالیان گذشته علیه صنعت فرش دانست و گفت: کوچک‌ترین گشایشی که در سال‌های گذشته شکل گرفته بود با بی‌توجهی و بی‌اهمیتی از بین رفته و موجب کاهش صادرات فرش از چند میلیارد دلار به 40 میلیون دلار شده است و همچنین عدم برگزاری نمایشگاه باکیفیت فرش تهران مصداقی بر این امر است.

وی ادامه داد: متاسفانه در چارت جدید وزارت صمت دولت چهاردهم نیز به شان و جایگاه فرش توجه نشده است.
آقامیری به تشکیل سازمان ملی فرش زیرمجموعه وزارت صمت تاکید کرد و گفت: در جلسه‌ای که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، احیای مرکز ملی فرش را به وزیر محترم صمت ابلاغ کردیم.

آقامیری دلایل عدم شرکت در نمایشگاه تهران را تشریح کرد و افزود: مجریان برگزاری نمایشگاه بدون همفکری و اتخاذ نظر از فعالان حوزه فرش تصمیم به کاهش روزهای برگزاری نمایشگاه از 7 روز به 5 روز کرده‌اند، افزایش 280 درصدی هزینه های اجاره، کاهش 20 درصدی مساحت نمایشگاه، عدم ارائه امکانات و تسهیلات جدید از جمله دلایل عدم حضور در این دوره نمایشگاه فرش تهران است.

وی به مشارکت فعال و همفکری مستمر مجریان نمایشگاه با فعالان حوزه فرش تاکید کرد و گفت: ما انتظار داریم سال بعد در تمام فرآیند های برگزاری نمایشگاه مشارکت فعال داشته باشیم.

رئیس اتحادیه فرش ایران با بیان اینکه شرکت در نمایشگاه فرش تهران را صلاح، مفید وکارآمد برای فعالان این عرصه نخواهد بود، گفت: طی 20 سال گذشته همواره مسئول ستاد اجرایی نمایشگاه بوده‌ام ولی امسال با بی‌تدبیری‌های اساسی از سوی مجریان امر مواجه هستیم.

وی به عدم حضور اتحادیه های فرش فروشان و فعالان این عرصه در نمایشگاه تاکید کرد و گفت: ما هر ساله حدود 30 میلیارد در نمایشگاه هزینه می‌کنیم که متاسفانه خروجی و عایدی خاصی ندارد.

بساط پیمان‌سپاری ارزی برچیده شود

احد عظیم‌زاده، رئیس کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق بازرگانی تبریز با انتقاد از سیاست‌های ارزی دولت، خواستار حذف پیمان‌سپاری ارزی شد.

وی با بیان اینکه صادرکننده به قیمت ارز آزاد صادرات می‌کند، اما دولت او را موظف می کند که پس از صادرات، ارز را به قیمت نیمایی بازگرداند، منطقی نیست.

وی تاکید کرد: صادرات فرش از دو میلیارد و 150 میلیون دلار به 39 میلیون دلار رسیده است و این رقم سال به سال کمتر نیز می‌شود.عظیم‌زاده گفت: در حال حاضر بالغ بر 2 میلیون تولیدکننده فرش در استان فعالیت دارند و در صورت تداوم این وضع، شغل خود را از دست خواهند داد.

رئیس کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» گفت: بحث پیمان‌سپاری ارزی در مغایرت با فرمایشات مقام معظم رهبری است و عده ای در لباس دولتمردان به کشور و نظام ضربه می زنند.

وی با تاکید بر اینکه بدون صادرات، تولید فایده‌ای ندارد، ادامه داد: اگر بحث پیمان‌سپاری ارزی حذف شود، بسیاری از صادرکنندگان دوباره، صادرات فرش خود را به سایر کشورها از سر می‌گیرند. 

عظیم‌زاده در ادامه با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی فرش که همه ساله در تهران برگزار می شود، گفت: هزینه شرکت در این نمایشگاه بسیار افزایش یافته است و با این شرایط، حضور در آن، برای فعالان فرش صرفه‌‎ای ندارد، بنابراین در حال حاضر اتحادیه‌های فرش دستباف کشوری، برای عدم حضور در این دوره اتحاد کرده‌اند.

علی سلیمانی؛ رئیس اداره فرش سازمان صمت استان آذربایجان‌شرقی نیز به عملکرد این اداره اشاره کرد و افزود: علی‌رغم اینکه دستور کشوری برای کسب پروانه فعالیت در حوزه فرش برای ما ابلاغ شده، ولی ما الزامی برای افراد در استان قرار نداده‌ایم و همچنین موضوع مالیاتی را تحت پیگیری خود قرار داده‌ایم.


وی به موضوع رباط‌بافی اشاره کرد و گفت: امروزه با توجه به اینکه ما صادرات ناچیز فرش را داریم، این مسئله زیاد به چشم نمی‌آید، ولی این موضوع مهم، پیچیده است که به هویت و اصالت فرش ضربه می‌زند.


سلیمانی از پیگیری موضوع مهم رباط‌بافی خبر داد و افزود: ما با برگزاری جلسات متعدد کارشناسی و هماهنگی استانداری آذربایجان‌شرقی، تشکل‌های فرش و مرکز ملی فرش چندین مصوبه برای این امر تصویب کرده‌ایم.
سلیمانی به حمایت تمام و کمال دولت از حوزه فرش تاکید کرد و افزود: دولت در کنار تصمیمات فعالان حوزه فرش است.


ابوالفضل صادقی؛ رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف قم با بیان اینکه اگر بخواهیم مشکلات موجود برای سال بعد تکرار نشود، باید اقداماتی را در جهت برگزاری باشکوه نمایشگاه فرش از اکنون انجام دهیم، گفت: ما قبل از اینکه تقویم نمایشگاهی سال بعد بسته شود، باید با مسئولان مربوطه نمایشگاه دیدار کرده و تدابیر لازم را اتخاذ کنیم.


سعید عصاچی؛ رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف اصفهان نیز از بی‌اعتنایی مسئولان و مجریان نمایشگاه به نظرات فعالان حوزه فرش انتقاد کرد و گفت: متاسفانه مسئولان هیچگونه نظری از تشکل ها نخواسته‌اند و در راستای همدلی و اتحاد کشوری فعالان حوزه فرش، فروشندگان فرش اصفهان در نمایشگاه شرکت نخواهند کرد.


وی ادامه داد: حدود 80 نفر از علاقه‌مندان از استان اصفهان می‌خواستند که در نمایشگاه شرکت کنند ولی با توجه به شرایط موجود به جز 15 الی17، همگی انصراف دادند و افراد باقی‌مانده منتظر دریافت وجه پرداخت شده به نمایشگاه هستند.

احد هریسچیان، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف استان آذربایجان‌شرقی نیز به عدم شرکت در نمایشگاه فرش تهران اشاره کرد و افزود: اتحادیه صادرکنندگان با برگزاری جلسات متعدد همدل، همراه و هم‌اتفاق در راستای عدم شرکت در نمایشگاه فرش تهران هستیم. 

وی با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان حوزه فرش افزود: افزایش قیمت مواد اولیه، کاهش صادرات و تحریم های همه‌جانبه از جمله مشکلات عمده در حوزه صادرات فرش است. 

هریسچیان از امضای تفاهم‌نامه‌ای میان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز و اتحادیه صادرکنندگان فرش تبریز خبر داد و هدف از این اقدام را هم‌افزایی بیشتر و تبادل نظرات تخصصی عنوان کرد. 

حمیدرضا ذوالانواری؛ رئیس کمیسیون فرش و صنایع دستی اتاق بازرگانی فارس نیز، توصیه‌ای به حضور و بازدید از نمایشگاه‌های استان‌های مختلف کرد و افزود: من خودم شیرازی هستم، ولی بهترین نمایشگاه فرش برای استان اصفهان است که توسط اتحادیه فرش استان برگزار می‌شود.

وی به برگزاری نمایشگاه آبرومند و در سطح جهانی فرش تاکید کرد و افزود: صنعت فرش کشور نیاز به نمایشگاه آبرومند دارد و در این راستا مسئولان و مجریان برگزار کننده نمایشگاه باید از بطن فعالان حوزه فرش باشند.


وی مشکلات فرش را تشریح کرد و افزود: مشکلاتی که از سال گذشته در حوزه فرش و ‌بافی وجود داشت علاوه بر اینکه حل نشده‌اند بلکه به این مشکلات نیز اضافه شده‌است و مسئله FATF معضل بزرگی است که به‌دلیل اینکه سیستم بانکی و پولی ما تحریم موجب کاهش صادرات فرش می‌شود.

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *