آیا روند صعودی طلا تداوم دارد؟

آیا روند صعودی طلا تداوم دارد؟
خلاصه اخبار

طلا (XAU/USD) در اوایل جلسه‌ی اروپا با کسب پیشنهادات تهاجمی، به بالاترین حد دو هفته‌ای صعود کرد، اگرچه این روند تداومی نداشت.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس استریت» طلا (XAU/USD) در اوایل جلسه‌ی اروپا با کسب پیشنهادات تهاجمی، به بالاترین حد دو هفته‌ای صعود کرد، اگرچه این روند تداومی نداشت.

با اینکه انتظار می‌رود فدرال رزرو نرخ‌های بهره را بیشتر از این افزایش دهد، اما بازارها همچنان بر یک سری کاهش نرخ در سال 2024 متفق‌القول هستند. این امر، نه‌تنها منجر به کاهش بیشتر بازده اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده می‌شود، بلکه دلار آمریکا (USD) را به پایین‌ترین سطح خود از 31 آگوست می‌کشاند که به نوبه‌ی خود، نقش یک باد موافق را برای فلز گرانبها ایفاء می‌کند.

با تمام این‌ها، حال و هوای بازارهای سهام که لحن صعودی بنیادین را به همراه داشت، با امید به محرک‌های بیشتر از سوی چین تقویت شد و مانعی بر سر راه رشد بیشتر قیمت امن طلا ایجاد کرد.

به نظر می‌رسد معامله‌گران در آستانه‌ی انتشار صورتجلسه FOMC، تمایلی به انجام شرط‌بندی‌های صعودی ندارند و موضع انتظار را ترجیح می‌دهند. افزون بر آن، نقطه‌نظرات سیاست‌گذاران در مورد افزایش و عدم افزایش دوباره‌ی نرخ بهره توسط فدرال رزرو در کانون توجه معامله‌گران قرار دارد که بر دلار آمریکا تاثیر می‌گذارد و انگیزه‌ی جدیدی برای طلا XAU/USD ایجاد می‌کند.

فروش دلار آمریکا در پی انتظارات ضعیف فدرال رزرو ثابت مانده است و به قیمت طلا کمک کرد تا در روز سه شنبه کشش مثبت قوی را به دست آورد.

هم‌اکنون به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران نه‌تنها متقاعد شده‌اند که فدرال رزرو چرخه‌ی افزایش نرخ بهره خود را تکمیل کرده است، بلکه به دنبال سرنخ‌هایی هستند که بدانند بانک مرکزی چه زمانی می‌تواند در صدد کاهش سیاست‌های پولی خود برآید.

افزایش نرخ بهره

از سوی دیگر، بازده اوراق قرضه 2 ساله دولت ایالات متحده که حساس به نرخ است، کمتر از هدف فعلی 5.25 تا 5.50 درصد وجوه فدرال رزرو باقی می‌ماند که به وضوح بیان می‌کند حرکت به نفع کاهش نرخ در حال رشد است. همچنین بازدهی شاخص 10 ساله خزانه‌داری ایالات متحده به پایین‌ترین حد دو ماه اخیر کاهش می‌یابد که علاوه بر تضعیف دلار، حال و هوای مطلوب بازار را خنثی می کند و قدمی مثبت به نفع فلز زرد غیر بازده برمی‌دارد.

و در نهایت، ابزار CME فدرال رزرو، به احتمال تقریباً 30 درصدی بر این باور است که فدرال رزرو از مارس 2024 کاهش نرخ بهره را آغاز کند و تا پایان سال، به میزان تقریبی تقریباً 100 bps کاهش تجمعی را استارت بزند.

در عین حال، مقامات فدرال رزرو و از جمله توماس بارکین، رئیس فدرال رزرو ریچموند، با اشاره به وجود تورم، بر این احتمال خاطرنشان کردند که در صورت نیاز به تغییر در داده‌های اقتصادی، افزایش بیشتر نرخ بهره ضروری خواهد بود و بدیهی است که این موضوع می‌تواند به عنوان یک باد مخالف برای فلز گرانبها عمل کند.

طلا و دلار

مرجع: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز