ارزش جهانی «اقتصاد تولیدکننده محتوا» چند میلیارد دلار است؟

خلاصه اخبار

ارزش «اقتصاد تولیدکننده محتوا» در جهان که با ظهور ستارگان رسانه‌های اجتماعی مانند کاربران تاثیرگذار یا اینفلوئنسرها در رسانه‌های اجتماعی مانند یوتیوب و اینستاگرام پدیدار شد، ‌‌‌برابر با ۲۵۰ میلیارد دلار است.از زمان آغاز به کار این صنعت در اواسط دهه ۲۰۰۰ تاکنون، این صنعت از تبلیغ محصولات مختلف توسط تاثیرگذاران (اینفلوئنسر) مد و سبک زندگی، به تولید محتوا در طیف گسترده‌‌‌ای از موقعیت‌‌‌ها مانند امور مالی شخصی، بازی، سفر و آموزش ارتقا یافته است و بسیاری از تولیدکنندگان محتوا در این بستر درآمد قابل‌‌‌توجهی به دست می‌‌‌آورند؛ اما فقط آنها نیستند که پول به دست می‌‌‌آورند.

 هم‌‌‌زمان، مجموعه‌‌‌ای از متخصصان مانند نمایندگان، مدیران، دستیاران یا ویراستاران ویدئو و همچنین بنیان‌‌‌گذاران استارت‌آپ‌‌‌ها و مدیران فنی که پلتفرم‌‌‌ها و شرکت‌هایی برای کمک به کسب درآمد و ایجاد مخاطب تاسیس کرده‌‌‌اند، برای تولیدکنندگان محتوا کار می‌‌‌کنند. در اوایل سال جاری، تحلیلگران گلدمن ساکس تخمین زدند که اقتصاد تولیدکننده محتوا یک صنعت 250 میلیارد دلاری است و می‌تواند تا سال 2027 به 480 میلیارد دلار برسد. تحلیلگران پیش‌‌‌بینی کردند که این رشد مدیون افزایش سرمایه‌‌‌گذاری در بازاریابی از طریق اینفلوئنسرها و افزایش مدل‌های اشتراک درآمد از راه تبلیغات، به‌‌‌ویژه در ویدئوهای کوتاه پلتفرم‌‌‌هایی مانند اینستاگرام، تیک‌‌‌تاک و یوتیوب خواهد بود. امروزه راه اصلی کسب درآمد بسیاری از تولیدکنندگان محتوا از طریق اینفلوئنسر مارکتینگ با بازاریابی از طریق اینفلوئنسرها است. Insider Intelligence پیش‌‌‌بینی می‌‌‌کند که در سال آینده، هزینه‌های بازاریابی اینفلوئنسری در آمریکا به 5.89 میلیارد دلار خواهد رسید و رشد آن تا سال 2025 دورقمی باقی خواهد ماند. تحلیلگران باور دارند سرمایه‌ها در این بستر به این زودی‌‌‌ها تمام نخواهد شد و افراد بیشتری در حال تبدیل‌‌‌شدن به تولیدکننده محتوا هستند. ازاین‌‌‌رو می‌توان این فضا را یک فضای شغلی قابل‌‌‌دوام و پایدار توصیف کرد. البته همه تولیدکنندگان محتوا درآمد هنگفتی به دست نمی‌‌‌آورند. نظرسنجی اخیر از 689 تولید محتوا توسط پلتفرم اینفلوئنسر مارکتینگ Mavrck نشان داد که حدود 51 درصد آنها کمتر از 500 دلار در ماه درآمد دارند. در این نظرسنجی، تقریبا یک‌‌‌چهارم تولیدکنندگان محتوا گفتند که بیش از 2 هزار دلار در ماه و حدود 4 درصد گفتند که بیش از 10 هزار دلار در ماه درآمد داشته‌‌‌اند. بااین‌‌‌حال، برخی از مخالفان محتوای پردرآمد، به‌‌‌ویژه تولیدکنندگان محتوا در یوتیوب‌‌‌، گروه‌های بزرگی متشکل از 250 نفر برای خود ایجاد کرده‌‌‌اند و درآمد سالانه بعضی از آنها به 82 میلیون دلار رسیده است. براساس تحقیقات آکسفورد اکونومیکس، یوتیوب منبع شغل‌‌‌های زیادی بوده است. این شرکت تخمین زد که در سال گذشته، اکوسیستم تجاری یوتیوب 390 هزار شغل برابر مشاغل تمام‌‌‌وقت در آمریکا ایجاد کرده است. یک سایت مخصوص مشاغل متمرکز بر یوتیوب به نام ‌YT Jobs، ده‌ها فرصت شغلی را با حقوق بالایی برابر 130 هزار دلار فهرست کرده است.

ورود هوش مصنوعی به اقتصاد تولیدکننده محتوا

آخرین نوآوری که اقتصاد تولیدکننده محتوا را به‌‌‌پیش می‌‌‌راند، هوش مصنوعی است. امسال، یوتیوب از ابزارها و ویژگی‌‌‌های جدید هوش مصنوعی باهدف ساده‌‌‌سازی تولید محتوا رونمایی کرد. این صنعت روی هوش مصنوعی سرمایه‌‌‌گذاری کرده است که جایگزین تولیدکنندگان محتوا نشود، بلکه برای افزایش بهره‌‌‌وری و ایجاد فرصت‌‌‌های بیشتر برای مردم برای تولید محتوا مورداستفاده قرار می‌گیرند. استارت‌آپ‌‌‌های در حال رشد در زمینه هوش مصنوعی در اقتصاد تولید محتوا هر روز بیشتر از دیروز برای جذب سرمایه تلاش می‌‌‌کنند. این ابزارها می‌توانند به سازندگان کمک کنند تا بهره‌‌‌وری خود را افزایش دهند. در نظرسنجی اخیر از 2 هزار اینفلوئنسر توسط پلتفرم ‌Creator Now، ‌حدود 90 درصد اعلام کردند که در طول فرآیند تولید محتوا از ChatGPT و 31 درصد اعلام کردند که از Midjourney استفاده می‌‌‌کنند. دلیل اصلی استفاده از هوش مصنوعی افزایش سرعت تولید محتوا بوده است./اتاق ایران آنلاین

مرجع: دنیای اقتصاد