اردوغان: جنگ غزه مایه ننگ بشریت است

اردوغان: جنگ غزه مایه ننگ بشریت است
خلاصه اخبار

رئیس جمهور ترکیه در اظهاراتی جنگ غزه را «مایه شرم و ننگ بشریت» خواند و خواستار آتش‌بس دائمی و فوری شد.

به گزارش ایسنا، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، شامگاه پنج‌شنبه گفت که «نسل‌کشی» در غزه، «مایه ننگ بشریت» است و خواستار آتش‌بس دائمی و فوری شد.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، اردوغان که همواره یکی از منتقدین سرسخت رژیم صهیونیستی و حامیان مسئله فلسطین است، شامگاه امروز در اولین مقصد سفر خود به منطقه بالکان، از مسجد جامع تیرانا موسوم به مسجد «نمازگاه» در آلبانی بازدید کرد.

رئیس‌جمهور ترکیه در نشست خبری مشترک خود با «ادی راما» نخست‌وزیر آلبانی گفت: «جامعه‌ بین‌المللی نباید از هیچ تلاشی برای دستیابی به اتش‌بس فوری و دائمی و افزایش فشارها علیه اسرائیل دریغ کند.»

او افزود: «نسل‌کشی جاری در غزه که بیش از یک‌سال به طول انجامیده است، مایه ننگی است علیه همه بشریت.»

در پی عملیات طوفان‌الاقصی توسط مجاهدین مقاومت فلسطین پس از حملات مکرر نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی به فلسطینیان و اهانت به مسجدالاقصی، جنگ غزه هفتم اکتبر 2023 با حمله رژیم صهیونیستی به غزه شروع شد.

جنایات رژیم صهیونیستی که در سایه حمایت کامل آمریکا صورت گرفته است، تاکنون به شهادت بیش از 42 هزار و 26 فلسطینی که عمدتا زنان و کودکان هستند انجامیده است.

در همین راستا، رئیس‌جمهور ترکیه مکررا «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را «قصاب غزه» خوانده و او را به «آدولف هیتلر» آلمان نازی تشبیه کرده است.

اردوغان در ادامه نشست خبری خود افزود: «اقدامات ستیزه‌جویانه رژیم صهیونیستی که تحت راهبری دولت نتانیاهو صورت می‌گیرد، نقاطی فراتر از منطقه خاورمیانه را در خطر قرار داده است.»

طبق گزارش منابع ترکی، رئیس‌جمهور ترکیه ساعاتی دیگر مسجد جامع تیرانا، بزرگترین عبادتگاه مسلمانان در بالکان را افتتاح خواهد کرد که هزینه آن را ترکیه پرداخت کرده است.

اردوغان در ماه فوریه که میزبان راما بود، گفت: «حدود 600 شرکت ترکیه ای بیش از 15000 نفر را در آلبانی استخدام کرده‌اند.»

او گفت که آنکارا یکی از پنج سرمایه‌گذار خارجی بزرگ در آلبانی است و بیش از 3.5 میلیارد دلار در این کشور سرمایه‌گذاری کرده است.

دو کشور عضو ناتو همچنین روابط نظامی نزدیکی دارند و ترکیه هواپیماهای بدون سرنشین «بیرقدار تی‌بی2» خود را به تیرانا عرضه می کند.

اردوغان که به دنبال تقویت روابط در منطقه بالکان است، اواخر روز پنجشنبه عازم صربستان می شود.

حضور پنج قرنی عثمانی در صربستان به طور سنتی بر روابط بلگراد و آنکارا سنگینی می کرد.

یکی دیگر از دلایل تنش‌آمیز، روابط تاریخی ترکیه با استان جداشده سابق صربستان، یعنی کوزوو بوده است. کوزوو در سال 2008 استقلال خود را اعلام کرد، اقدامی که بلگراد هنوز از به رسمیت شناختن آن خودداری می کند.

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *