آمادگی پنج استان برای عرضه پساب در بورس/ هزینه حداکثر ۵ درصدی صنایع

آمادگی پنج استان برای عرضه پساب در بورس/ هزینه حداکثر ۵ درصدی صنایع
خلاصه اخبار

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه شرکت مهندسی آب و فاضلاب از آمادگی حداقل پنج استان برای عرضه پساب در بورس خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، مسعود باقرزاده کریمی در خصوص اثر عرضه پساب در بورس بر واقعی شدن قیمت آب، گفت: با استفاده از پساب هزینه آب صنایع در سبد هزینه حداکثر به 5 درصد می‌رسد که تولید را تحت الشعاع قرار نمی دهد. مجوز عرضه پساب در بورس سال گذشته اخذ شد و سال جاری انتظار می رود تمامی شرکت‌های استانی آب و فاضلاب به فراخور نیاز پساب را در بورس عرضه کنند.

وی افزود: قیمت تمام شده تولید پساب در استان‌های مختلف با توجه به شرایط جغرافیایی و ساختار تاسیسات فاضلاب و عوامل دیگر متفاوت است. بنابراین کشف قیمت برای هزینه‌های تولید پساب انجام می‌گیرد و در بورس هم مبنا رقابت است و به بالاترین قیمت فروخته می‌شود. 1.6 میلیارد مترمکعب پساب تولیدی است که تا کنون 220 میلیون مترمکعب به صنایع واگذار شده است

باقرزاده کریمی ادامه داد: هدف‌گذاری شده هرسال به تامین پساب صنایع بویژه صنایع آب بر حداقل 350 میلیون متر مکعب اضافه شود. اولویت نخست در تولید و تامین پساب برای صنایعی است که قبلاً تخصیص آب داشتند. حداقل پنج استان آمادگی عرضه پساب در بورس را دارند که سال جاری فعال می‌شود و استان‌های دیگر به آن‌ها می‌پیوندند و این فرآیند با سرعت ادامه پیدا خواهد کرد.

مرجع: بورس پرس