آیا چشم‌انداز یورو/دلار صعودی است؟

آیا چشم‌انداز یورو/دلار صعودی است؟
خلاصه اخبار

یورو/دلار تحت تأثیر خلق و خوی دلار آمریکا و همچنین انتظارات برای توقف نرخ بهره‌ی بانک مرکزی اروپا، امروز در سطح 1.0550 قرار گرفت.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس استریت» یورو/دلار (EUR/USD) در حوالی سطح 1.0550 معامله می‌شود؛ آنچه در نوسانات قیمت این جفت‌ارز موثر است، خلق و خوی غم‌انگیز دلار آمریکا و همچنین انتظارات برای توقف نرخ بانک مرکزی اروپاست.

گذشته از آن، معامله‌گران از یک سو، چشم‌انتظار نشست بانک مرکزی اروپا (ECB) برای تصمیم‌گیری درباره‌ی نرخ بهره هستند و از سوی دیگر، تولید ناخالص داخلی سه ماهه‌ی سوم ایالات متحده را در کانون توجه دارند.

تحلیل اجمالی بنیادین

یورو/دلار آمریکا برای دومین روز متوالی و در سایه‌ی تقویت دلار آمریکا سقوط کرد و به زیر سطح 1.0600 رسید.

هم‌اکنون، علاوه بر نشست بانک مرکزی اروپا (ECB)، داده‌های اقتصادی ایالات متحده در کانون توجه فعالان بازار قرار دارد. در همین راستا، با توجه به کاهش تورم و تداوم فعالیت‌های اقتصادی، انتظار می‌رود بانک مرکزی اروپا در روز پنج‌شنبه، نرخ‌های بهره را بدون تغییر نگه دارد و البته بحث‌ها حول اصلاحات پیرامون ملزومات ذخایر و ترازنامه باشد. برخی بر این باورند که کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، نیز بر لحن جنگ‌طلبانه‌ی خود پایبند خواهد ماند.

افزون بر آن، طبق اعلام بانک مرکزی، رشد سالانه وام‌های خصوصی منطقه یورو، از 1 درصد در ماه اوت به 0.8 درصد کاهش یافت. همچنین، نظرسنجی کسب و کار IFO آلمان فراتر از انتظارات 85.9 بود و شاخص کل آن با افزایش در سطح 86.9، به رقم شگفت‌انگیزی اشاره کرد. این در واقع اولین افزایش از ماه آوریل بود.

از چشم‌انداز دیگر، داده‌های مسکن منتشر‌شده‌ی ایالات متحده در روز چهارشنبه نیز فراتر از انتظارات بود.

با نگاهی رو به جلو، در روز پنج‌شنبه، علاوه بر داده‌های مطالبات بیکاری و سفارشات کالای بادوام، داده‌های کلیدی تولید ناخالص داخلی سه ماهه‌ی سوم (شامل شاخص قیمت هزینه‌ی مصرف شخصی اصلی) منتشر خواهد شد. بدیهی است که داده‌های قوی می‌تواند مسیر رشد بهای دلار آمریکا را هموارتر کند و برعکس، آمار غیرمنتظره‌ی منفی، به اصلاح بیشتر ختم شود.

نوسانات دلار

تحلیل اجمالی تکنیکال

کاهش یورو/دلار آمریکا برای دومین روز متوالی ادامه دارد و این جفت، عقب‌نشینی را از بالاترین سطح ماهانه‌ی خود امتداد می‌دهد. این کاهش، بالاتر از میانگین متحرک ساده 20 روزه (20-SMA) در سطح 1.0560 پشتیبانی پیدا کرده است. به علاوه، شاخص‌های تکنیکال در نمودار روزانه، بیانگر نمایی ترکیبی هستند و مومنتوم گرچه بالاتر از خط وسط قرار دارد، اما به روند رو به پایین اشاره می‌کند و شاخص قدرت نسبی (RSI) نیز گرچه شیب مثبتی را نشان می‌دهد، اما چرخش به سمت جنوب را در برنامه‌ی خود دارد.

این جفت در حال حاضر در حال آزمایش منطقه پشتیبانی در حدود 1.0560 است. در نمودار 4 ساعته، شاخص‌های تکنیکال به روند نزولی اشاره می‌کنند و سطح حمایت کلیدی یک خط روند صعودی در حدود 1.0550 است. تا زمانی که قیمت بالاتر از آن سطح باقی بماند، افزایش مجدد یورو امکان‌پذیر است. با این حال، شکست به زیر این سطح، باعث زیان‌های بیشتر می‌شود و ابتدا 1.0530 و سپس 1.0500 را هدف قرار می دهد.

نکته قابل توجه آن است که برای اینکه چشم‌انداز تکنیکال صعودی شود، یورو باید به بالای 1.0610 صعود کند.

یورو

مرجع: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز