ارزش هایپرکار «آستون مارتین» چقدر است؟
این روزها که شاهد گسترش حضور برقیها در صنعتخودرو هستیم، شاید حضور یک خودرو تماماسپرت های-پرفورمنسی بنزینی بتواند این معادله را برهم بزند. خبر خوش برای سال جدید میلادی، عرضه آستونمارتین والهالا است.
هایپرکاری که توانسته با نوع طراحی بدنه و مهندسی منحصربهفردش در بخش قوای محرکه، حرفهای بسیاری برای گفتن داشته باشد. در ادامه این پرچمدار آستونمارتین را از نظر فنی بررسی میکنیم.
والهالا؛ طراحی منحصربهفرد آستونمارتین
آستونمارتین سازنده سوپراسپرتهای سریع و البته جسور است که از سال 2019 میلادی، درصدد تولید یک هایپرکار جذاب برآمد. بر این اساس برای نخستینبار در موتورشوی ژنو 2019 والهالا در قالب یک هایپرکار جذاب و بهصورت پروتوتایپ ظاهر شد.
والهالا ماحصل همکاری آستونمارتین و ردبول ریسینگ است. این هایپرکار قرار بود بهعنوان پسر والکری شناخته شود که بهدلیل استفاده آستونمارتین از حرف وی و حفظ سنتهای این کمپانی صاحبنام، والهالا نامگذاری شد. از نظر طراحی، بدنه این خودرو مشابه هایپرکارهایی مانند پورشه 918 است.
با نگاهی به پروفیل بدنه والهالا با یک پوزه نسبتا کشیده و پشت بلند مواجهیم. همچنین استفاده از خطوط شکسته، احجام برآمده و سطوح منحنی، گلگیرهای ماهیچهای بهوجود آورده که با رینگهای 20 اینچی، کاراکتری پویا، نافذ و موقر بهاین خودرو بخشیده است.
با وجود فاصله محوری 2760 میلیمتری، طول 4748 میلیمتری و عرض 2014 میلیمتری، با یک هایپرکار نسبتا کشیده رو بهرو هستیم که با گلگیرهای ماهیچهای، جذاب و هیجانانگیز است. در نمای جلو، گلگیرها کمی بهسمت پایین متمایل شده و چراغها نیز روی گلگیرها نصب شدهاند.
خطوط تیز روی کاپوت، گلگیرهای ماهیچهای و ورودی هوای عریض در جلو، چهره جسورانه و اسپرتی ایجاد کردهاند. در نمای عقب، بهلطف گلگیرهای پهن، چراغهای شناور افقی و نصب یک اسپویلر بزرگ T شکل، شاهد طراحی آشنای هایپرکارهای ژرمنی (مانند پورشه 918 و مرسدسبنز AMG-ONE) هستیم.
همچنین طراحی اگزوزهای بزرگ گرد در بخش انتهایی خودرو و دیفیوزرهای بزرگ، چاشنی اسپرت و هیجان را در والهالا دوچندان میکنند. سقف این خودرو و قطعات بدنه از جمله آینههای جانبی، دیفیوزر و فلاپ جلو از جنس فیبرکربن هستند تا وزن آن کاهش یابد.
ناگفته نماند که بخش عریضی که در زیر دماغه جلو خودرو طراحی شده، بهمنظور ورود بهتر هوا و بهبود آیرودینامیک خودرو است. این بخش فعال بوده و با اسپویلر فعال بزرگ عقب، ضریب درگ را بهعدد 0.28 میرساند. چنین ضریبی برای این هایپرکار فوقالعاده است.
از طرفی یک اسپویلر روی سقف خودرو طراحی شده تا هوای لازم جبرای خنککاری بهپیشرانه برسد. قلب تپنده هایپرکار آستونمارتین در بخش میانی آن قرار گرفته است. همچنین قرار بود در این خودرو نیز همانند پورشه 918 اگزوزها در پشت خودرو تعبیه شوند که بهدلیل تغییر در نوع پیشرانه، جانمایی اگزوزها متفاوت شد. اگزوزهای دوتایی در پشت خودرو و دو اگزوز دیگر در میان دیفوزرها تعبیه شده است. این امر سبب ارتقای هیجان در طراحی والهالا شده است. همچنین سبک باز شدن درهای این هایپرکار پروانهای (Butterfly) است.
سازه بدنه سبک و ایدهآل
مهندسان آستونمارتین برای اینکه بتوانند هایپرکار سریعی را بهتولید برسانند، تمام تمرکزشان را بر کاهش وزن این خودرو قرار دادند. بر این اساس در بخش شاسی، شاهد سازه نوینی هستیم که از ساختار مونوکوک بهره گرفته است. مونوک بهمعنی طراحی و ساخت اتاق سرنشین و راننده و پس از آن مونتاژ پنلهای جلو و عقب خودرو است.
اتاق سرنشینان از فیبرکربن و پلاستیک فشرده بوده و پنلهای جلو و عقب آن از جنس آلومینیوم است. این سازه سبب شده است مقاومت در برابر جذب نیروی وارده افزایش یابد و این امر منجر بهارتقای ایمنی سرنشینان شده است. در اثر این تمهیدات، وزن این هایپرکار کاهش یافته است. حداکثر وزن والهالا به 1655 کیلوگرم میرسد.
اوج هیجان، پشت فرمان والهالا
با قرارگیری در پشت فرمان آستونمارتین والهالا با طراحی بسیار هیجانانگیز و اسپرتی روبهرو میشویم. الِمانهای داخلی و همچنین استفاده از متریال فیبرکربن سبب شده است فضای داخلی این هایپرکار آستونمارتین بسیار هیجانانگیز و منحصر بهفرد باشد. در کابین این خودرو یک نمایشگر 10 اینچی افقی برای کلاستر (بهصورت متحرک) نصب شده و یک نمایشگر 12.3 اینچی نیز بهصورت افقی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی در بخش میانی داشبورد تعبیه شده است.
طراحی این دو نمایشگر بههمراه دکمههای پیانویی، فضای داخلی والهالا را مدرن جلوه میدهد. طراحی صندلیهای نسل جدید اسپرت آستونمارتین، غربیلکفرمان مشابه آستونمارتین والکری، طراحی دو شیفتر بزرگ آلومینیومی در پشت آن، طراحی دکمه استارت بزرگ و دستهدنده کوچک، هیجان بسیار زیادی را در زمان رانندگی بهسرنشینان القا میکند.
از سوی دیگر طراحی دریچههای سیستم تهویهمطبوع (که بهصورت عمودی در بخش میانی داشبورد و رودریها طراحی شده) بهجذابیت این فضا کمک بسزایی میکند. ناگفته نماند که از چرم باکیفیت مرینو و جیر برای فضای داخلی نیز بهره گرفته شده است.
پیشرانهای با فناوری مرسدسبنز
آنچه هایپرکار آستونمارتین را بهیکی از سریعترین خودروهای جهان بدل میسازد، قلب پرتوان تپنده آن است. قرار بود مهندسان آستونمارتین برای والهالا از موتور 6 سیلندر وی-شکل 3 لیتری استفاده کنند که از سیستم KERS بهره میگرفت. اما بهدلیل توان و گشتاور خروجی آن و نوع طراحی بدنه، از پیشرانه پرتوان مرسدسبنز استفاده شد.
درواقع در این خودرو از موتور 8 سیلندر وی-شکل 4 لیتری مرسدسبنز که مزین بهفناوری بای-توربوشارژ و سیستم پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندرهاست بهره گرفته شده است. این پیشرانه موسوم به M178 LS2 مرسدسبنز است و میتواند حداکثر 850 اسببخار قدرت را در دور 7600 آرپیام (دور در دقیقه) و 900 نیوتونمتر گشتاور را در دور 6000 هزار آرپیام بهارمغان آورد.
همچنین بهلطف قرارگیری سه موتور الکتریکی (یکی در محور عقب و دو موتور الکتریکی دیگر در محور جلو)، حداکثر قدرت خروجی والهالا به 1064 اسببخار و حداکثر گشتاور آن به 1100 نیوتونمتر میرسد. با در نظر گرفتن قدرت حداکثر 1064 اسببخاری و وزن 1655 کیلوگرمی، نسبت قدرت بهوزن این خودرو به 0.64 کیلوگرم بر اسببخار میرسد.
این نسبت قدرت بهوزن، برای چنین هایپرکاری بسیار مناسب بوده و توزیع وزن در این خودرو بهصورت 52 به 48 است. ناگفته نماند که اگزوزهای والهالا بهصورت سفارشی ساخته شده و از جنس تیتانیوم است. جالب است بدانید که گیربکس 8 سرعته اتوماتیک دوکلاچه با فناوری فرمولا با موتور این خودرو کوپل شده تا انتقال قدرت بهخوبی صورت گیرد.
طراحی سیستم تعلیق خاص
مهندسان آستونمارتین از سیستم تعلیق دابلویشبون برای محورهای جلو و عقب این خودرو استفاده کردهاند تا سواری بسیار نرمی در اختیار راننده و سرنشین قرار گیرد. همچنین از تایرهایی بهسایز 35/265 با رینگهای 20 اینچی فورج در این خودرو استفاده شده است. تایرهای استفادهشده در این هایپرکار آستونمارتین سفارشی از کمپانی میشلن است. همچنین بهلطف توزیع وزن 48 به 52، هندلینگ خودرو بسیار عالی بوده که پرفورمنس آن را نیز بهبود میبخشد.
ویژگیهای منحصربهفرد والهالا
آستونمارتین والهالا بهلطف پیشرانه 8 سیلندر وی-شکل 4 لیتری بای-توربو M178 مرسدسبنز میتواند تنها ظرف 2.5 ثانیه از حالت سکون بهسرعت 100 کیلومتر برساعت برسد. همچنین حداکثر سرعت والهالا 350 کیلومتر برساعت محدود شده است. از نظر سیستم ترمز نیز این خودرو بهترمزهای کربنسرامیکی مجهز شده و در محور جلو، از کالیپرهای 8 پیستونه و در محور عقب از کالیپرهای 4 پیستونه برخوردار است.
منبع: اخبار خودرو