آیا روند رشد طلا محدود می‌شود؟

آیا روند رشد طلا محدود می‌شود؟
خلاصه اخبار

با بروز خوشبینی‌ها در مورد اقدامات محرک چین، قیمت طلا (XAU/USD) در اولین روز از هفته‌ی جدید، در نزدیکی منطقه 1973 دلاری خریدهای نزولی را به خود جلب می‌کند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس استریت» قیمت طلا (XAU/USD) در اولین روز از هفته‌ی جدید، در نزدیکی منطقه 1973 دلاری خریدهای نزولی را به خود جلب می‌کند؛ البته این روند، تداوم ندارد و فلز زرد در زیر سقف قیمت دو هفته‌ای که روز جمعه لمس شد، باقی می‌ماند.

گفتنی است عامل کلیدی محدودشدن سود فلز امن گرانبها در اوایل نشست اروپایی، خوش‌بینی اخیر نسبت به اقدامات محرک اضافی از سوی چین بود. با این حال، در بحبوحه انتظارات فدرال رزرو، روند کاهشی مسکوت باقی می‌ماند. 

در حال حاضر بازارها علاوه بر آنکه احتمال کاهش نرخ بهره از مارس 2024 را در نظر دارند، به نظر می‌رسد فعالان و سرمایه‌گذاران متقاعد شده‌اند که بانک مرکزی ایالات متحده در نشست دسامبر 2023 نسبت به حفظ شرایط موجود اقدام کند. این موضوعات به نوبه‌ی خود، دلار آمریکا (USD) را به پایین‌ترین سطح خود از 31 اوت هدایت می‌کند.

گذشته از آن، ریسک‌های ژئوپلیتیکی در کنار بدترشدن چشم‌انداز اقتصاد جهانی، عوامل دیگری هستند که از قیمت طلای امن حمایت می‌کنند.

در عین حال، معامله‌گران ممکن است ترجیح دهند قبل از جلسه‌ی FOMC که قرار است روز سه شنبه برگزار شود، در موضع احتیاط باقی بمانند و از شرط‌بندی تهاجمی جهت‌دار خودداری کنند. از آنجا که این صورتجلسه، بینشی تازه از مسیر نرخ بهره و دیدگاه سیاستگذاران در مورد لزوم یا عدم لزوم افزایش مجدد نرخ بهره در سال جاری ارائه می‌دهد، مورد ارزیابی دقیق قرار می‌گیرد. این امر به نوبه‌ی خود، نه‌تنها نقشی کلیدی در تاثیرگذاری بر پویایی قیمت دلار خواهد داشت، بلکه انگیزه‌ی جدیدی برای قیمت طلای بدون بازده فراهم خواهد کرد.

طلا و دلار

تجزیه و تحلیل اجمالی تکنیکال

از منظر تکنیکال، گاوها باید قبل از شرط‌بندی جدید، در انتظار قدرت پایدار و پذیرش سطحی بالاتر از منطقه عرضه 1990 دلاری باشند.

گذشته از آن، ممکن است قیمت طلا از مرز 2000 دلار عبور کند و یک اوج چند ماهه را حوالی 2009 الی 2010 دلار که در 27 اکتبر لمس شد، مجدداً آزمایش کند.

از جنبه منفی، برخی فروش‌های متعاقب می‌توانند به حمایت مربوطه بعدی در نزدیکی منطقه 1963 دلاری اشاره کنند که در زیر آن طلا (XAU/USD) می‌تواند میانگین متحرک ساده 200 روزه (200-SMA) را که در حال حاضر نزدیک منطقه 1937 الی 1938 دلار است، به چالش بکشد.

مع‌الوصف، قیمت طلا باید بالاتر از 1990 باشد تا گاوها بتوانند کنترل کوتاه‌مدت را در دست بگیرند.

مرجع: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز