آموزش کامل کار با کیف پول وب ۳ اوکی‌اکس (OKX)؛ غیرمتمرکز و غیر امانی

آموزش کامل کار با کیف پول وب ۳ اوکی‌اکس (OKX)؛ غیرمتمرکز و غیر امانی
خلاصه اخبار

«کیف پول وب۳ اوکی‌اکس» یک ابزار مدیریت و نگهداری دارایی‌های دیجیتال از نوع غیرامانی (Self Custodial) و چند‌زنجیره‌ای (Multi-Chain) است که به عنوان یک افزونه مرورگر یا اپلیکیشن موبایل/وب‌اپ در دسترس است. غیرامانی بودن به این معناست که اوکی‌اکس هیچ کنترلی روی کیف پول یا دارایی‌های شما ندارد. به عنوان مالک «کیف پول وب ۳»، …

«کیف پول وب3 اوکی‌اکس» یک ابزار مدیریت و نگهداری دارایی‌های دیجیتال از نوع غیرامانی (Self Custodial) و چند‌زنجیره‌ای (Multi-Chain) است که به عنوان یک افزونه مرورگر یا اپلیکیشن موبایل/وب‌اپ در دسترس است. غیرامانی بودن به این معناست که اوکی‌اکس هیچ کنترلی روی کیف پول یا دارایی‌های شما ندارد.

به عنوان مالک «کیف پول وب 3»، شما مسئولیت کامل دارایی‌های کریپتو داخل کیف پول خود را خواهید داشت. هیچ شخص‌ ثالث دیگری در شبکه، از جمله صرافی اوکی‌اکس، نمی‌تواند انتقال دارایی‌ها در هیچ شبکه پشتیبانی‌شده‌ای را کنترل کند. در این مطلب از میهن بلاکچین نحوه کار با «کیف پول وب 3» اوکی‌اکس را برای آموزش کاربران آماده کرده‌ایم.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

نحوه راه‌اندازی کیف پول اوکی‌اکس

نحوه راه‌اندازی در دسکتاپ یا تلفن هوشمند بسیار مشابه است که هر دو مورد را در این مقاله توضیح داده‌ایم.

الف. استفاده از افزونه مرورگر «OKX Web3 Wallet»

1. افزونه «کیف پول اوکی‌اکس» را دانلود کنید.
این افزونه را می‌توانید در بازار اکستنشن مرورگر کروم پیدا کنید.

2. ایجاد یا بازیابی یک کیف پول جدید
در صفحه راه‌اندازی، دو گزینه وجود دارد: یکی برای ایجاد کیف پول جدید و دیگری برای وارد کردن کیف پول موجود با استفاده از عبارات بازیابی (Seed Phrases) آن. اگر اولین بار است که آن را استفاده می‌کنید، گزینه ایجاد کیف پول جدید را انتخاب کنید.

افزونه کیف پول وب 3 اوکی‌اکس
افزونه کیف پول وب 3 اوکی‌اکس

3. ایجاد رمز عبور
در صفحه بعدی، از شما خواسته می‌شود تا یک رمز عبور برای کیف پول خود ایجاد کنید. این رمز عبور در صورت اینکه کسی به دستگاه شما دسترسی پیدا کند، یک لایه امنیتی اضافی خواهد بود.

4. عبارات بازیابی خود را یادداشت کنید
بعد از ایجاد رمز عبور، حتماً عبارات بازیابی (12 کلمه تصادفی) خود را ثبت کنید. پیشنهاد می‌کنیم این کلمات را با خودکار روی کاغذ بنویسید و در جایی امن نگه دارید. پس از ثبت عبارات بازیابی، آن را برای اطمینان از صحت ثبت، امتحان خواهیم کرد.

افزونه کیف پول وب 3 اوکی‌اکس
افزونه کیف پول وب 3 اوکی‌اکس

5. کیف پول خود را پر کنید
اکنون که کیف پول وب 3 اوکی‌اکس خود را ایجاد کرده‌اید، زمان انتقال دارایی‌ها فرا رسیده است. اگر از کاربران صرافی اوکی‌اکس هستید، می‌توانید کیف پول خود را مستقیماً به صرافی متصل کرده و دارایی‌های خود را به راحتی برداشت کنید. همچنین می‌توانید دارایی‌ها را از خارج از اوکی‌اکس به کیف پول خود منتقل کنید.

توجه داشته باشید که به دلیل محدودیت‌هایی که اوکی‌اکس برای کشور ایران ایجاد کرده است، قادر به ثبت نام و احراز در صرافی متمرکز آن نخواهید بود، اما برای استفاده از کیف پول غیرمتمرکز آن، مشکلی وجود نخواهد داشت.

ب. استفاده از اپلیکیشن موبایل/وب اوکی‌اکس

1. اپلیکیشن اوکی‌اکس را از طریق لینک مربوط صفحه دانلود کیف پول اوکی‌اکس دانلود کنید
اپلیکیشن اوکی‌اکس برای هر دو دستگاه موبایل و دسکتاپ موجود است. شما می‌توانید هم به صرافی اوکی‌اکس و هم به «کیف پول وب 3» دسترسی داشته باشید.

2. اتصال حساب اوکی‌اکس (اختیاری)
اگر حساب اوکی‌اکس دارید، می‌توانید با ورود به حساب خود، کیف پول خود را به حساب صرافی متصل کنید. برای استفاده از قابلیت‌های وب 3 اپلیکیشن نیازی به حساب اوکی‌اکس ندارید.

3. ایجاد یک کیف پول جدید
در صفحه راه‌اندازی، مانند دسکتاپ و افزونه مرورگر، دو گزینه وجود دارد: یکی برای ایجاد کیف پول جدید و دیگری برای وارد کردن کیف پول موجود با استفاده از عبارات بازیابی. اگر اولین بار است که آن را تنظیم می‌کنید، گزینه ایجاد کیف پول جدید را انتخاب کنید.

اپلیکیشن کیف پول وب 3 اوکی‌اکس
اپلیکیشن کیف پول وب 3 اوکی‌اکس

4. ایجاد رمز عبور
در صفحه بعدی، از شما خواسته می‌شود تا یک رمز عبور برای کیف پول خود ایجاد کنید. این رمز عبور یک لایه امنیتی اضافه خواهد بود. همچنین بسته به دستگاه خود، می‌توانید از قابلیت‌های Face ID یا اثر انگشت برای ورود استفاده کنید.

5. عبارات بازیابی خود را ثبت کنید
بعد از ایجاد رمز عبور، حتماً عبارات بازیابی خود را ثبت کنید. پیشنهاد می‌کنیم این کلمات را با خودکار روی کاغذ بنویسید و در جایی امن نگه دارید. پس از ثبت عبارات بازیابی، آن را برای اطمینان از صحت ثبت، امتحان خواهیم کرد.

نحوه بازیابی کیف پول اوکی‌اکس

برای بازیابی کیف پول اوکی‌اکس خود یا انتقال 12 کلمه خود از کیف پول دیگر به کیف پول اوکی‌اکس مراحل زیر را طی کنید.

1. آیا عبارات بازیابی خود را دارید؟
اگر دسترسی به کیف پول خود را از دست داده‌اید یا رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید، با داشتن عبارات بازیابی می‌توانید به راحتی کیف پول خود را بازیابی کنید.

2. دانلود افزونه مرورگر وب 3 اوکی‌اکس یا اپلیکیشن اوکی‌اکس
اگر قبلاً افزونه مرورگر یا اپلیکیشن را نصب کرده‌اید، آماده‌اید. در غیر این صورت، دستورالعمل‌های بالا را دنبال کنید تا کیف پول جدیدی راه‌اندازی کنید.

3. روی «Import wallet» کلیک کنید
از شما خواسته می‌شود تا عبارات بازیابی 12 کلمه‌ای خود را وارد کنید. اگر در حال بازیابی یک کیف پول خارجی هستید، می‌توانید آن عبارات بازیابی یا کلید خصوصی را وارد کنید.

ادامه مراحل نیز طبق گام‌هایی خواهد بود که در متن فوق توضیح داده شد.

با کیف پول اوکی‌اکس، می‌توانید به بازار توکن‌های غیرمثلی (NFT) اوکی‌اکس دسترسی پیدا کنید، دنیای دیفای را کاوش کنید، به DAppها متصل شوید و مهم‌تر از همه، دارایی‌های کریپتوی خود را امن و محفوظ نگه دارید.

کیف پول وب3 اوکی‌اکس به عنوان دروازه اصلی به دنیای آنچین، ابزارهای کاربردی چندجانبه‌ای را به کاربران ارائه می‌دهد. در این بخش از مقاله به شش ابزار اصلی اشاره می‌کنیم که شامل لنگشویی سنتر (Lingshui Center )، کریپتوپدیا (CryptoPedia )، دراپس (Drops )، گیواوی (Giveaways )، منطقه بازی (Gaming Zone ) و افزایش نرخ بهره محدود دیفای (DeFi ) است. هدف از راه‌اندازی این ابزارها کاهش مشکلات ورود برای کاربران وب 3 و ارائه تجربه‌ای کارآمد و راحت در بلاکچین‌هاست. در عین حال، این ابزارها به کاربران کمک می‌کند تا پاداش‌های بیشتری کسب کنند و فعالیت و نوآوری اکوسیستم وب 3 را ترویج دهند.

لنگشویی سنتر: دسترسی یک‌جا به توکن‌های تست‌نت محبوب

در فرآیند توسعه و آزمایش وب 3، توکن‌های تست‌نت نقش حیاتی دارند. این توکن‌ها به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهند تا ثبات و امنیت قراردادهای هوشمند و برنامه‌ها را در محیطی بدون ریسک تایید کنند و به کاربران این امکان را می‌دهند تا به راحتی قابلیت‌های آنچین را تجربه کنند. اما، دریافت آنها نسبتا سخت است. راه‌اندازی لنگشویی سنتر می‌تواند به کاربران و توسعه‌دهندگان کمک کند تا توکن‌های تست‌نت اکوسیستم‌های محبوب وب 3 را در یک محیط دریافت کنند، مشکلات ورود به بخش‌های تستی وب 3 را کاهش داده و به طور کارآمدتر در تست‌های اکوسیستم وب 3 شرکت کنند.

لنگشویی سنتر اوکی اکس
لنگشویی سنتر اوکی اکس

از طریق مرکز واریز وب 3 اوکی‌اکس، کاربران می‌توانند پس از اتصال به کیف پول اوکی‌اکس و برآورده کردن شرایط مشخص، توکن‌ها را به‌طور منظم دریافت کنند. در آینده، با گسترش اکوسیستم وب 3، مرکز واریز وب 3 اوکی‌اکس تجربه کاربری را بهینه‌تر خواهد کرد و زنجیره‌ها و شبکه‌های تستی بیشتری را ادغام خواهد کرد تا کاربران بتوانند به راحتی توکن‌های تست نت مورد نیاز خود را دریافت کنند.

کریپتوپدیا: پلتفرم کشف DApp و تعامل با جوایز

با شرکت در ماموریت‌ها و فعالیت‌های ارائه‌شده توسط پلتفرم کریپتودیا وب 3 اوکی‌اکس، کاربران می‌توانند به سرعت پلتفرم یادگیری و تعامل با برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) مختلف بلاکچین و برنامه‌های غیرمتمرکز را کاوش کرده و در عین حال پاداش‌های مختلفی از جمله NFTها و ایردراپ‌های احتمالی دریافت کنند. کریپتوپدیا یک پلتفرم کشف DApp و تعامل با پاداش است که به طور منظم فعالیت‌هایی با تم‌های مختلف بلاکچین را راه‌اندازی و با شرکای مربوطه برای راه‌اندازی ماموریت‌های تعامل DApp همکاری می‌کند. هدف کریپتوپدیا کشف و گردآوری پروژه‌های احتمالی، کاهش مشکلات ورود به وب 3، کاهش هزینه جذب کاربران و امکان تعامل دقیق است.

کریپتوپدیای اوکی‌اکس
کریپتوپدیای اوکی‌اکس

کریپتودیا شامل چندین DApp آنچین است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا شبکه‌ها و دسته‌های مختلف DAppها را بدون عملیات پیچیده تجربه کرده و مشارکت در وب 3 را بهبود ببخشند.

دراپس: پلتفرم توزیع اولیه انحصاری بازار NFT اوکی‌اکس

طبق اطلاعات وب‌سایت رسمی، بخش دراپس بازار NFT اوکی‌اکس به فروش 5,260,518 دلار، 173 رویداد و 3,376,940 شرکت‌کننده دست یافته است. بخش دراپس اوکی‌اکس پلتفرم توزیع اولیه انحصاری بازار NFT اوکی‌اکس است که فروش کاملاً غیرمتمرکز و عادلانه‌ای را ارائه می‌دهد. با انتخاب دارایی‌های NFT محبوب و باکیفیت، کاربران می‌توانند با قیمت‌های ویژه در مراحل اولیه شرکت کنند. همچنین، این بخش با طرف‌های درجه اول پروژه، مانند پخش انحصاری لیست سفید با نوبادی (Nobody) و تین‌فان (TinFun) به‌طور دوره‌ای همکاری می‌کند تا به کاربران کمک کند فرصت‌های سودآور را راحت‌تر بیابند.

دراپس اوکی‌اکس
دراپس اوکی‌اکس

از طریق بخش دراپس بازار NFT اوکی‌اکس، کاربران می‌توانند به راحتی به پروژه‌های NFT باکیفیت زودتر از موعد دسترسی پیدا کرده و در نتیجه ارزش و سود احتمالی ویژه‌ای را به دست آورند. این پلتفرم همچنین معرفی‌ دقیق پروژه‌ها و دستورالعمل‌های شرکت در آن‌ها را ارائه می‌دهد تا تجربه‌ای عالی در بازار NFT برای کاربران فراهم کند. در حال حاضر، بازار NFT اوکی‌اکس دراپس از چندین شبکه مانند اتریوم، بی‌ان‌بی، پالیگان، بیت‌کوین و غیره پشتیبانی می‌کند. فعالیت‌های آن شامل استیکینگ، قرعه‌کشی لیست سفید (Whitlist) و مینت است. کاربران فعلی می‌توانند از طریق بازار NFT اوکی‌اکس وارد بخش دراپس شده و در فعالیت‌ها شرکت کنند.

گیواوی: دریافت آسان و سریع ایر دراپ‌ها از پروژه‌های محبوب

گیواوی ابزاری جدید برای رشد است که توسط کیف پول وب 3 اوکی‌اکس ارائه شده و به پروژه‌های همکار کمک می‌کند تا ترافیک و رشد کاربران را جذب کنند. در عین حال، کاربران می‌توانند در مرکز فعالیت‌های گیواوی مجموعه‌ای از پروژه‌های محبوب و باکیفیت را بیابند. پس از انجام ماموریت‌ها، کاربران فرصت دارند تا پاداش ایردراپ را دریافت کنند. در حال حاضر، فعالیت‌های گیواوی هر هفته پروژه‌های داغ جدیدی را راه‌اندازی می‌کند و کیف پول وب 3 اوکی‌اکس از آن هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌کند و تمامی پاداش‌ها به کاربران داده می‌شود.

گیواوی اوکی اکس
گیواوی اوکی اکس

منطقه بازی: جمع‌بندی بازی‌های اکوسیستمی و راهنمای عملیات مرحله به مرحله

کیف پول وب 3 اوکی‌اکس یک بخش ویژه برای پروژه‌های محبوب راه‌اندازی کرده است که به هدف جمع‌بندی بازی‌های پروژه یا اکوسیستم، ارائه استراتژی مشارکت یک‌جا و راهنمای عملیات مرحله به مرحله است تا کاربران بتوانند پروژه یا اکوسیستم را به طور ساده و کارآمد تجربه کنند و بر اساس مشارکت خود فرصت دریافت پاداش بیشتری را داشته باشند. در حال حاضر، منطقه بازی کیف پول وب 3 اوکی‌اکس بخش بابیلون را راه‌اندازی کرده است که نه تنها به کاربران این امکان را می‌دهد که در بازی شرکت کنند، بلکه فرصت‌های تبلیغ و پاداش برای توسعه‌دهندگان نیز فراهم می‌کند.

منطقه بازی اوکی اکس
منطقه بازی اوکی اکس

افزایش نرخ بهره محدود دیفای: نرخ بهره انحصاری، بازدهی بالاتر

دیفای وب 3 اوکی‌اکس یک ابزار تجاری آنچین است که با هدف ارائه راه‌حل‌هایی برای شرکت در امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) طراحی شده است. از طریق دیفای وب 3 اوکی‌اکس، کاربران می‌توانند به راحتی در فعالیت‌های مختلف پروتکل‌های برتر شرکت کرده و پاداش دریافت کنند. در حال حاضر، دیفای وب 3 اوکی‌اکس با پروتکل‌های برتر شناخته‌شده در صنعت برای دسترسی همکاری کرده و پروتکل‌هایی با امنیت بالا را انتخاب می‌کند.

بخش افزایش نرخ بهره دیفای اوکی اکس
بخش افزایش نرخ بهره دیفای اوکی اکس

صرف‌نظر از اینکه کاربر تجربه معاملاتی آنچین دارد یا خیر، از طریق دیفای وب 3 اوکی‌اکس، کاربران می‌توانند به سرعت با یک کلیک، بدون نیاز به جابجایی مکرر در میان پروتکل‌ها برای انجام معاملات پیچیده در فعالیت‌های معاملاتی پروتکل‌های مختلف شرکت کنند. با استفاده از ماژول‌های مدیریت ارائه‌شده توسط دیفای وب 3 اوکی‌اکس، دارایی‌ها در پروتکل‌های مختلف را می‌توان در هر زمان و مکانی مدیریت کرد که تصمیم‌گیری‌های معاملاتی را راحت‌تر می‌کند.

بازار NFT اوکی‌اکس

«کیف پول وب3 اوکی‌اکس» به کاربران این امکان را می‌دهد که در بازارهای مختلف NFT فعالیت کنند و NFTهای خود را خرید و فروش کنند. این مارکت‌پلیس بدون کارمزد برای معاملات بازار ثانویه طراحی شده و به هنرمندان و سازندگان اجازه می‌دهد آثار خود را به راحتی توکنیزه کرده و به فروش برسانند. همچنین، این کیف پول چندزنجیره‌ای است و کاربران می‌توانند به بازارهایی مانند اوپن‌سی (OpenSea) ، لوکس‌رر (LooksRare) و دیگر پلتفرم‌های محبوب متصل شوند. علاوه بر این، شما می‌توانید در این مارکت‌پلیس با خرید NFTها از هنرمندان حمایت کرده و حتی در بازی‌های متاورس و GameFi نیز شرکت کنید.

بازار NFT اوکی‌اکس
بازار NFT اوکی‌اکس

اگریگیتور صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX Aggregator) اوکی‌اکس

اگریگیتور صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) اوکی‌اکس با همکاری وان‌اینچ (1inch) برای ارتقای تجربه سواپ و تبدیل توکن‌ها طراحی شده است. این اگریگیتور با دسترسی به نزدیک به 500 صرافی غیرمتمرکز و همچنین برخی منابع نقدینگی از صرافی‌های متمرکز، به کاربران امکان می‌دهد بهترین نرخ‌ها و مسیرها را برای معاملات خود بیابند. این سیستم با استفاده از فناوری‌های پیشرفته، باعث کاهش اسلیپیج (Slippage) و افزایش امنیت در مقابل حملات مانند «فرانت رانینگ (Front-Running) » می‌شود، که تجربه معامله را هم کارآمدتر و هم امن‌تر می‌کند.

اگریگیتور صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX Aggregator) اوکی‌اکس
اگریگیتور صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX Aggregator) اوکی‌اکس

منابع نقدینگی ترکیبی از این صرافی‌های متعدد کمک می‌کند تا معاملات بزرگ با کمترین اختلال انجام و قیمت‌ها بهینه شوند.

سوالات متداول (FAQ)

1. آیا اوکی‌اکس به دارایی‌های داخل کیف پول دسترسی دارد؟

خیر، «کیف پول وب 3 اوکی‌اکس» غیرامانی است و اوکی‌اکس کنترلی بر دارایی‌های شما ندارد.

2. چگونه می‌توانم کیف پول اوکی‌اکس را بازیابی کنم؟

با استفاده از عبارات بازیابی (12 کلمه‌ای)، می‌توانید کیف پول خود را در مرورگر یا اپلیکیشن بازیابی کنید.

3. آیا کیف پول اوکی‌اکس از شبکه‌های مختلف پشتیبانی می‌کند؟

بله، کیف پول وب 3 اوکی‌اکس یک کیف پول چند‌زنجیره‌ای است و از شبکه‌هایی مانند اتریوم، بی‌ان‌بی، پالیگان و دیگر شبکه‌ها پشتیبانی می‌کند.

4. آیا برای استفاده از کیف پول اوکی‌اکس نیاز به حساب کاربری صرافی اوکی‌اکس است؟

خیر، می‌توانید بدون حساب اوکی‌اکس از «کیف پول وب 3» استفاده کنید.

5. چگونه از دارایی‌های خود در کیف پول اوکی‌اکس محافظت کنم؟

با ایجاد رمز عبور و ثبت عبارات بازیابی، می‌توانید امنیت دارایی‌های خود را افزایش دهید.

منبع: میهن بلاکچین

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *