اتفاق سیاسی ناگوار برای انرژی پاک در اروپا

اتفاق سیاسی ناگوار برای انرژی پاک در اروپا
خلاصه اخبار

جهش فوق‌العاده راست افراطی در انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا، بر اقدامات و تلاش‌های اقلیمی این بلوک برای حرکت به سوی انرژی پاک، سایه افکنده است.

به گزارش ایسنا، پیروزی چشمگیر احزاب پوپولیست راست افراطی در انتخابات اتحادیه اروپا، نتیجه بحران هزینه زندگی و قبوض انرژی بالاست که رای دهندگان اتحادیه اروپا طی دو سال گذشته، مجبور شدند تحمل کنند.

این هراس شکل گرفته که موفقیت راست افراطی در انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا و از دست دادن کرسی‌های سبزها، باعث نابودی اقدامات و تلاش‌های اتحادیه اروپا در زمینه آب و هوا شده است اما لزوما چنین نیست.

احزاب میانه و راست میانه «گروه حزب مردم اروپا»، همچنان بزرگترین گروه در پارلمان اتحادیه اروپا، خواهند بود که 720 کرسی دارد. گروه‌های چپ هم اکثر کرسی‌ها را حفظ کرده اند. سبزها بازنده بزرگ انتخابات بودند که آن هم به دلیل نارضایتی رای دهندگان از هزینه‌های سنگین «سبز شدن» بود.

بعلاوه، مبارزات انتخاباتی 2024 با سال 2019 بسیار متفاوت بود. در پی بحران انرژی در سال 2022 در اروپا که هنوز در بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا احساس می‌شود، در انتخابات امسال، امنیت انرژی و هزینه انرژی برای خانوارها، به وضوح بر هر بحثی پیرامون «اقدام فوری آب و هوا برای متوقف کردن بحران اقلیمی»، غالب بود.

به گفته تحلیلگران، عقیم کردن قوانین تصویب شده اتحادیه اروپا که به مرحله اجرایی رسیده است، بسیار دشوار خواهد بود. احزابی که از توافق سبز اروپا و سایر تلاش‌های قانونی اتحادیه اروپا برای رسیدن به وضعیت «کربن صفر» حمایت کرده‌اند، همچنان اکثریت را در پارلمان جدید اتحادیه اروپا در اختیار خواهند داشت.

کارشناسان استدلال می‌کنند که احزاب پوپولیست و راست افراطی، کرسی‌های بیشتری خواهند داشت، اما نمی‌توانند جهت‌گیری‌های اصلی سیاست‌ها را تغییر دهند. سیاستمداران و تحلیلگران می‌گویند با این حال، برخی از اقدامات جدید ممکن است برای مدت طولانی تری متوقف شده و مورد بحث قرار بگیرد و تصویب قوانین جدید دشوارتر شود.

یک مقام لهستانی در امور اقلیمی، اوایل هفته گذشته به رویترز گفت: تصویب همه سیاست‌های جدید دشوارتر خواهد بود. اما عقب نشینی بسیار بعید است.

اکثر قوانین تصویب شده احتمالا باقی خواهند ماند. اما انتظار می‌رود احزاب راست افراطی به ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی جدید اتحادیه اروپا از سال 2035، حمله کنند. در راستای تلاش‌ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از بخش حمل و نقل، اتحادیه اروپا در سال 2023 قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن، از سال 2035، همه خودروهای جدیدی که به بازار می‌آیند نمی‌توانند هیچ دی اکسید کربن منتشر کنند و در واقع فروش خودروهای جدید با موتورهای احتراق داخلی را ممنوع می‌کند. این قانون قرار است در سال 2026 بازبینی شود.

سیمون تاگلیاپیترا، کارشناس ارشد اندیشکده اقتصادی بروژل در بروکسل، در تحلیلی پس از انتخابات نوشت: اروپا از سناریویی اجتناب کرد که در آن راست افراطی، کرسی‌های زیادی را به دست آورد تا در موقعیتی قرار گیرد که بتواند بر سر از بین بردن قرارداد سبز اروپا مذاکره کند. این نگرانی وجود داشت که در سناریوی پیروزی احزاب راست افراطی، قرارداد سبز اروپا از بین برود اما این اتفاق نیافتاد. احزاب میانه، اکثریت کرسی‌های پارلمان اروپا را حفظ کرده است که نشان می‌دهد اروپا مسیر انتقال سبز را تغییر نخواهد داد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، وی افزود: اتحادیه اروپا اکنون باید به دنبال جلوگیری از تعلل در پارلمان اتحادیه اروپا و انفعال دولت‌های ملی باشد. با رسیدن قرارداد سبز به مرحله اجرا پس از پنج سال طراحی سیاست و قانون‌گذاری، انجام کارها در سطح ملی است که جاه‌طلبی‌های سبز اروپا را می‌سازد یا می‌شکند.

مرجع: ایسنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *