آیا روند صعودی طلا متوقف شده؟

آیا روند صعودی طلا متوقف شده؟
خلاصه اخبار

در پی افزایش دلار آمریکا، طلا روند صعودی را که از 17 اکتبر آغاز شده بود، متوقف کرد و امروز در سطح 1970 دلار معامله شد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز ، به نقل از اینوستینگ، طلا در معاملات آسیایی روز دوشنبه، در حدود 1970 دلار در هر اونس تروی معامله شد و به این ترتیب، روند صعودی را که از 17 اکتبر آغاز شده بود، متوقف کرد.

از طرفی، شاخص دلار آمریکا (DXY) با رشد قیمت، در حدود سطح 106.30 قرار گرفت. در واقع، آنچه انگیزه‌ی صعودی برای دلار آمریکا شد، حرکت مثبت در بازدهی خزانه‌داری ایالات متحده بود. چرا که بازدهی 10 ساله خزانه داری ایالات متحده با 1.30 درصد افزایش تا زمان انتشار، به 4.98٪ رسید.

بدیهی است که تنش‌های ژئوپلیتیکی بین اسرائیل و حماس، به افزایش تقاضا برای طلا به عنوان یک دارایی سنتی امن کمک می‌کند، با این حال، احساسات ریسک‌پذیر فعلی قیمت طلا را به چالش می‌کشد.

افزون بر آن، داده‌های اقتصادی قوی ایالات متحده که در هفته‌ی قبل منتشر شد، به‌طور بالقوه از دلار آمریکا پشتیبانی کرد. در همین حوزه، داده‌های شغلی اخیر تصویری از یک اقتصاد قوی را ترسیم می‌کند. مطالبات اولیه‌ی هفتگی بیکاری نیز به پایین‌ترین سطح خود از ژانویه رسیده است که خبر از بازار کار مستحکم و انعطاف‌پذیر می‌دهد. البته در فروش خانه‌های موجود، روندی متفاوت مشاهده شد؛ این آمار به پایین‌ترین حد خود از سال 2010 کاهش یافته است که گواهی بر چالش‌های موجود در بازار مسکن است.

در حوزه‌ی اظهارات کلیدی مقامات بانکی، پاتریک هارکر، رئیس فدرال رزرو فیلادلفیا، به ترجیح این بانک برای بدون تغییرماندن نرخ‌های بهره اشاره کرد و رافائل بوستیک، رئیس فدرال رزرو آتلانتا، نیز در روز جمعه کاهش نرخ بهره را تا قبل از اواسط سال آینده از سوی فدرال رزرو بعید دانست.

نرخ بهره

در کنار آنها، لورتا مستر، رئیس فدرال رزرو کلیولند نیز با اشاره به اینکه فدرال رزرو در اوج چرخه‌ی افزایش نرخ بهره یا نزدیک به اوج است، بر وابستگی این بانک به داده‌ها تاکید کرد و اذعان داشت که داده‌های منتشرشده در هفته‌ی گذشته، می‌تواند بر تصمیم‌گیری بانک مرکزی در مورد آینده‌ی سیاست پولی تاثیر بگذارد.

هفته‌ی گذشته، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو با تاکید بر پتانسیل موجود برای تشدید بیشتر سیاست پولی در پاسخ به نشانه‌های بیشتر رشد، به صراحت اعلام کرد که بانک مرکزی، برنامه‌ریزی فوری برای افزایش نرخ ندارد.

و اما داده‌های مهمی که در کانون توجه سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت، PMI اس اند پی Global در روز سه‌شنبه، و به دنبال آن تولید ناخالص داخلی (GDP) سه‌ماهه‌ی سوم در روز پنج‌شنبه خواهد بود. اهمیت این شاخص‌های کلیدی از آن جهت خواهد بود که نه‌تنها به طور قابل توجهی بر احساسات بازار تاثیر می‌گذارد، بلکه بینش‌هایی را در مورد چشم‌انداز اقتصادی گسترده‌تر ایالات متحده نیز ارائه می‌دهد.

 PMI

مرجع: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز