ابهام مالیات نقل‌و‌انتقال خودرو در بازار خاکستری

ابهام مالیات نقل‌و‌انتقال خودرو در بازار خاکستری
خلاصه اخبار

دنیای اقتصاد: پرداخت مالیات نقل‌و‌انتقال خودرو هرچند طبق قانون بر عهده فروشنده است، اما رانتی شدن بازار خودرو و جولان دلالان در آن، به‌نوعی سبب برداشت تفسیرهای متفاوتی از قانون موردنظر شده و گاهی خریدار و فروشنده خودرو بر سر این موضوع دچار اختلاف می‌شوند.

مالیات نقل‌و‌انتقال خودرو هنگام خرید و فروش خودرو، از سوی دولت دریافت می‌شود که به منظور نظارت بر مبادلات خودرو و تامین بخشی از هزینه‌های عمومی، تعیین شده است.

طبق قانون، مالیات نقل‌وانتقال خودرو بر عهده فروشنده است و وی باید قبل از انجام مراحل نهایی انتقال مالکیت خودرو، مالیات مربوطه را پرداخت کند.

اتفاقا تیرماه امسال، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران نیز اعلام کرد که از ابتدای شهریورماه، کلیه هزینه‌های مالیات نقل‌وانتقال، تسویه حساب عوارض سالانه و بدهی‌های شهرداری برای معاملات خودروهای صفرکیلومتر و کارکرده بر عهده فروشنده خواهد بود.

به گفته اسد کرمی، طبق تصمیم هیات‌مدیره اتحادیه، در راستای اجرای قوانین و مقررات سازمان امور مالیاتی مقرر شده که از تاریخ اول شهریور 1403کلیه هزینه‌های مالیات نقل‌وانتقال و مفاصاحساب عوارض سالانه و بدهی‌های شهرداری اعم از معاملات خودروهای صفر‌کیلومتر و کارکرده بر عهده فروشنده باشد و وی باید هنگام فروش، تسویه‌حساب‌های مربوطه را به خریدار تحویل‌ دهد. این تصمیم به دلیل بروز اختلاف بین فروشندگان و خریداران خودرو مبنی بر اینکه کدام‌یک باید مالیات نقل‌وانتقال خودرو را بپردازند، اتخاذ شده است. بنابراین طبق مصوبه اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران، از 45 روز پیش، مالیات نقل‌وانتقال خودرو بر عهده فروشنده قرار گرفته است.

این در حالی است که با وجود مصوبه موردنظر، همچنان بین خریدار و فروشنده خودرو بر سر پرداخت مالیات نقل‌وانتقال، اختلاف نظر وجود دارد و هریک، دیگری را مسوول پرداخت این مالیات می‌داند.

به نظر می‌رسد یکی از دلایل بروز این اختلاف، علاوه بر نبود قانونی قوی، رانتی شدن بازار خودرو و جولان دلالان است. در واقع دلالان به‌نوعی دست بالا را در بازار خودرو دارند و به همین دلیل آنها تعیین می‌کنند که مالیات نقل‌وانتقال خودرو را چه کسی بپردازد و از همین رو، این مالیات معمولا بر عهده خریدار می‌افتد. البته خریدار و فروشنده در موارد بسیاری بر سر مالیات نقل‌وانتقال خودرو توافق می‌کنند، به‌نحوی که گاهی حتی ممکن است مالیات مربوطه بین طرفین تقسیم شود.

به‌هر‌حال با وجود مصوبه اتحادیه، همچنان اختلاف‌نظر بر سر مسوول پرداخت مالیات نقل‌وانتقال خودرو حل نشده و به نظر می‌رسد راه‌حل نهایی، همان توافق طرفین است.

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *