آلودگیهوا از کجاست؟
دنیای اقتصاد -فاطمه باباخانی :
آلودگی هوا در تهران و سایر شهرها آن هم در زمانی که دولت از توقف مازوتسوزی و جدول خاموشیها برای کاهش آلودگی خبر داده بود، مهر تاییدی بر آنچه کارشناسان بر آن تاکید کرده بودند، داشت، اینکه منبع آلودگی را نمیتوان به مازوتسوزی محدود کرد. شینا انصاری رئیس سازمان حفاظت محیطزیست هم در اولین نشست خبری خود این گزاره را تایید کرد و گفت: قرار نبود که با توقف مازوتسوزی در سه نیروگاه، آلودگی هوای تهران کاهش پیدا کند.
رئیس سازمان حفاظت محیــطزیســـت در نشست خبری با اشاره به اینکه منابع انتشار آلایندگی در کلانشهرها متفاوت است، افزود: در تهران آلایندگی بیشتر به منابع متحرک مربوط است و سهم آنها در این امر به 58درصد میرسد.
از این روست که برای رفع آلودگی در شهری مانند تهران باید اسقاط خودروهای فرسوده و نوسازی و تقویت سیستم حملونقل مدنظر قرار گیرد. در این شهر متاسفانه اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده که در مواردی دو تا سه برابر خودرو آلودگی تولید میکنند صفر بوده و درباره آن کاری انجام نشده است. در شهری مانند مشهد هم آلایندگی موتورسیکلتها بالاست و برای کاهش آلودگی این دو شهر باید اولویت را به این بخش اختصاص دهیم.
انصاری افزود: در ایران نیاز است سالانه حدود 500هزار خودرو اسقاط شود تا بتوانیم به کاهش آلودگی هوا بهویژه در کلانشهرهایی مانند تهران برسیم. او معیار تصمیمگیری در موضوع آلودگی هوا را سیاهه انتشار آلودگی دانست و گفت: بر اساس همین سیاهه مازوتسوزی در سه نیروگاه البرز، اراک و اصفهان ممنوع اعلام شد؛ زیرا بیشترین سهم آلایندگی در این سه منطقه به صنایع و نیروگاهها بر میگشت و در مجموع در آنها 14.2 میلیون لیتر مازوت سوزانده میشد. در اراک این موضوع برجستهتر است و ما ارتباط معناداری را بین آلودگی مرتبط با سوخت مازوت و دیاکسید گوگرد داریم. به این معنا که در زمان سرد سال حجم آلایندگی دی اکسید گوگرد افزایش مییافت، به علاوه محل استقرار و جانمایی نیروگاه در این شهر و دو شهر دیگر هم محل بحث است.
انصاری درباره کیفیت بنزینهای تولیدی و استاندارد آنها نیز بیان کرد: سازمان ملی استاندارد پایش را در این بخش به عهده داشته و گزارشهای مرتبط با آن را هم منتشر میکند. البته در سازمان حفاظت محیطزیست در نظر داریم برای نظارت روی سوخت نفت، گازوئیل و بنزین پایشهای منظم فصلی داشته باشیم و گزارشهای مربوط به آن را هم منتشر کنیم تا در اختیار مردم قرار گیرد.
الحاق به کنوانسیون پاریس با اولویت منافع ملی
ایران یکی از معدود کشورهایی است که به توافقنامه پاریس نپیوسته، او در پاسخ به این پرسش که آیا ایران بالاخره به جمع کشورهای عضو این کنوانسیون میپیوندد یا خیر پاسخ داد: ایران کشوری است که به سوختهای فسیلی وابسته است اما در عین حال الحاق به این توافقنامه با حفظ منافع ملی از برنامههایی است که در دستور کار داریم. او اضافه کرد: در کاپ 29 (کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد) هم اعلام کردیم که تکالیف مضاعف برای کشورمان در حالی که به واسطه تحریمها در موضوع انتقال تکنولوژی و سرمایه با مشکل مواجهیم، امکانپذیر نیست. این موضوع البته از سوی رئیس کنوانسیون تغییر اقلیم نیز پذیرفته شد.
انصاری گفت: محیطزیست ایران در همه ابعاد تحتتاثیر تحریم هاست. ما در موضوع فیلترها یا ورود تکنولوژی برای کاهش آلایندگی صنایع در کشورمان محدودیتهایی داریم که به چالش تحریم برخورد کرده است. به علاوه در موضوع پایش نیز این مساله خود را نشان میدهد و ورود دستگاههای پایش هوا نیز مشمول تحریم است، البته در مورد اخیر تلاش شده تا با بهرهگیری از دانشبنیانها بخشی از نیازهای خود را برطرف کنیم. رئیس سازمان حفاظت محیطزیست در بخش دیگری از سخنانش درباره کاپ 29 از دیدارهایی با کشورهای عضو اکو در موضوع اقتصاد سبز خبر داد و افزود: در کاپ 29 در باکو این مساله برجسته بود که کشورهای توسعهیافته در موضوع انتشار گازهای گلخانهای سهم بیشتری دارند و باید سازوکارهایی باشد که به تعهدات خود عمل کنند. او همچنین به ملاقاتهایی میان مقامات ایران و روسیه در موضوع محیطزیست اشاره کرد و گفت: در جلسات میان مقامات ایران و روسیه، ارمنستان، ترکمنستان و قزاقستان موضوع انرژی، مدیریت آلودگی و تنوع زیستی مطرح شد و امیدواریم با انتقال تجربیات به شرایط بهتری در موضوع محیطزیست برسیم.
بودجه محیطزیست با تکالیفش همخوانی ندارد
رئیس سازمان حفاظت محیطزیست در بخش دیگری از سخنانش به موضوع بودجه این سازمان و محدودیت آن پرداخت و گفت: حجم مطالبات با بودجه این سازمان تناسب ندارد. ما در حالی دودهم بودجه را دریافت میکنیم که باید در حوزههای مختلف تکالیف خود را انجام دهیم. در یک مورد آن سازمان حفاظت محیطزیست وظیفه حفاظت از 19 میلیون هکتار از مساحت ایران را دارد. اما برای حفاظت از این عرصهها تنها 800 خودرو عملیاتی در اختیار داریم که یکسوم استاندارد جهانی است. نیروهای محیطبان ما هم یکهفتم استاندارد جهانی هستند.
او درباره فرونشست که از آن به عنوان یک ابرچالش نام برده بود نیز بیان کرد: حل چالش فرونشست به شکل مستقیم جزو وظایف سازمان حفاظت محیطزیست نیست و در برنامه هفتم توسعه پیگیری این ابرچالش به عهده وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی گذاشته شده است.
با این حال ما هم پیگیریهای خود را در این زمینه انجام داده و در تلاش هستیم آن را با یک کار بینبخشی کنترل کنیم. موضوعی که در این زمینه اهمیت دارد ساختوساز و بارگذاری در محدودههایی است که دچار فرونشست هستند.
احیای ارومیه از توان یک استان خارج است
احیای دریاچه ارومیه از دیگر مواردی بود که درباره آن سوالهای متعددی از رئیس سازمان حفاظت محیطزیست پرسیده شد. او در این باره گفت: ما معتقدیم که مدیریت و احیای دریاچه ارومیه باید مانند گذشته در یک روند ملی انجام شود و احاله آن تنها به یک استان اشتباه است، زیرا یک استان به تنهایی نمیتواند تمام چالشها را برطرف کند.
او با اشاره به اینکه سابقه فعالیتهای ستاد احیای دریاچه ارومیه نشان میدهد که اقدامات خوبی در حوزهای نرمافزاری و سختافزاری انجام شده است، اضافه کرد: با این حال چنانچه پروژهها و برنامههای انجام شده کافی بودند، باید در این سالها شاهد بهبود شرایط دریاچه میبودیم.
انصاری درباره بودجه هزینه شده برای احیای دریاچه ارومیه به عدد 13هزار و 500 میلیارد تومان بودجه اشاره کرد و سایر اعداد را غیرواقعی دانست. او گفت: برای احیای دریاچه جلسات متعددی با محمدرضا عارف معاون اول رئیسجمهور برگزار شده که بر اساس آنها نیازمند بازنگری در ساختار و برخی مصوبات احیای دریاچه هستیم.
منبع: دنیای اقتصاد