اخبار هفتگی نفت (منتهی به 28 اردیبهشت 1398)

اخبار هفتگی نفت (منتهی به 28 اردیبهشت 1398)
خلاصه اخبار

هفته چهارم اردیبهشت ماه 1398 شاخص های نفت به دلیل افزایش نگرانی ها از تشدید تنش ها در منطقه خاورمیانه و ادامه کاهش تولید اوپک، روند صعودی در پیش گرفتند.

با وب سایت سیگنال همراه شوید تا در ادامه این مطلب به بررسی مهمترین اخبار بازار نفت در هفته ای که گذشت بپردازیم.

نفت 100 دلار را خواهد دید؟

مرتضی بهروزی فر، کارشناس انرژی، ضمن اشاره به کاهش صادرات ایران در پی تحریم های امریکا گفت: “خروج 700 یا 500 هزار بشکه از بازار حجم زیادی نیست که بتواند تاثیرات زیادی در بازار داشته باشد. در این میان نیز روسیه، عربستان، امارات، عراق و کویت اعلام آمادگی کردند تا تولید نفت خود را افزایش دهند. بطور کلی باید بگویم که امکان دارد این نوسانات شوکی را به بازار وارد کند که نهایتا منجر به افزایش 5 تا 10 دلار قیمت نفت می شود اما افزایش بیش از این میزان ممکن نیست.”

آیا نفت ایران جایگزین دارد؟

بحث جایگزین کردن نفت ایران از دو بعد قابل بررسی است؛ یکی حجم و دیگری کیفیت. از نظر حجم هرچند کشورهایی در منطقه و اوپک همچون عربستان و امارات توان افزایش عرضه را دارند، اما با توجه به ریسک های دیگری که از سمت ونزوئلا، لیبی و نیجریه بازار نفت و را تهدید می کند، هر افزایش تولیدی از سوی عربستان و عرضه به معنای کاهش ظرفیت مازاد عرضه بازار نفت بوده و در صورت بروز التهابی هر چند کوچک، نفت افزایش شدیدی را تجربه خواهد کرد.

در خصوص کیفیت نیز ایمان ناصری، استراتژیست موسسه فکت گلوبال انرژی، می گوید: “هر پالایشگاه می تواند انواع گرید های متداول در بازار نفت را مصرف کند. در واقع با تغییر گرید نفت دریافتی تنها نوع و درصد محصولات فرآوری شده پالایشگاه ها تغییر می کند. عراق، امارات، کویت و عربستان کشورهایی از منطقه هستند که علاوه بر اینکه نفتی مشابه نفت ایران تولید می کنند، بلکه ظرفیت مازاد برای افزایش عرضه و جایگزینی نفت ایران دارند. بنابراین این کشور ها می توانند با کاهش ظرفیت مازاد تولید خود، در بازار نفت خود را جایگزین نفت ایران کنند.”

پالایشگاه هندی مشتری ایران 2 میلیون بشکه نفت از عربستان خرید!

پالایشگاه مانگالور در ماه ژوئن، 250 هزار تن معادل 2 میلیون بشکه در روز نفت از عربستان سعودی خریداری کرد که البته بیش از نیاز معمول 320 هزار بشکه این پالایشگاه است. با این حال پالایشگاه های ایندین اویل، بهارات پترولیوم و هندوستان پترولیوم پس از افزایش قیمت نفت عربستان در بازارهای آسیایی، درخواستی برای خرید نفت این کشور نداشتند.

ایران از نگاه آژانس بین المللی انرژی

در تازه ترین گزارش هفتگی آژانس بین المللی انرژی (IEA)، چشم انداز این سازمان از تقاضای جهانی نفت خام با در نظر گرفتن رکود اقتصادی در آسیا، برای نخستین بار از اکتبر کاهش یافته است.

آژانس انتظار دارد تولید روزانه نفت خام ایران در ماه جاری به کمترین سطح از زمان جنگ ایران با عراق در دهه 80 میلادی برسد. با این حال کاهش عرضه ای که با خروج نفت ایران از بازار ایجاد شده ، از سوی دیگر تولیدکنندگان نفت جبران خواهد شد.

تعیین کنندگان بازار نفت، این داستان: عربستان

ترامپ همزمان با اعلام عدم تمدید معافیت از تحریم خرید نفت ایران، عربستان سعودی و امارات را به عنوان همراهان امریکا برای توفق صادرات نفت ایران معرفی کرد. با این حال سعودی ها تاکنون هیچ اقدام عملی برای افزایش عرضه نفت به منظور پوشش جای خالی نفت ایران در بازار انجام نداده اند. اما چرا؟

به چند دلیل. شاید بزرگترین عامل اینکه عربستان تا کنون به افزایش عرضه دست نزده بی اعتمادی به ترامپ پس از اعطای معافیت به 8 کشور در دور قبلی تحریم ها باشد. اقدامی که همزمان با افزایش تولید عربستان باعث کاهش قیمت نفت از 80 تا 50 دلار شد.

سناریوی دیگر اما این است که عربستان احتمال می دهد ایران بتواند تحریم های امریکا را دور بزند. در این راستا موسسه وود مکنزی بر این باور است که ایران می تواند 700 تا 800 هزار بشکه از نفت خود را به فروش رساند.

صندوق بین المللی پول اعلام کرده عربستان برای برآورده کردن بوجه سال جاری خود به نفت 85 دلاری نیاز دارد. بنابراین فشار اقتصادی به عربستان عامل دیگر عدم تمایل ریاض به کاهش قیمت نفت است.

نگرانی از افزایش تنش ها در منطقه خاورمیانه از دیگر دلایل است. با وجود مواضع خصمانه ای که کشور های عربی حاشیه خلیج فارس در قبال ایران اتخاذ کرده اند، این کشور ها نمی خواهند در سیبل تنش ها قرار گرفته و شاهد وقوع جنگ در منطقه باشند.

از دست دادن جایگاه در اوپک و کاهش قدرت مذاکره در این سازمان دو نگرانی هستند که ممکن است عربستان را به عدم افزایش عرضه تا پیش از نشست رسمی اوپک متقاعد کرده باشد. در واقع عربستان می خواهد مطمئن شود که در نشست اوپک در ماه ژوئن، همه اعضا با او همراهی و از هر تصمیمی تبعیت خواهند کرد.

وزیر نفت کشورمان نیز همچنین در هفته های اخیر نسبت به برخی تکروی ها در اوپک هشداد داده و آن را موجب فروپاشی این سازمان معرفی کرده است. آخرین چیزی که عربستان می خواهد متهم شدن به تخلف ار دستورات اوپک و دسیسه چینی علیه یکی از اعضای قدیمی این سازمان یعنی ایران است. سناریوی دیگری که البته با احتمال کمتری نسبت به دیگر سناریو ها مطرح است، پیش بینی سعودی ها از کاهش رشد تقاضا برای نفت است. آژانس بین المللی انرژی برآورد خود از رشد روزانه تقاضا در سال جاری میلادی را در هفته گذشته 90 هزار بشکه کاهش داد.