آیا خصوصیسازی خودرو بالاخره از روی کاغذ به واقعیت میرسد؟
خصوصیسازی صنعت خودرو در پیچ تاریخی؛ آیا تصمیمات مجلس بالاخره مسیر این صنعت را تغییر خواهد داد؟ منتظر جزئیات بیشتر باشید!
جلسه سرنوشتساز در کمیسیون اصل ۴۴
کمیسیون ویژه حمایت از تولید امروز میزبان نشستی کلیدی با حضور مدیران عامل ایرانخودرو و سایپا، رئیس هیأت عامل ایدرو و نمایندگان نهادهای موثر دیگر است. این جلسه با محوریت بررسی رقابتپذیری و خصوصیسازی صنعت خودرو برگزار میشود. حضور نمایندگان وزارت صمت، بانک مرکزی، دیوان محاسبات و مرکز پژوهشها در این جلسه نشان میدهد که واگذاری سهام دولتی خودروسازان به مرحلهای جدی رسیده است.
اصل ۴۴؛ شاهکلید خصوصیسازی
بند ج اصل ۴۴ قانون اساسی دولت را موظف به واگذاری ۸۰ درصد از سهام بخشهای دولتی به بخش خصوصی میکند. طرح موضوع در این کمیسیون نشان میدهد که هدف اصلی، واگذاری سهام دولتی خودروسازان است. اما اگر تمرکز تنها بر رقابتپذیری بود، این موضوع میتوانست در کمیسیون صنایع و معادن بررسی شود.
تجربههای نیمهتمام خصوصیسازی
در دولت سیزدهم اقداماتی برای خصوصیسازی انجام شد، از جمله اعلام برنامه فروش برخی سهامهای تودلی، اما این گامها به نتایج ملموس منجر نشد. دلیل این ناکامیها، گستردگی چالشها و عدم هماهنگی در سیاستگذاریها بود. خصوصیسازی صنعت خودرو نیازمند اجماع میان نهادهای مختلف و اجرای دقیق برنامههاست.
چالشهای پیش روی خصوصیسازی
واگذاری سهام دولت در خودروسازیها با موانعی چون مقاومت برخی ذینفعان، نبود تقاضای کافی و مشکلات ساختاری مانند فناوری قدیمی و بدهیهای سنگین روبهرو است. همچنین، سیاستهای قیمتگذاری دستوری یکی از اصلیترین موانع خصوصیسازی به شمار میرود. کنترل قیمتها علاوه بر زیاندهی شرکتها، انگیزه سرمایهگذاران را نیز کاهش داده است.
بدهیهای سنگین؛ تهدیدی برای واگذاری سهام
بسیاری از شرکتهای خودروسازی ایران با بدهیهای سنگین به بانکها، قطعهسازها و نهادهای دیگر دستوپنجه نرم میکنند. این مسئله جذابیت شرکتها برای خریداران خصوصی را کاهش میدهد. بدون رفع این بدهیها، خصوصیسازی به موفقیت نخواهد رسید.
مسیر شفافیت و اصلاحات اساسی
خصوصیسازی صنعت خودرو نیازمند اصلاحات عمیق در ساختارهای مدیریتی و اقتصادی، افزایش شفافیت، کاهش دخالتهای دولتی و حمایت واقعی از بخش خصوصی است. جلسه امروز میتواند نقطه شروعی برای این تغییرات باشد. اما تحقق این اهداف به گامهای عملی و هماهنگی کامل میان دستگاههای مسئول نیاز دارد.
فصلی تازه در صنعت خودرو
خصوصیسازی صنعت خودرو میتواند فصلی تازه در توسعه این صنعت رقم بزند. اما موفقیت این مسیر منوط به حل چالشها، تغییر سیاستهای گذشته و اجرای دقیق برنامههاست. آیا جلسه امروز آغازگر این مسیر خواهد بود؟