آیا منتظر تثبیت طلا باشیم؟

آیا منتظر تثبیت طلا باشیم؟
خلاصه اخبار

گرچه طلا به روند اصلاحی دست زد اما به دلیل فعالیت‌های معاملاتی ضعیف در تعطیلات، احتمال تثبیت برای فلز زرد وجود دارد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس استریت» طلا (XAU/USD) روند اصلاحی خود را تمدید کرده است، با این حال به دلیل فعالیت‌های معاملاتی ضعیفی که در حال حاضر با وجود تعطیلات در بازارها جریان دارد، احتمال می‌رود که تثبیت در پیش باشد.

با تمام این‌ها، از آنجا که با وجود کاهش شرایط بازار کار و روند نزولی آشکار در تورم اصلی، احتمال کاهش زودهنگام نرخ بهره توسط فدرال رزرو بیشتر در میان فعالان بازار برجسته می‌شود، این فلز گرانبها ممکن است به طور کلی همچنان در مسیر مثبت باقی بماند. بدیهی است که کاهش نرخ می‌تواند هزینه‌ی فرصت نگهداری فلز زرد را کاهش دهد و دلار آمریکا را که قیمت‌گذاری آن براساس قیمت طلا انجام می‌گیرد، تضعیف کند.

طلا و دلار

انتظار می‌رود که قیمت طلا با سودهای قابل توجهی بیش از 13.50 درصد، سال 2023 را به پایان برساند و البته تقویت انتظارات پیرامون آغاز به کاهش نرخ‌های بهره از مارس 2024 توسط فدرال رزرو، جذابیت رشد قیمت طلا در سال 2024 را حفظ خواهد کرد. در ادامه، آمار و ارقام اداره اشتغال غیرکشاورزی ایالات متحده و PMI تولید ISM برای ماه نوامبر، حرکت قیمت بیشتر قیمت طلا را هدایت خواهد کرد.

مروری بر حرکت قیمت طلا در سایه‌ی رویدادهای کلیدی

همگام با بهبود بیشتر بازدهی دلار و خزانه‌داری آمریکا، قیمت طلا بیشتر به حوالی سطح 2063.00 دلار سقوط کرد. گفتنی است بازدهی 10 ساله خزانه‌داری ایالات متحده به نزدیکی 3.90 درصد بازگشت و شاخص دلار آمریکا نیز (DXY) به نزدیک 101.35 صعود کرده است.

از آنجا که موضع فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره‌ی طولانی‌تر، ماهیت خود را از دست داده و سرمایه‌گذاران بر کاهش اولیه‌ی نرخ در سال 2024 باور دارند، جذابیت گسترده‌تر برای دارایی‌های بدون بازده صعودی است.

 مطابق با گزارش ابزار CME نظارت بر نرخ فدرال، معامله‌گران با احتمال 73% بر این باورند که فدرال رزرو 25 واحد پایه (bps) کاهش را در نرخ بهره اعمال کند و آن را به 5.00 الی 5.25% برساند. به علاوه، احتمال اینکه فدرال رزرو در ماه می نیز به کاهش نرخ استقراض ادامه دهد، 72 درصد است.

افزون بر آن، روند کاهشی واضح در تورم اساسی به سمت 2 درصد، شانس کاهش نرخ بهره را تقویت می‌کند.

نرخ بهره

آنچه مسلم است سناریوی سیاست‌های پولی محدودکننده‌ی طولانی‌مدت می‌تواند بر چشم‌انداز اقتصادی اقتصاد ایالات متحده تاثیر بگذارد.

و اما در چشم‌انداز داده‌های کلیدی، وزارت کار ایالات متحده، مطالبات اولیه‌ی بیکاری (IJC) را برای هفته‌ی منتهی به 22 دسامبر گزارش کرد. تعداد افرادی که برای اولین بار درخواست مزایای بیکاری داشتند، 218 هزار نفر بود که رقمی فراتر از برآورد قبلی 206 هزار نفری و توافق 210 هزار نفری تلقی شد.

همچنین داده‌های بازار کار، این موضوع را شفاف‌سازی می‌کند که آیا سیاست‌گذاران فدرال رزرو باید به دنبال سیاست‌های محدودکننده‌ی پولی باشند یا بیشتر به نرخ‌های بهره بالاتر پایبند بمانند.

با توجه به اینکه فدرال رزرو در سایه‌ی کاهش تورم و همچنین تعدیل تقاضای نیروی کار، موضع نرخ بهره را نسبت به سه جلسه‌ی اخیر سیاست پولی، بدون تغییر حفظ کرده است، موضع سیاست پولی محدودکننده‌ی پایدار برای مدت طولانی‌تر می‌تواند از میزان انعطاف‌پذیری در بازار کار ایالات متحده بکاهد.

با تمام این‌ها، سیاست‌گذاران فدرال رزرو از روند نزولی واضح در فشارهای قیمتی اطمینان دارند و یک سیاست محدودکننده برای تضمین دستیابی به ثبات قیمت‌ها نیز حفظ خواهد شد.

تحلیل تکنیکال: قیمت طلا به سمت سطح 2060 دلار تغییر جهت می‌دهد

قیمت طلا در روز پنج‌شنبه به زیر محدوده‌ی معاملاتی 2064 تا 2088 دلار سقوط کرد. حجم معاملات به دلیل تعطیلات و در بحبوحه‌ی عدم حضور تعداد قابل توجهی از فعالان بازار، کم و محدود است. این فلز گرانبها در روز پنج‌شنبه، مقداری رزرو سود را شاهد شد.

به طور کلی، میانگین‌های متحرک نمایی 20 و 50 روزه (EMA) با شیب رو به بالا از صعود بیشتر در آینده خبر می‌دهند. علاوه بر آنها، نوسانگرها به حرکت قدرتمند در جهت صعودی اشاره دارند.

مرجع: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز