آمریکاییها به عصر احتراقیها بازمیگردند؟
دنیای اقتصاد – گروه اقتصاد بینالملل :
طبق یک نظرسنجی معتبر، نگرانیهای مربوط به شارژ وسیله نقلیه، هزینه بالای مالکیت خودروهای برقی و پیچیدگیهای مربوط به انجام سفرهای طولانی با این خودروها، سه دلیل اصلی هستند که بیش از ۴۰ درصد مالکان خودروهای برقی در ایالات متحده را به این نتیجه رساندهاند که احتمالا در آینده برای خرید یا تعویض خودرو، به سمت احتراقیها بازگردند. یافتههای نظرسنجی اخیر موسسه مشاوره مدیریت مکنزی نشان میدهد پیچیدگیهای زیادی در مسیر آینده خودروهای برقی که اکنون نیز با مشکل کاهش رشد فروش مواجه شدهاند، وجود دارد.
از منظر نویسندگان نشریه «اتوموتیو نیوز»، این نظرسنجی نگرش متداول فعالان این صنعت مبنی بر شکلگیری وفاداری نسبت به خودروهای برقی پس از گذار از «جهش اولیه» را زیر سوال میبرد. صاحبان خودروهای برقی در آمریکا که در نظرسنجی اعلام کردهاند برای تغییر سیستم پیشرانه خودرو خود برنامه دارند، تنها نیستند.
حدود 29درصد از دارندگان خودروهای برقی در سراسر جهان نیز گفتهاند احتمالا در آینده خودروی خود را با مدلهای احتراقی جایگزین خواهند کرد. فیلیپ کامپشوف، یکی از مدیران مکنزی، به نشریه «اتوموتیو نیوز» گفت: «انتظار این نتیجه را نداشتیم. فکر میکردیم خریدار خودروی برقی همیشه خریدار این مدل باقی بماند.»
البته این فرض ممکن است هنوز صادق باشد. در واقع آنچه صاحبان خودروهای برقی به زبان میآورند دقیقا آن چیزی نیست که در نمایندگیهای فروش خودرو انجام میدهند. بخش اعظم آنها در عمل به خرید این خودروها پایبند ماندهاند.
براساس تحلیل موسسه «اساندپی گلوبال» که با استناد به دادههای شمارهگذاری خودرو در ایالات متحده انجام شده، حدود 68درصد از دارندگان خودروهای برقی که در سه ماهه اول سال جاری برای خرید یک وسیله نقلیه دیگر اقدام کردند، یک خودروی برقی دیگر خریداری کردهاند. در میان مالکان تسلا، 77درصد اعلام کردند یک خودروی برقی دیگر خریداری کردهاند. در میان مالکان خودروهای برقی غیر از برند تسلا، نیمی از آنها یک خودروی برقی دیگر خریدهاند. در واقع باید گفت «نرخهای وفاداری» در چند فصل گذشته ثابت بوده است.
بااینحال، به گفته اساندپی، دادههای گردآوریشده به طور قطعی نشان نمیدهد که آیا خرید وسیله نقلیه جدید در واقع با هدف جایگزینی خودروی برقی قبلی در یک خانوار انجام گرفته است، چرا که خرید خودروی تازه میتواند به منزله اضافه کردن یک خودروی جدید باشد.
میزان وفاداری به خودروهای برقی
بررسیهای دیگر نیز نشان میدهد دارندگان خودروهای برقی، به این مدل از پیشرانه وفادار هستند. براساس مطالعه «تجربه مالکیت وسایل نقلیه الکتریکی در ایالات متحده» که اوایل امسال توسط شرکت تحقیقاتی «جی دی پاور» انجام شد، 96درصد از دارندگان خودروهای برقی باتریدار اظهار کردند که احتمالا در فکر خرید یا اجاره خودروی برقی دیگری در آینده هستند. بهعلاوه، 66درصد از مالکان خودروهای پلاگین هیبریدی فعلی اعلام کردند که احتمالا به فکر ورود به دنیای خودروهای تمامبرقی هستند.به گفته برنت گروبر، مدیر اجرایی موسسه مطالعاتی «جی دی پاور»، دادههای این موسسه نشان میدهد دارندگان خودروهای برقی به این خودروها متعهد هستند و به احتمال زیاد به سمت خودروهای احتراقی باز نخواهند گشت. اگر قرار باشد چرخش بزرگی در راه باشد، این تغییر از مصرفکنندگان جوانتر شروع میشود. براساس نظرسنجی مکنزی، 57درصد از مالکان خودروهای برقی در آمریکا در گروه سنی هزاره و 42درصد در میان نسل Z احتمالا به عقب برگردند، در مقایسه با نسل X و متولدان بعد از جنگ جهانی دوم با نرخ 33درصد.
مقصر اصلی
مشکلات مربوط به شارژ خودرو میتواند «مقصر اصلی» باشد. پاسخدهندگان آمریکایی، ناتوانی از شارژ این خودروها در منزل را دلیل اصلی تجدیدنظر خود نسبت به خودروهای برقی ذکر کردند. در این میان، زیرساختهای ناکافی شارژ خودرو در میان دلایل اصلی است که مصرفکنندگان را به سوی بازگشت به موتورهای احتراق داخلی سوق میدهد. طبق یافتههای موسسه مکنزی، در ایالات متحده خانوادههای دارای فرزند، 56درصد از افرادی را تشکیل میدهند که احتمال دارد به خودروهای احتراقی بازگردند.
درحالیکه مجردها و زوجهای بدون فرزند، 32درصد از افرادی هستند که احتمالا به بازگشت به خودروهای احتراقی تمایل داشته باشند. در سطح جهان، تنها 9درصد از پاسخدهندگان اعتقاد داشتند زیرساختهای موجود شارژ خودرو کافی است. در ایالات متحده، هم دولت فدرال و هم خودروسازان درحال توسعه زیرساختهای عمومی برای شارژ خودروهای برقی هستند. تسلا قرار است شبکه سوپرشارژ خود را که قابلاعتمادترین شبکه محسوب میشود و وسیعترین دسترسی را دارد، به روی خودروهای الکتریکی غیر تسلا باز کند. در همین حال، هفت خودروساز در یک سرمایهگذاری مشترک با نام «لونا» با یکدیگر همکاری میکنند تا برنامه ایجاد شبکهای متشکل از 30هزار دستگاه شارژ خودرو را تا سال 2030 پیش ببرند.
دولت فدرال در حال سرمایهگذاری 5میلیارد دلاری برای ایجاد شبکهای از ایستگاههای شارژ در فواصل 50مایلی در امتداد بزرگراههای بینایالتی است. اما روند احداث و بهکارگیری این جایگاهها بسیار کند بوده و تاکنون طی دو سال گذشته، تنها هشت ایستگاه راهاندازی شده است.
به گفته کارشناسان، ضرورت توسعه و راهاندازی سریعتر ایستگاههای شارژ خودرو احساس میشود، زیرا خریداران نسل بعدی خودروهای برقی بیش از پیش بر ایستگاههای شارژ عمومی تکیه خواهند کرد. اولین متقاضیان خودروهای برقی معمولا صاحبخانههایی بودند که میتوانستند شارژرهای اختصاصی را در گاراژ خود نصب کرده و در ساعات غیر اوج مصرف برق، خودروهای خود را شارژ کنند. اگر قرار است دوران مالکیت انبوه خودروهای برقی فرارسد، بسیاری از کارشناسان و شرکتها بر نیاز به دسترسی مطمئنتر به دستگاههای شارژ عمومی در نزدیکی آپارتمانها و خانههای چندخانواری تاکید میکنند. بر اساس گزارش مکنزی، به طورکلی مصرفکنندگان نسبت به دو سال پیش تمایل بیشتری نسبت به استفاده از وسایل نقلیه برقی دارند. 38درصد از مالکان خودروهای غیربرقی پیشبینی میکنند که یک خودروی پلاگین هیبریدی یا تمامالکتریکی، خودروی بعدی آنها باشد، که در مقایسه با رقم 37درصد در سال 2022 کمی افزایش نشان میدهد.
نااطمینانی بیسابقه
بررسی روند گذار از خریداران اولیه به نسل بعدی خریداران میتواند به توضیح مشکلات دیگر برای فروش خودروهای برقی کمک کند. طبق گزارش «اساندپی گلوبال»، ثبت پلاک خودروهای برقی جدید در سه ماهه اول 2024 نسبت به مدت مشابه سال قبل تنها 5.2درصد افزایش یافته است، که حاکی از کندشدن رشد شمارهگذاری این خودروها است. این روند کاهشی، پیشرفت و برنامههای برقیسازی خودروسازان را تحتتاثیر قرار داده و موجب شده است که برخی به سمت ترکیبی با وزن بیشتر برای خودروهای پلاگین هیبریدی سوق پیدا کنند. کوین لاکزکوفسکی، یکی از مدیران بخش خودرو و مونتاژ موسسه مکنزی میگوید، «نااطمینانی کنونی پیش از این هرگز وجود نداشت.»
جنرال موتورز در ماه ژوئن اعلام کرد که این شرکت پیشبینی تولید خودروهای برقی خود در سال 2024 در آمریکای شمالی را از هدف 300هزار دستگاه به محدوده بین 200 تا 250هزار دستگاه کاهش داده است.
شرکت فورد موتور هم معرفی یک پیکاپ برقی جدید و خودروی برقی سهردیفه را در ماه آوریل به تعویق انداخت. این در حالی است که شرکت فولکسواگن عرضه مدل ID7 خود در ایالات متحده و کانادا در ماه مه را به طور نامعلوم به تعویق انداخت.
مرجع: دنیای اقتصاد