آفت های روند کُند واردات خودرو
این روزها آگهیهای خرید و فروش خودروهای گذرموقت حتی از اجاره آنها بیشتر بهچشم میخورد.
آنچه مشخص است خودروهای گذرموقت طبق مقررات گمرکی تنها زمان کوتاهی میتوانند در سرزمین اصلی حضور داشته باشند؛ حال آنکه ورود گسترده این نوع خودروها این سوال را مطرح کرده که چگونه با وجود محدودیت قانونی، بازاری برای خرید و فروش این دست از خودروها حتی در تهران شکل گرفته است؟
برخی فروشندگان این خودروها معتقدند خرید این خودروها شامل دو مرحله مهم میشود. ابتدا فرد باید پول خرید این محصولات را پرداخت کند، سپس هر پنج ماه یکبار هزینهای را برای تمدید بهفروشنده بدهد. برای مثال یک دستگاه خودرو گذرموقت نیسان پاترول 2022 را میتوان حدود 4 میلیاردتومان خریداری و هر 5 ماه یکبار 90 میلیونتومان برای تمدید آن پرداخت کرد.
در موردی دیگر، یکی از فروشندگان ادعا کرد یک شرکت رسمی برای این کار دارد و برای خریدار، کارت خودرو بهنام خود وی صادر میکند. همچنین وی مدعی بود همه مسئولیت قانونی این معامله برعهده این شرکت است.
این در شرایطی است که در قانون هم خرید و هم فروش گذرموقتها ممنوع بوده و خریدار نیز مانند فروشنده مسئولیت قانونی دارد. این شرکت یک دستگاه خودرو بامو 540M 2017 را بهقیمت 2 میلیارد و 400 میلیونتومان میفروشد و خریدار باید هر پنج ماه یکبار 3 هزار دلار را که با احتساب نرخ دلار 68 هزارتومانی بیش از 200 میلیونتومان میشود، پرداخت کند.
اما از میان خودروهای لوکستر مرسدسبنز میباخ 2024 نیز در میان آگهیهای گذرموقت دیده میشود. متقاضی باید 17 میلیاردتومان برای خرید و 3 هزاردلار برای تمدید آن پرداخت کند.
فروشنده مدعی بود بهتعداد دفعات نامحدود میتواند مهلت تردد این خودرو را تمدید کند. مرور همه این موارد نشان میدهد گرچه گفته میشود معامله یا اجاره خودروهای گذرموقت ممنوع است، اما همچنان آگهیهای آنها در سطح وسیع قابلدسترسی است.
از زاویهای دیگر میتوان استنباط کرد وقتی واردات خودرو با سرعت بسیار کم و با حواشی زیاد و تعرفههای بالا انجام شود و واردات خودروهای لوکس نیز ممنوع باشد، سودجویان زمین بازی خود را پیدا میکنند. بهعبارت دیگر اگر تقاضا برای خودروهای لوکس از مسیرهای قانونی تامین نشود، عدهای دیگر وارد میشوند تا به هر قیمتی شده، حتی سوءاستفاده از دیگران، این تقاضا را تامین کرده و سودهای کلان بهجیب بزنند.
آگهیهای اجاره گذرموقتها بهرغم غیرقانونی بودن بهطور گسترده قابلدسترسی است.
برای اجاره این خودروها باید مبلغی پیشپرداخت شود و روزانه اجاره معینی نیز در نظر گرفته میشود. همچنین بهعنوان وثیقه باید چک یا سفته بهارزش خودرو به اجارهدهندگان داده شود.
یکی از شرکتهای اجاره خودروهای گذرموقت یک دستگاه کامارو کروک را بهقیمت 200 میلیونتومان پول پیش و روزانه 6 میلیونتومان اجاره میدهد.
همچنین باید یک چک یا سفته 4 میلیاردتومانی بهعنوان ضمانت به این مجموعه داده شود. بهای اجاره روزانه شورولت کامارو 9 میلیونتومان است و این رقم برای دوج چلنجر به 11 میلیونتومان میرسد.
اما این خودروها از کجا تامین میشوند؟ یک عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، در این باره توضیحاتی داده است.
وی میگوید طبق قوانین، حداقل شرایط برای گرفتن مجوز وارد کردن خودروهای گذرموقت، این است که فرد دستکم سه ماه در خارج از کشور اقامت داشته باشد.
بهگفته شریعتی، دلالان در کردستان عراق برخی خانههای تیمی تشکیل داده و جوانان ایرانی را با حداقل درآمد دلاری و در شرایط بسیار ابتدایی و سخت سه ماه در این خانهها نگهداری میکنند؛ سپس با هویت آنها خودروهای گذرموقت را وارد کرده و بهقیمت بالا بهصورت روزانه اجاره میدهند.
آنطور که این عضو اتاق بازرگانی میگوید، اگر این خودروها با هویت فرد خارجی برای مثال عراقی وارد شوند، خود آن فرد نیز باید در آن مدت در ایران حضور داشته باشد. بنابراین دلالان سعی میکنند از جوانان ایرانی برای این هدف استفاده کنند.
افزایش قیمت 20 میلیونتومانی تارا اتومات V4 ال ایکس
برخی خودروهای داخلی روز گذشته رشد بهای یک تا 20 میلیونتومانی را تجربه کردند. جایی که تارا اتومات V4 ال ایکس (1403) با 20 میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و 98 میلیونتومان، سورن پلاس دوگانه (1403) با 20 میلیونتومان افزایش 883 میلیونتومان، پژو 207 پانوراما ارتقا یافته (1403) با 10 میلیونتومان افزایش 892 میلیونتومان، پژو 206 پانوراما (1402) با 10 میلیونتومان افزایش 705 میلیونتومان، پارس سال سفارشی ELX (دریچهبرقی) (1403) با 8 میلیونتومان افزایش 828 میلیونتومان، کوییک اتومات (1403) با 7 میلیونتومان افزایش 602 میلیونتومان، پژو پارس TU5 (دریچهبرقی) (1403) با 5 میلیونتومان افزایش 980 میلیونتومان و پژو 207 موتور TU3 (85گانه) (1403) با 4 میلیونتومان افزایش 729 میلیونتومان قیمتگذاری شدند.
همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد رشد قیمت 5 تا 45 میلیونتومانی بودیم. جایی که قیمت هایما S5 جدید (1403) با 45 میلیونتومان افزایش به یکمیلیارد و 620 میلیونتومان، تیگارد X35 (1403) با 30 میلیونتومان افزایش به یکمیلیارد و 200 میلیونتومان، جک S3 (1403) با 25 میلیونتومان افزایش به یکمیلیارد و 230 میلیونتومان، فونیکس تیگو 7 پرو پریمیوم (1403) با 20 میلیونتومان افزایش به 2 میلیارد و 80 میلیونتومان، اسکایول ET5 نبکا (1403) با 20 میلیونتومان افزایش به 2 میلیارد و 620 میلیونتومان و کیامسی T8 (1403) با 15 میلیونتومان افزایش به یکمیلیارد و 670 میلیونتومان رسید.
از طرفی در گروه خودروهای وارداتی شاهد افت بهای 50 میلیونتومانی بودیم. جایی که هیوندای توسان (2023) با 50 میلیونتومان کاهش 4 میلیارد و 550 میلیونتومان، هیوندای اکسنت (2023) با 50 میلیونتومان کاهش 2 میلیارد و 200 میلیونتومان و کیا سونت (2023) با 50 میلیونتومان کاهش 2 میلیارد و 850 میلیونتومان ارزشگذاری شدند.
منبع: اخبار خودرو